Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Arrogante Bastaard, gistkeuze?

Gestart door Caspar, 20-05-2010 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

In de Can You Brew it shows gaf Mitch Steele van Stone aan aan dat je ook eventueel de Wyeast 1028 London Ale kan gebruiken, maar ze hebben een eigen unieke stam.

Ik vind de Wyeast 1098 ook wel een lekker gistje, maar ik heb de Irish Ale nu al in huis... ik zat gister ook aan een Guinness Export Stout en het gistprofiel vond ik wederom erg lekker, in mijn RIS'en doet de Irish Ale het ook altijd goed.

Gerb

Vast staat dus wel dat het een Engelse gist is die ze gebruiken. Weer eens wat anders dan de 1056 American Ale gist.

Caspar

Gisteren de Bastaard gebrouwen, maar dat verliep niet geheel vlekkeloos ::) . Ik heb voor het eerst sinds jaren weer problemen ondervonden met het spoelen. Het filterbed liep constant vast waardoor ik wel 10x de hevel aan moest zuigen.... emmertje voor emmertje heb ik wort afgetapt en in de pan gekiept (hot side aeration, help ;D ). Als dat nog niet alles was, vanacht is de gist ook nog eens door het waterslot gekomen (vergistingstemp 19 tot 19,5 ºC).

De geuren van het jongbier waren echter fenomenaal, extreem citrus hoppig! Ook in dit bier heb ik de kristalsuiker achterwegen gelaten, het begin SG is 1071 inclusief starter.

Caspar

Ik heb zojuist de Arrogante Bastaard overgeheveld met een SG van 1020 / 10 oBrix. De hopgeuren walmen nu nog steeds in mijn studeerkamer en ook de smaak was top! Ik vermoed dat er nog wel 5 SG puntjes vanaf gaan de komende dagen.

Caspar

Gisteren heb ik de Bastaard gebotteld. Ik vermoed dat ik het begin SG niet helemaal zuiver gemeten is want het eind SG van 1016 / 1018 (SG meter) met 10 oBrix. Dit zou een begin SG van 1075 moeten geven... Ala, laat het een schijnbare vergistingsgraad van ± 73 tot 75% en dat is prima voor de Wyeast Irish Ale.

Het bier smaakt echt heel erg goed, super hoppig, citrus, passievrucht. De combinatie Cascade en Amarillo dryhop werkt erg goed. Ik heb het bier gebotteld met 6,7 g/l suiker. Over een maandje maar eens proeven :biersmile: .

MM

Citaat van: Caspar op 07-07-2010  09:18 uGisteren heb ik de Bastaard gebotteld. Ik vermoed dat ik het begin SG niet helemaal zuiver gemeten is want het eind SG van 1016 / 1018 (SG meter) met 10 oBrix. Dit zou een begin SG van 1075 moeten geven... Ala, laat het een schijnbare vergistingsgraad van ± 73 tot 75% en dat is prima voor de Wyeast Irish Ale.

Het bier smaakt echt heel erg goed, super hoppig, citrus, passievrucht. De combinatie Cascade en Amarillo dryhop werkt erg goed. Ik heb het bier gebotteld met 6,7 g/l suiker. Over een maandje maar eens proeven :biersmile: .

Wat is de reden van 6,7 gram suiker per liter? Waarom niet gewoon 7 gram per liter?

Oscar

Citaat van: MM op 08-07-2010  21:24 uWat is de reden van 6,7 gram suiker per liter? Waarom niet gewoon 7 gram per liter?

Tsja..dat is het verschil tussen een Winnaar ONK en..... ;D ;D

Caspar

Kijk Oscar heeft het door... het gaat om de details hahaha >:D . Nee, Ik meng altijd een suikeroplossing door het bier en de bedoeling was dat ik met 6,5 gr/l zou bottelen, maar de opbrengst viel iets tegen door de enorme hoeveelheid (dry)hopbellen, vandaar dat het 6,7 gr/l is geworden.

MM

Citaat van: Oscar op 08-07-2010  22:03 uTsja..dat is het verschil tussen een Winnaar ONK en..... ;D ;D

Waarom denk je dat ik het vraag? ;D Ik probeer zoveel mogelijk van hem te leren. :)

Citaat van: Caspar op 09-07-2010  09:20 uKijk Oscar heeft het door... het gaat om de details hahaha >:D . Nee, Ik meng altijd een suikeroplossing door het bier en de bedoeling was dat ik met 6,5 gr/l zou bottelen, maar de opbrengst viel iets tegen door de enorme hoeveelheid (dry)hopbellen, vandaar dat het 6,7 gr/l is geworden.

6,5 gram is inderdaad een logischer getal.

Caspar

Van het weekend een flesje geproefd en ja hoor, hij is geslaagd! Eindelijk weer een bier met ballen na die mislukte ESB's en slappe Willamette bieren.

Het bier doet me een beetje denken aan een opgepompte Texas Brown Ale die ik ooit heb gebrouwen, iets minder donkere mout. Hij komt verder verrassend dicht in de buurt van de echte Arrogant Bastard :proost: .

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9436.0.html

Adrie

Ha Caspar,

Heb je de laatste show van Can You Brew it al gehoord? De Arrogant Bastard is eigenlijk een verrassend simpel bier: SG: 1.066, 90% pale mout, 10% Special B en alleen maar Chinook hop. Gist is de WLP007 (vergelijkbaar met Wyeast 1098 British Ale en SafAle S-04).

