Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stijlloos bier met Belgische pale ale als inspiratie

Gestart door Joran, 13-05-2010 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Joran

In december hebben mijn brouwmaat en ik een aantal keer een recept gebrouwen wat ongeveer een Speciale Belge had met moeten worden. Echter door gebruikte gist, gerstvlokken en cara mout i.p.v. aroma/broei mouten is het niet helemaal een Speciale Belge geworden. Wel een lekker bier. Omdat we nog genoeg grondstoffen hebben om dit nogmaals te brouwen. Gaat ie morgen op herhaling, maar met een belangrijke aanpassing we willen namelijk Honing gaan toevoegen na de hoofdvergisting en wel 600 gram op 18 liter (wat 1 kilo is op 30 liter, wordt door Barbar gehanteerd heb ik ergens gelezen op het forum). Hier het totale recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptRick Asley #4
Brouwdatum14-5-2010
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters18
Gewenst begin SG1069 (7,5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater27.25 liter
Maischdikte4.38 l/kilo
Maischwater21,2 liter
Spoelwater8,6 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur24 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC49,0 %2666 gram3 EBC
Viennamout26,7 %1454 gram6 EBC
Gerstevlokken8,9 %484 gram4 EBC
Caramunich4,4 %242 gram123 EBC
Honing11,0 %600 gram2 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,2 %50 gram75 min.20 EBU
Saaz (CZ)3,2 %19 gram15 min.4 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten4,4 l/kg
273°C20 minuten4,4 l/kg

Opmerkingen-

Nu heb ik nog een paar vragen. Dus wie weet mag het zeggen  :)

• Honing toevoegen na de hoofdvergisting. Hoe doe je dit? Komt de honing dan niet op de bodem van het vat te liggen en wordt het slecht gemengd met de het jong bier?
  • Welke honing kan ik het beste kopen in de supermarkt?
  • Wat voor biertype is dit, eigenlijk? Niet dat het boeit hoor :-)
  • Is de bitterheid goed? Of is 24 IBU te bitter voor een bier met honing?
  • Is het ook aan te raden om honing te gebruiken i.p.v. bottelsuiker?

Big Willem

Citaat van: Joran op 13-05-2010  18:46 u
  • Honing toevoegen na de hoofdvergisting. Hoe doe je dit? Komt de honing dan niet op de bodem van het vat te liggen en wordt het slecht gemengd met de het jong bier?

Je zou honing kunnen oplossen in water (1:3 volume verhouding), en dan het jongbier eroverheen hevelen.

soort honing is een kwestie van smaak :P

Je zou in principe honing kunnen gebruiken ipv bottelsuiker, maar honing duurt langer om te vergisten

andere vragen zou ik niks over kunnen zeggen

RobinB

Citaat van: Joran op 13-05-2010  18:46 uwat 1 kilo is op 30 liter, wordt door Barbar gehanteerd heb ik ergens gelezen op het forum

Barbãr heeft 2,5% honing volgens het etiket, gewicht of volume % is mij onbekend.

Citaat van: Joran op 13-05-2010  18:46 u

1) je zou in een pan ca 3 L kunnen hevelen en hier je honing in oplossen, dit vervolgens weer toevoegen aan de rest
2) naar smaak
3) Vrije klasse
4) 20 lijkt me genoeg, misschien inderdaad lager
5) ja, voor extra smaak een goed idee. houdt er wel rekening mee dat honing een deel water bevat -> de hoeveelheid aanpassen op gewenste hoeveelheid suiker.
Of honing als bottelsuiker trager vergist weet ik niet, maar lijkt me niet. In mede gaat het vaak wel langzaam door gebrek aan andere voedingsstoffen. Ook evt. gist inhiberende stofjes worden vrij sterk verdund?

EBC

Laat ik het maar recht voor de raap zeggen...honing in bier is nauwelijks te proeven. Tenzij...

