Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

- Impala - Imperial Pale Lager

Gestart door Gerb, 18-03-2010 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Tijdens het forumuitje heb ik een Draft Bear van Mikkeller gedronken. Een ondergistend bitter, hoppig bier met 8% alcohol. Ik vond het een erg lekker bier. Volgens beeradvocate.com valt dit onder een Imperial Pilsner. De ingredienten zijn pilsmout, carapils, ambermout en lichte kandijsuiker. De hoppen zijn Amarillo en Cascade. 

Hier mijn recept:

asis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Imperial Pale Lager
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : O Overige bieren           
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1075
Brouwzaalrendement-- : 80 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 23.55 liter
Spoelwater---------- : 6.55 liter
Maischwater--------- : 17 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 13.3 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 43 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0080% 003555 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0007% 000311 g Carapils (D)                      2.5  EBC   
0005% 000222 g Ambermout 50 EBC                  49   EBC   
0008% 000355 g Basterdsuiker (geel)              10   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Pellets---00025 g  08.2 %az  075 min P Amarillo                       
Pellets---00010 g  08.2 %az  015 min P Amarillo                       
Bloemen---00010 g  05.5 %az  015 min B Cascade                       
Pellets---00015 g  08.2 %az  005 min P Amarillo                       
Bloemen---00015 g  05.5 %az  005 min B Cascade

Misschien nog drooghoppen?                       

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : Wyeast 2007 Pilsner Lager                   
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- :  4 Ltr
Beluchtingstijd----- :  24 uur
Temperatuur--------- : 16°C

Ik ben wel benieuwd naar deze gist. Volgens de beschrijving smooth en malty, ferments dry and crisp. De Budweiser gist volgens de bronnen.

Maischschema----------------------------------------------
10m/55°C Maischdikte is: 3.82 L/kg
35m/62°C Maischdikte is: 3.82 L/kg
30m/72°C Maischdikte is: 3.82 L/kg
5m/78°C Maischdikte is: 3.82 L/kg

Mogelijk ga ik voor dit bier eerst een lichtere ondergister maken, zodat ik de gistkoek kan gebruiken voor dit bier. Dan heb ik genoeg gist. (30% rijst, 70% pilsmout, 10 IBU hop  :o --> Budweiser)

RobinB

Leuk gevonden naam! :D
Nobel is ook een imperial pilsener toch?
Wel interessant zo'n Amerikaans gehopte versie.

Herman

Grappig, ik moest meteen denken aan mijn India Pale Lager van een paar jaar geleden.

MO

Dit is een nieuwe biersoort voor mij, alhoewel ik de Nobel wel ken natuurlijk. 43 IBU is behoorlijk, maar niet heel heftig voor een zwaar bier. Ik zou zeker koudhopen.

Adrie

Lijkt me een lekker bier worden. Maar ik zou inderdaad koudhoppen.

Caspar

Ik heb wel eens een bier gedronken met deze gist, erg clean inderdaad met (vreemd genoeg) wat citroen-achtige smaken. Je kan ook een Europese hop gebruiken zoals Hallertauer of Saaz en hiermee dryhoppen, lijkt mij wel lekker :biersmile: .

Gerb

Caspar, ik ga toch liever met de andere hopsoorten verder. Ik denk dat bv. Saaz een beetje verdwijnt achter de Cascade en Amarillo.

Ik vind het wel mooi dat de gist zo clean is, dat past mooi in het plaatje als je dit bier beschouwd als een ondergistende IPA.

Caspar

Het recept ziet er goed uit, dit wordt vast een lekker bier... brouwsze :biersmile: .