Hopschema (voor 22,7 liter in de kookketel):
24 g Chinook 13%AA 85 min
24 g Chinook 13%AA 45 min
24 g Chinook 13%AA 15 min
24 g Chinook 13%AA 0 min

Gerb

Die Special-B zal dan een donkere caramout zijn, niet per se SpecialB?

Adrie

Citaat van: Gerb op 03-12-2010  14:54 uDie Special-B zal dan een donkere caramout zijn, niet per se SpecialB?

Jawel, de echte Special-B.

Gerb

Dat is grappig! Dit recept komt van de brouwer zelf? Het is wel erg simpel.

Adrie

Citaat van: Gerb op 03-12-2010  15:06 uDat is grappig! Dit recept komt van de brouwer zelf? Het is wel erg simpel.

De brouwer heeft niets gezegd over dit recept, dat is het mooie. Wel is bekend dat dit bier is geboren uit een experiment met 1 speciaal mout (naast een basismout) en 1 hopsoort. Van daar uit heeft men gewerkt. Om de speciale mout te bepalen hebben Zainasheff c.s. van verschillende speciaalmouten een extract gemaakt (mout in een zak in water hangen en oplossen) en dit extract gemengd met Stone IPA. Vervolgens is men gaan proeven welke van deze mengsels het meest overeen kwam met de Arrogant Bastard. Dat bleek het mengsel met Special B te zijn. Vervolgens zijn ze gaan rekenen hoeveel special B je moet gebruiken samen met pale mout om op de juiste kleur uit te komen en heeft men het bier gebrouwen. Oordeel: Cloned!

Dat vind ik het leuke van Can You Brew It: soms blijkt een mooi bier gebrouwen te zijn met een onverwacht recept. Of blijken rare combinaties mooie bieren op te leveren. Ik zou zelf niet zo snel op het idee komen om een bier te brouwen met 10% Special B, maar klaarblijkelijk kan het heel goed werken.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 03-12-2010  15:17 uDat vind ik het leuke van Can You Brew It: soms blijkt een mooi bier gebrouwen te zijn met een onverwacht recept. Of blijken rare combinaties mooie bieren op te leveren.

Dat werpt dan weer een ander licht op alle suggesties die steeds worden gegeven als iemand een recept op het forum plaatst.

Hopbier

Adrie

Citaat van: Drents Hopbier op 03-12-2010  15:56 uDat werpt dan weer een ander licht op alle suggesties die steeds worden gegeven als iemand een recept op het forum plaatst.

Hopbier

Precies!

William

Een beetje productontwikkelaar is eigenwijs en gaat gewoon z'n eigen gang.

Vandaag nog weer meegemaakt op het werk. Ik had een aantal recepten en processen uitgewerkt met de vermelding om niet route B te volgen omdat dit volgens het heersende inzicht niet zo werken. De productontwikkelaar was eigenwijs en deed er ook stiekem een variant gemaakt volgens route B bij.  Driemaal raden welke veruit het beste was.....

Toch mooi om te zien dat de BYO boys met een systematische en analytische aanpak uiteindelijk tot een recept die komen die je in eerste instantie zou afserveren. Zo zie je maar, een beetje science en een beetje crafts.

RobinB

Citaat van: Drents Hopbier op 03-12-2010  15:56 uDat werpt dan weer een ander licht op alle suggesties die steeds worden gegeven als iemand een recept op het forum plaatst.

In welke richting?
:weetniet:

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 03-12-2010  18:01 uIn welke richting?

Ik verbaas me elke keer weer als iemand een recept voorsteld en dan te lezen krijgt: ik zou van dat wat minder/meer nemen en niet die maar die andere hop. En wat langer maischen bij ??°C en korter bij !!°C enz. enz.

Ik weet wel dat degene die het voorstel doet om commentaar vraagt, maar mijn advies is: probeer je recept uit en als het tegenvalt probeer je wat anders. En net zoals hier boven gemeld is, kan een afwijkend recept iets bijzonder lekkers opleveren (en meld dat dan op het forum).
Je leert een baby toch ook niet alvast met behulp van een rollator de eerste stapjes te doen. Misschien gaat deze vergelijking wat "mank" maar die leek me leuk.

Hopbier

RobinB

Ja oke, maar dat is toch de basis van dit forum?
Praten over bier! :)

Ik vind het leuk om reacties van anderen te lezen, maar het zorgt zelden voor (grote) wijzigingen in het recept.
Maar wat een ander lekker vind en waarom vind ik wél interessant.

Caspar

Citaat van: Adrie op 03-12-2010  10:57 uHa Caspar,

Heb je de laatste show van Can You Brew it al gehoord? De Arrogant Bastard is eigenlijk een verrassend simpel bier: SG: 1.066, 90% pale mout, 10% Special B en alleen maar Chinook hop. Gist is de WLP007 (vergelijkbaar met Wyeast 1098 British Ale en SafAle S-04).

Hopschema (voor 22,7 liter in de kookketel):
24 g Chinook 13%AA 85 min
24 g Chinook 13%AA 45 min
24 g Chinook 13%AA 15 min
24 g Chinook 13%AA 0 min

Yep, ik heb de show gehoord! 10% Special B, ik kan het bijna niet geloven... Gister mijn eigen Bastard op, maar deze is zo erg geoxideerd dat ie niet lekker meer is. Vreemd, dat al na een half jaartje.

Vergelijkbare Topics (6)

44039

Reacties: 30
Gelezen: 3104

39031

Gestart door John

Reacties: 11
Gelezen: 1920

40323

Reacties: 23
Gelezen: 2809

40745

Reacties: 2
Gelezen: 973

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.