Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Familie bier

Gestart door Muldermans, 04-06-2010 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

Voor onze familiedag ben ik gevraagd om een speciaal familie bier te brouwen, een hartstikke leuke uitdaging dus.

Ik zat eraan te denken om een witbier te maken, ik heb nog een half pak spelt meel dus daar kan ik wel wat mee.
NU las ik op de Wyeast site dat de Belgian Abbey ook geschikt is voor witbier? Spannend.

Ik denk 90% pilsmout en 10% spelt, de hoeveelheid is 20L Als hop iets van styrian (ik heb ook nog brewersgold liggen) en dan puur voor een mild bittertje (90 minuten koken) Maischen eenstaps.

Een klein beetje koriander zorgt ook wel voor een fijn allemans smaakje, want dat is de bedoeling. Iedereen moet het kunnen waarderen.

Eind augustus is het feestje dus ik wil niet al te lang meer wachten met brouwen. Ergens aan het eind van volgende week.

Vr gr
Muldermans

MO

Gist komt niet zo nauw met witbier, zeker niet bij een koriander smaakcomponent. Gewoon doen zou ik zeggen.

RobinB

Zonder meteen stijlpolitie te willen spelen, maar "slechts" 10% tarwe-achtige en Chimay-gist...
Wordt het niet gewoon een (niet gek) blondje?

Herman

Hoezo de opmerkingen over witbier, 10% spelt maakt geen witbier. Voor de rest zal het bij 20-25 ibu een mooie allemansvriend opleveren.

Gerb

Ik heb een tijdje geleden een blond bier gebrouwen naar voorbeeld van de Geijlings blond, hier de link. Dit bier viel zo belachelijk goed in de smaak dat ik dit bier binnenkort nog een keer ga brouwen.

Caspar

Citaat van: Muldermans op 04-06-2010  23:02 uNU las ik op de Wyeast site dat de Belgian Abbey ook geschikt is voor witbier? Spannend.

Ik denk 90% pilsmout en 10% spelt, de hoeveelheid is 20L Als hop iets van styrian (ik heb ook nog brewersgold liggen) en dan puur voor een mild bittertje (90 minuten koken) Maischen eenstaps.

Volgens mij post je inderdaad een recept voor een mooi blond bier, geen witbier ;D .

Muldermans

Citaat van: Caspar op 05-06-2010  09:56 uVolgens mij post je inderdaad een recept voor een mooi blond bier, geen witbier ;D .

Muldermans en stijldefinities, geen goede combi :) Voor degene die naar het ONK gaan veel plezier vandaag trouwens!

Morgenavond zal ik eens een receptje posten (misschien dat een klein beetje rogge ook niet misstaat), maar nu eerst an die arbeit

aldo

Ben je niet bang dat het wat minder helder karakter van witbier een boel mensen af zal schrikken en dus alleen de bierliefhebbers en fijnproevers aan jouw bier gaan en de rest het kratje pils uit de supermarkt leegmaken?
Zelf zou het mij worst wezen of ik door me biertje heen kan kijken of niet, maar merk wel dat niet bierliefhebbers alles wat niet geel en doorzichtig is niet vertrouwen.

Sjakie

Nou mijn weissen ging binnen no time op.
Ik had deze mee genomen op weekend met een stel vrienden. Alle doorgewinterde pils  drinkers.
Hij was echt niet helder.

Maar ik ben wel met je eens dat als mensen bier krijgen dat niet geel en helder is ze bang zijn dat ze er ziek van worden.
Van witbier zijn mensen gewend dat deze niet helder is. Dus dan kunnen ze zich daar aan vast klampen.

Muldermans

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptFamiliebier
Kenmerk
Brouwdatum16-6-2010
Biertype
Aantal liters18
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement78,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,8 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater16,0 liter
Spoelwater12,8 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur18 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid19 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80,0 %3509 gr3 EBC
Tarwevlokken15,0 %658 gr4 EBC
Caramünch type 25,0 %219 gr110 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Brewers Gold (D)6,5 %20 gr60 minuten18 EBU
Brewers Gold (D)6,5 %20 gr5 minuten4 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander20 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1214 Belgian Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1200 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter18°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten3,6 l/kg

Bij deze het recept, de tarwevlokken is het speltmeel

Muldermans

Ik lees net dat brewersgold wat last heeft van een hardere bitterheid, hmmm dan geloof ik dat ik de ibu's maar wat laat zakken. Iemand ervaring met deze hop?

Oxhead

Ik zou eerder de koriander sterk verminderen tot 5 gram of liever helemaal weglaten. De 1214 is kruidig zat.

RobinB

Brewers Gold ken ik niet, maar ben het met Oxhead eens dat je de koriander wel wat kunt minderen! :)

MO

Met 22 IBU zal de hopsmaak niet echt domineren, dus ik zou het wel aandurven.

Vergelijkbare Topics (7)

32265

Reacties: 19
Gelezen: 4881

1716

Reacties: 3
Gelezen: 4598

36494

Gestart door RobPh

Reacties: 13
Gelezen: 2794

25205

Reacties: 21
Gelezen: 5824

6829

Reacties: 8
Gelezen: 3176

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.