Gerb

Ik ben bijna klaar om mijn Schwarzbier te bottelen binnen enkele weken. Zoals gezegd wil ik met de gistkoek van dat bier deze Imperial Pilsner gaan brouwen. De Amarillo en Cascade combinatie is leuk, maar ik heb eigenlijk niet genoeg Amarillo over. Nu heb ik nog de Nelson Sauvin liggen, welke volgens de verhalen een Sauvignon Blanc smaak aan het bier kan geven. In combinatie met de ondergist lijkt me dit wel een aardige combi.  Het zal dan een 100% Nelson Sauvin brouwsel worden. Ik heb gedacht om de Galaxy hop voor bittering en aroma erbij te gebruiken, maar die is volgens mij toch weer wat harder van smaak en zal de Nelson Sauvin vermoedelijk overheersen. Hierbij het recept:

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Imperial Pale Lager
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : O Overige bieren           
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1075
Brouwzaalrendement-- : 80 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 23.55 liter
Spoelwater---------- : 6.55 liter
Maischwater--------- : 17 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 12.2 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 32 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0080% 003556 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0007% 000311 g Carapils (D)                      2.5  EBC   
0005% 000222 g Ambermout 50 EBC                  49   EBC   
0008% 000355 g Kristalsuiker                     0    EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Pellets---00016 g  10.8 %az  075 min P Nelson Sauvin                 
Pellets---00008 g  10.8 %az  020 min P Nelson Sauvin                 
Pellets---00008 g  10.8 %az  010 min P Nelson Sauvin                 
Drooghop--00015 g  10.8 %az  000 min D Nelson Sauvin                 

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 2007 Pilsen Lager                   
Gist toegevoegd als- : gistkoek
Volume-------------- : 3 Ltr
Beluchtingstijd----- : 0 uur
Temperatuur--------- : 14°C

Maischschema----------------------------------------------
40m/62°C Maischdikte is: 3.82 L/kg
35m/72°C Maischdikte is: 3.82 L/kg
5m/78°C Maischdikte is: 3.82 L/kg

Gerb

Ik ben deze vandaag aan het brouwen en ben wederom tot nieuwe inzichten gekomen. Ik wil de Nelson Sauvin naar later in de kook verschuiven. Omdat ik maar 50 gram van deze hop heb, wil ik een andere bitterhop gebruiken. Mijn eerste idee was om de Galaxy te gebruiken, maar die heeft een hoog cohumulonegehalte.  Omdat dit een ondergister is, ben ik bang dat de bitterheid hierdoor wat te hard wordt. Als alternatief heb ik Northern Brewer, Perle, Hersbrucker , Simcoe of Amarillo. Ik neig naar Hersbrucker  of Perle, want ik denk dat de smaken van deze hoppen beter bij de Nelson Sauvin passen. Iemand suggesties?

jelle

Citaat van: Gerb op 14-05-2010  11:53 uIk ben deze vandaag aan het brouwen en ben wederom tot nieuwe inzichten gekomen. Ik wil de Nelson Sauvin naar later in de kook verschuiven. Omdat ik maar 50 gram van deze hop heb,
Waar komt deze hop vandaan?
En hoe smaakt ie?

Groet Jelle

Caspar

Perle vind ik een mooie bitterhop voor lagers... Simcoe en Amarillo zijn te overheersend in dit geval denk ik, Hallertauer heeft te weinig IBU's en tsja Northern Brewer kan ook wel eigenlijk ;) .

Gerb

Dan wordt het Perle. Northern Brewer vind ik dan toch minder passen.

@ jelle
CiteerUnique hop that imparts grape like flavours to the beer; flavours which
have been described as "Sauvignon Blanc, gooseberry, distinct, clean and fresh.

http://www.craftbrewer.com.au/shop/details.asp?PID=633

Gerb

Dit bier zit in het vat. Ik heb de Perle als bitterhop gebruikt en ook nog op 5 min toegevoegd. Het recept staat op mijn andere computer, maar ik kan wel melden dat de geur van het wort heerlijk hoppig was. De Nelson Sauvin hop ruikt lekker en met een beetje fantasie is er in het wort wel iets van een druiven/wijnachtige smaak in te herkennen. Ik denk dat door het verplaatsen van de Nelson Sauvin naar later in de kook en drooghoppen,  het bier veel meer van gedomineerd wordt door deze hop. Verder heb ik nog wat veranderingen in het recept aangebracht, het recept post ik vanavond.

