Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koud hoppen met?

Gestart door Leeghwater, 03-03-2010 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Leeghwater

Nu mijn BPA lekker aan het pruttelen is wil ik het met jullie hebben over koudhoppen.
Ik snap nu zo ongeveer wat het in houd en hoe het moet.
Maar wat is een normale hoeveelheid en welke hop is geschikt?

Ik heb Target en East Kent Goldings liggen.
Zou ik met een van deze twee mijn BPA nog kunnen koudhoppen? of is dat een afrader?
Ik heb begrepen dat men de hopbloemen tijdens het lageren in het bier dondert... gewoon los of in een hopkook zakje?
Zeg dat ik nog 50 gram van elk heb liggen, kan ik daarvan dan een mixje maken of kan ik het beter op 1 houden?

De-Geert

BPA staat in dit geval voor British Pale Ale, toch? Ik moet Jacques hier wel gelijk geven dat afkortingen niet altijd handig zijn. Normaal betekent BPA Belgische Pale Ale.

Dat gezegd hebbende, je kan zowel met EK goldings als Target als een mengsel koudhoppen. EK goldings is het meest "traditioneel", maar Target geeft ook een mooi Engels aroma. Het voordeel van 1 van de 2 versus een mengsel is dat je dan een hopsoort beter leert kennen.

1 gram per liter is een mooie hoeveelheid en je kan zowel in een zakje doen als los. Ik vind een zakje makkelijker, maar heb mijn laatste IPA los gedaan.

Leeghwater

Belgische pale ale staat in dit geval voor British Pale Austin (is voor een weekendje met de Austin A30 A35 eigenaren club Nederland). Tevens moet het een British Pale Ale voorstellen ja.

1 gram per liter... oke dat klinkt logisch.
Ik ga denk ik voor de Target. Dan kan ik die het beste leren kennen. Die intrigeert me het meest!

dank u

De-Geert

Mooi zo.
Nog een tip: als je een zakje gebruikt verzwaar 'm dan met wat knikkers of rvs bouten of zo.

Leeghwater

Ik denk dat ik de bloemen er zo in donder... dat is wel zo makkelijk...
Maare hoe zit het met infecties? Kan je bloemen er zonder behandeling in gooien? Hoef ik niet bang te zijn dat er wat in de bloemen zit wat niet helemaal fris is? (Ik zou het zonde vinden als dit nu mislukt om wat voor stomme reden dan ook).

VEMP

Citaat van: Leeghwater op 03-03-2010  15:35 uIk denk dat ik de bloemen er zo in donder... dat is wel zo makkelijk...
Maare hoe zit het met infecties? kan je bloemen er zonder behandeling in gooien? hoef ik niet bang te zijn dat er wat in de bloemen zit wat niet helemaal fris is? (ik zou het zonde vinden als dit nu mislukt om wat voor stomme rede dan ook).

Ik heb mijn bier ook gedrooghopt, maar dan met Amarillo. Geen problemen met infecties, er zit een behoorlijk alcohol al op.

De-Geert

Bloemen geven geen infectierisico.
Lees ook ff de koudhopdraadjes door (zie tags), dit zijn veelbesproken onderwerpen.

Derob

Citaat van: De-Geert op 03-03-2010  15:38 uBloemen geven geen infectierisico. 

Is er wel een infectierisico met pellets?

De-Geert

Hop geeft geen infectierisico. Ik zou iets voorzichtiger zijn met ongedroogde tuinhop, maar dat schijnt ook geen probleem te zijn.

jelle

Citaat van: De-Geert op 03-03-2010  15:51 uHop geeft geen infectierisico. Ik zou iets voorzichtiger zijn met ongedroogde tuinhop, maar dat schijnt ook geen probleem te zijn.
Ongedroogde tuinhop of andere  ongedroogde kruiden kunnen bacteriĆ«n hebben.
Je hoeft maar een beestje over het hoofd te zien en daar is de besmetting ;)

Groet jelle

dennis

Mag ik nog een aanverwante vraag stellen, kan ik veel problemen met bottelen verwachten als ik mijn hopbloemen zo in de lagerfles erbij doe?  Raakt de slang bv verstopt?

broeder

Citaat van: broeder op 12-02-2010  19:50 uHoi brouwers,

Ik weet niet of dit een bruikbare suggestie is.
Laatst kwam ik bij Brouwmarkt Almere "hop Finishing" tegen.
Een mooi theezakje met hop voor Dry-hopping.

groet Willem

Dit heb ik al eerder bij de draad HOPAROMA vermeld.
Past hier ook wel bij

Groet broeder Willem

VEMP

Citaat van: dennis op 04-03-2010  13:50 uMag ik nog een aanverwante vraag stellen, kan ik veel problemen met bottelen verwachten als ik mijn hopbloemen zo in de lagerfles erbij doe?  Raakt de slang bv verstopt?

Ja, zou ik niet doen. Gebruik een hopzak. Dat is een soort kous en dat werkt prima.

RobinB

Citaat van: dennis op 04-03-2010  13:50 uMag ik nog een aanverwante vraag stellen, kan ik veel problemen met bottelen verwachten als ik mijn hopbloemen zo in de lagerfles erbij doe?  Raakt de slang bv verstopt?

Ligt wat aan de hevel.
Het kan best mits je voorzorgsmaatregelen neemt :)

Mijn hevel heeft een droesemkapje die ik versterk met een kleine uitgekookte kaasdoek.
Heb nu 2 mandflessen met fijn vrij zwemmende hoppies staan! :)

William

Ik stop een staalsponsje in het uiteinde van de hevel.

Caspar

Ik gooi de hop altijd los in de mandfles, geen zakje of wat dan ook. Ik hevel praktisch geen hopresten mee in de bottelemmer, de anti-droesem kop houdt bijna alles tegen. Persoonlijk gebruik ik graag 2 g/l dryhop, maar ik ben dan ook een echte hop-freak :biersmile:.

Oscar

Citaat van: Caspar op 04-03-2010  21:07 uIk gooi de hop altijd los in de mandfles, geen zakje of wat dan ook. Ik hevel praktisch geen hopresten mee in de bottelemmer, de anti-droesem kop houdt bijna alles tegen. Persoonlijk gebruik ik graag 2 g/l dryhop, maar ik ben dan ook een echte hop-freak :biersmile:.

Idem  :brouwen: :biersmile:

dennis

Dan gaat het wel lukken en ga ik het erin mikken, dank!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.