Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pale Ale (mening recept)

Gestart door Gast, 11-09-2004 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Gast

Wat vinden jullie van dit recept?

Ingrediënten voor 10 liter:

2250 gram   pilsmout
 250 gram   ambermout
  15 gram   Hallertauer hopbloemen
  15 gram   Herzbrucker hopbloemen
Maischschema
temperatuur         52C  63C  73C  78C        
tijd (in minuten)      20   30   30     3        

Maischwater: 10 liter
Spoelwater: 5 liter
Kooktijd: 90 minuten
12 gram Hallertau na 10 minuten
3 gram Hallertau na 20 minuten
10 gram Herzbrucker na 20 minuten
5 gram Herzbrucker na 85 minuten
Gist: naar eigen keuze

En dan gaat het mij het meeste om de verschillende soorten mouten en hoeveelheden daarvan.
Helaas werkt promash even niet op mijn pc maar sowieso kan promash mij niet vertellen hoe de smaak word :P en aangezien de meeste van jullie misschien wel weten hoe nu precies een ambermour of een pilsmout smaakt vraag ik het jullie even.

En oja, wat zou het begin- en eind sg moeten zijn?

ALvast bedankt

Edwin

Ha die Gast :proost:

Volgens mij was de ambermout 50 EBC, maar ik kan me vergissen. Ik ben daar in ieder geval wel van uitgegaan. Dan is je bier te licht voor een pale ale. Indien je 750 gram pakt kom je beter in de richting (je hebt dan nog 1750 gr pilsmout nodig). Waar ik bang voor ben is dat je bier niet moutig genoeg smaakt. Ik zou dan ook een deel van je pilsmout vervangen door munichmout of palemout (bijvoorbeeld 50%).

Bij een brouwzaalrendement van 80% heb je een begin SG van 1059. Da's mooi, maar mag lager. Ikzelf haal een lager rendement (70% a 75%). Bij 70% haal je een begin SG van 1052 en dat is prima.

Ik heb nog wel vragen over je hopstorting. Hersbrucker  is ook een Hallentau-variant, dus een tweede hallentau toevoegen zal weinig smaakeffect opleveren. Gebruik dan alleen herzbrucker, is eenvoudiger. Wat ook eenvoudiger is, is om alleen een storting te doen bij aanvang kook en bij 10 minuten voor het eind, dus niet op 5 minuten voor het eind. Je kunt eventueel de eerste storting hop ook opsplitsen in aanvang kook, 20 min. koken en dan 10 op het eind. Weet je toevallig ook de bitterheid van je hop? Het bie mag best pittig worden, maar de vullingen hoeven niet uit de kiezen  ;D

Ik zou in je maischschema wel inmaischen op 52 graden, maar dan meteen door naar 63 graden.

Voor de gist adviseer ik het opkweken van Westmalle dubbel-gist en dat vergisten op zo'n graad of 18. Dan heb je een neutrale vergisting, zonder alle fruitboeketten. Past namelijk niet bij de soort.

Hopelijk kun je hiermee iets verder, anders vragen maar!

Edwin

SiriS

Vergisten met een Danstar Nottingham of Coopers Ale korrelgist is ook een optie en geeft een mooie Pale Ale zonder het opkweken van gist,

Groet, SiriS

Edwin

Ha SiriS :proost:

Helemaal waar! Die korrelgisten gaan ook prima!

Edwin

SiriS

Let wel op met de Hallertau hop; de hop oogst van vorig jaar heeft hop opgeleverd met een extreem lage bitterheid dus omrekenen is een must!!! Hallertau Herzbrucker heeft "normaal" 5% alfazuur en de hop van vorig jaar, die nu dus te koop is, maar 2% alfazuur.

Groet, SiriS

Adrie

Ook de SafAle S04 is een prima optie.

Groeten,

A3

MO

maar als je een korrelgist gaat gebruiken, dan zou ik wel de stop op 60 grC langer aanhouden, bv 45 min. Een pale ale hoort namelijk vrij droog te zijn. Als je de Westmalle gist gaat gebruiken, dan is 30 min op 60 grC zat anders houd je geen restsuikers meer over.

Gast

He, beetje latere reactie als anders maar ja beter laat dan nooit..

Het bier is inmiddels gebrouwen met de wijzigingen van jullie.
Wat betreft de hopstorting, om eerlijk te zijn (klinkt misschien heel dom of iets dergelijks) maar ik hou me daar nog niet super mee bezig.. ik besef me heel goed dat de smaak heel erg kan veranderen door een andere hopsoort te gebruiken of andere tijden hiervoor te realiseren maar ik hou me meer bezig met de soorten mouten en het brouwproces omdat ik eigenlijk nog maar "net" begonnen ben en wil eerst wat dingetjes fine tunen..

Jordi

MO

Welke gist heb je nu gebruikt dan?

Gast

Bavarian Lager, door een foutje in de bestelling bij Brouwland.. :o

MO

Een ondergistende ale? Een lager ale? Spannend! Heb je een vergistingskoelkast of zeer diepe kelder of zo?

Gast

Haha ja tis inderdaad raar gelopen..

Ik heb al eens vaker met deze gist gewerkt en laat het gisten bij kamertemp, en lageren bij 12 graden(keldertemp).. gaat perfect:>

Herman

Hmm, dat wordt dus een steam beer. Steam beer is een ondergister die bij bovengist-temperatuur vergist wordt. Kan best goed uitpakken, ik heb zelf ook wel es zo iets gedaan.

Herman

Oxhead

Hoi ,
Ja ik vroeg me al af waar gaat dit over ? Is dit een Engelse , Belgische of American Pale-Ale !!  Geen van alle geloof ik. ;D
Nouja misschien ben ik wel te veel stijlgebonden bezig :leren:

Groeten ; Marco :proost2:

Vergelijkbare Topics (7)

27434

Reacties: 7
Gelezen: 6317

34844

Reacties: 13
Gelezen: 7578

29421

Gestart door Lutz

Reacties: 9
Gelezen: 3426

40951

Reacties: 0
Gelezen: 853

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.