Gerb

Ik heb dit bier vanavond eindelijk gebotteld. Er bleef steeds een hardnekkig laagje schuim op het bier staan met af en toe een borrel. Dit was na mijn vakantie vorige week over. De smaak en geur van bier was heel apart. Het deed me nog het meest denken aan Corona. Een licht citrus-achtige pilsgeur en smaak en qua mondgevoel vij licht. Het bier was vrij ver doorvergist. De gist is de Budweiser gist, welke volgens meerdere bronnen een citroen-achtige smaak kan geven. Ik heb de dichtheid niet gemeten.

JWVG

Hoe smaakt deze, Gerb? Ik heb net van een AIO die terug kwam uit Nieuw Zeeland een Sauvin Pilsner gekregen, van www.thetwistedhop.co.nz . Die is gehopt met Nelson Sauvin en Pacific Hallertau. Heb er nu al zin in!  :proost:

:degroeten: JW.

Gerb

Ik heb nog niet geproefd, maar het smaakte bij het bottelen goed. Inderdaad wat druivenachtig en wat citrus limoen. Ik zal er einde van de week eentje nemen. Ik hou je op de hoogte.

Gerb

Ik heb dit bier gisteren gedronken. Duidelijk is wel dat dit bier nog langer de tijd nodig heeft om voldoende druk op te bouwen. De smaak was heel anders dan tijdens het bottelen. Nu was de hop veel meer druiven(schil)-achtig en dan bedoel ik niet trekkerig, maar echt alsof ik een druivenschilletje kauw. Verder is het natuurlijk bier en geen wijn, dus de Sauvignon Blanc smaak is best subtiel, maar de hop heeft zeker een smaak die ik niet van een andere hop ken.

Gerb

Ik heb dit bier van het weekend weer gedronken en het is toch wel een lekker bier geworden. De Nelson Sauvin hop smaakt wat rauw en heeft een licht harsige, soms wat hooi-achtige smaak. Het bier is ook ver doorgegist. Eind-SG was 1006. Het feit dat hier een ondergist gebruikt is, geeft niet veel karakter, maar er zit een heel licht zwaveltje in en verders geeft ie niet veel smaak.

Oscar

Citaat van: Gerb op 14-09-2010  09:42 uIk heb dit bier van het weekend weer gedronken en het is toch wel een lekker bier geworden. De Nelson Sauvin hop smaakt wat rauw en heeft een licht harsige, soms wat hooi-achtige smaak. Het bier is ook ver doorgegist. Eind-SG was 1006. Het feit dat hier een ondergist gebruikt is, geeft niet veel karakter, maar er zit een heel licht zwaveltje in en verders geeft ie niet veel smaak.

:weetniet: Lekker bier... maar veel "negatieve" indrukken  :weetniet:

Edgar

Die laatste 2 zijn niet per se negatief bedoeld in zo'n bier, lijkt me.

Gerb

Citaat van: Oscar op 14-09-2010  22:38 u:weetniet: Lekker bier..maar veel "negatieve" indrukken  :weetniet:

Vind ik niet. Ik beschrijf hoe dit bier op mij overkomt. Ik zeg dat de hop een wat harsige en een lichte hooismaak afgeeft. Dit zijn gewoon indrukken, want het is moeilijk om deze hop te omschrijven. Hooi klinkt dan niet zo lekker, maar bij gebrek aan een betere omschrijving. Misschien toch wat druivenschillerig. Verder is het bier ver doorgegist en geeft de gist niet veel karakter. Een gist geeft niet altijd veel smaak af, en dat is in dit geval ook niet vervelend.

Vergelijkbare Topics (7)

23312

Reacties: 15
Gelezen: 4397

8814

Reacties: 22
Gelezen: 5623

43761

Reacties: 4
Gelezen: 761

31100

Reacties: 5
Gelezen: 2126

15551

Reacties: 26
Gelezen: 5992

679

Reacties: 25
Gelezen: 10899

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.