Maar als je dan honing toevoegt, let er dan op dat het geen bloemenhoning is. Eigenlijk wordt alles van de honing vergist. Er blijft nagenoeg niks over, behalve dan de bloemenaroma's. Parfumbier en dat wil je niet.

Ik denk dat als je echt de honingsmaak wilt, dat je de honing dan na de vergisting moet toevoegen. Het vergist dan wat 'rustiger' en de smaak van de honing wordt opgelost in de alcohol??? er blijft in ieder geval meer smaak achter.

Gebruik een gist die wat kruidnagelsmaakjes geeft, dat versterkt de honing.

Honingbier...het is meer commercie dan smaak...maar doe gerust!

Oja en koppijn dat je er van krijgt...  :nut:

William

Inderdaad proef je weinig van honing in bier terug. Ik heb pas iets met lindehoning gedaan maar proef of ruik het niet in het bier.

Citaat van: EBC op 13-05-2010  20:38 uOja en koppijn dat je er van krijgt...  :nut:

En het klopt dat je er eerder koppijn van krijgt. Pas heb ik mede gemaakt. Na twee of drie glaasjes is het standaard een duffe kop en hoofdpijn.

Adrie

Probeer eens heidehoning. Laatst proefde ik een bier van Albertus met heidehoning. Net of je een potje honing uitlikte. En toch goed uitvergist.

Joran

Dank voor alle antwoorden. Wel grappig dat er dus onlangs dat je het bijna niet proeft wel geregeld honingbrouwsels worden gemaakt. Ook commericieel. Barbar, Koning Honing van Snab.

@EBC, het was wel de bedoeling om de honing na de hoofdvergisting toe te voegen. Kruidnageltje, is de T-58 dan een goede gist. Die is wel wat kruidig geloof ik.

Ik zal morgen eens zoeken in de supermarkt en de natuurwinkel naar Heidehoning. Goed om te weten dat bloemenhoning het in ieder geval niet moet zijn. Ik ben benieuwd hoe die gaat worden. Ik houd jullie op de hoogte.

Joran

Citaat van: RobinB op 13-05-2010  20:34 uBarbãr heeft 2,5% honing volgens het etiket, gewicht of volume % is mij onbekend.

Aan de wijsheid voor de hoeveelheid honing kwam ik n.a.v het volgende topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6587.0.html.

RobinB

Citaat van: Joran op 13-05-2010  21:17 uGoed om te weten dat bloemenhoning het in ieder geval niet moet zijn.

:clownsmile: Welke honing, niet uit bloemen, zit je aan te denken? ;D
Heidehoning is ook van bloemen, heidebloesem :D

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 13-05-2010  21:31 u:clownsmile: Welke honing, niet uit bloemen, zit je aan te denken? ;D
Heidehoning is ook van bloemen, heidebloesem :D

De zwarte honing (soms in Duitsland te koop) wordt door de bijen gemaakt van de uitwerpselen van luizen.

HHopbier

RobinB

:) las ik ook toen ik (na het posten) toch maar eens op wiki ging kijken. Ook andere zoete afscheidingen worden soms gebruikt door de bijtjes. Nectar blijft toch vaak de hoofdmoot.

EBC

Tuurlijk, honing is meestal van bloemen. Maar er is zo een mengsel dat bloemenhoning heet...  ;)

Heidehoning is wel zo'n beetje de duurste en meest aromatische honing die er in de buurt verkrijgbaar is...

Joran

Gisteren dit bier gebrouwen. Verliep zonder problemen. Waterslot bubbelt gestaag. Dinsdag komt de honing erbij. Ik hevel een paar liter naar een mandfles. Om uiteindelijk het verschil te gaan proeven tussen wel en geen honing.

Vergelijkbare Topics (7)

27991

Reacties: 2
Gelezen: 2148

8604

Reacties: 13
Gelezen: 3242

44616

Reacties: 15
Gelezen: 3279

31553

Gestart door klan85

Reacties: 8
Gelezen: 3177

15788

Reacties: 51
Gelezen: 13594

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.