Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pilsner Urquell

Gestart door Thomas, 06-02-2010 14:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Thomas

Hallo medebrouwers!

Ik wil binnenkort een poging gaan doen Pilsner Urquell te brouwen.
Daarbij wilde ik het volgende recept gebruiken:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptPilsner Urquell
Brouwdatum9-2-2010
BiertypePilsener
Aantal liters17
Gewenst begin SG1050 (5,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25.59 liter
Maischdikte0.00 l/kilo
Maischwater0,0 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100,0 %3799 gram3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,8 %14 gram90 min.9 EBU
Saaz (CZ)3,8 %14 gram45 min.8 EBU
Saaz (CZ)3,8 %14 gram10 min.3 EBU
Saaz (CZ)3,8 %14 gram3 min.1 EBU
Saaz (CZ)3,8 %20 gram0 min.0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2001 Urquell Lager
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
161°C40 minuten0,0 l/kg
272°C30 minuten0,0 l/kg
378°C5 minuten0,0 l/kg

De laatste hopgift is bedoeld als koudhop. Is dit een acceptabele hoeveelheid? Ik wilde het toevoegen tussen hoofdgisting en lageren.
Ik hoor graag wat tips!

Groeten,
Thomas.

MO

Tsja, hier valt niet veel op aan te merken. Ik neem aan dat je gaat hervergisten op fles, bij een eind SG van 1010 gaat het bier richting de 6%, misschien moet je iets lager starten.

JWVG

Een stort van 100% pilsmout is misschien een beetje licht, tenzij je decoctie gaat toepassen. Ik zou OF decoctie doen, OF de storting iets aanpassen (bv een beetje Munchener erbij). Die discussie hoeven we niet helemaal over te doen, maar misschien is het aardig om mijn Winterkoning draadje eens na te lezen - ik heb beide versies gebrouwen.

Koudhoppen lijkt me niet echt nodig, en ook niet helemaal passen bij het bier dat je probeert te brouwen. Gewoon in de laatste minuut toevoegen lijkt een beter idee.

Succes, goede plannen!

:degroeten: JW.

EBC

Urquell bevat zeker een deel munchenermout. Ik zou zeggen 10%.

Daarnaast is het wel wat bitterder dan 21 IBU. Ik zou net onder de 30 blijven, zo rond de 28.

Koudhop zit zeker niet in Urquell.

Je wilt een goede vergistingsgraad halen, daarom zou ik zeker 1/3 tot 1/2 van je brouwwater als spoelwater inzetten. En goed lang maischen rond 60 °C.

1050 is te hoog, dan krijg je een pils van 6+ % verlagen naar 1043.

60 minuten koken is voldoende.

Starter maken !!!

Jacques

Citaat van: EBC op 06-02-2010  15:52 uJe wilt een goede vergistingsgraad halen, daarom zou ik zeker 1/3 tot 1/2 van je brouwwater als spoelwater inzetten. En goed lang maischen rond 60 °C.

???

Door minder maischwater te gebruiken en meer spoelwater krijg je geen hogere vergistingsgraad.
Zorg dat je maischdikte ergens rond de 1 : 4,5 zit.

Lang maischen bij 60 ºC is een prima idee.

[Edit]
Oeps!
Ik ze nu dat ik de zaken heb omgedraaid. Meer maischwater en minder spoelwater geeft een hogere vergistingsgraad is mijn ervaring.
[/Edit]

Adrie

Citaat van: EBC op 06-02-2010  15:52 uDaarnaast is het wel wat bitterder dan 21 IBU. Ik zou net onder de 30 blijven, zo rond de 28.

??? Volgens mij is de Urquell 40 IBU.

EBC

Citaat van: Adrie op 06-02-2010  17:02 u??? Volgens mij is de Urquell 40 IBU.

Nou misschien ooit geweest, maar dat valt nu reuze mee.

En dan nog, IBU kunnen we niet vergelijken. In mijn brouwsels komt hij rond de 28 Tinseth. En dat is flink bitter voor een clean biertje van 5 %.

EBC

Citaat van: Jacques op 06-02-2010  16:51 u???

Door minder maischwater te gebruiken en meer spoelwater krijg je geen hogere vergistingsgraad.
Zorg dat je maischdikte ergens rond de 1 : 4,5 zit.

Lang maischen bij 60 ºC is een prima idee.

Tja, toch heb ik de laatste tijd die ervaring wel, maar misschien is dat in combinatie met flink langere maischtijd. Hoewel dat volgens de theorie ook geen  hogere vergistingsgraad zo opleveren.

Thomas

Ok, ik begrijp dat ik nog:

- Een starter moet maken
- Wat (10%) Münchener mout moet toevoegen (geen mogelijkheid decoctie)
- De maischdikte op 4,5L/kg moet houden
- Lang maischen op 60ºC
- Goed spoelen
- De IBU naar 28 moet ophogen
- 60 min. koken ipv 90
- Laatste hopgift laatste 5 min. van koken
- Het begin SG op 1043 moet maken
- Koud lageren (<10ºC)
- Hervergisten op fles
- Enkele weken koud wegzetten

1. Kan ik de starter ook met kristalsuiker maken? Dit omdat ik geen extract of ingevroren wort heb.
2. Hoeveel hop zal ik in de laatste gift geven wil ik een mooie grassige Saaz smaak krijgen?
(3. Hoe zit het met looizuren en decoctie?)

Alvast bedankt!

Adrie

Citaat van: Thomas op 07-02-2010 &nbsp;21:51 u- Lang maischen op 60ºC

De Urquell is behoorlijk dextrineus (voor een pils), dus ik zou zeker niet lang maischen bij 60 graden. Trouwens, uberhaupt niet bij 60 graden, omdat de meeste zetmeel verstijfselt tussen 63 en 65 graden. De eerste amylasestap zou daarom beter bij 63 graden kunnen plaatsvinden. Een half uur bij 63 graden is lang genoeg om voldoende vergistbaarheid te krijgen.

Citaat van: Thomas op 07-02-2010 &nbsp;21:51 u- 60 min. koken ipv 90

Met een bier met zoveel pilsmout is 90 minuten toch echt aan te raden om DMS (groentesmaak) te voorkomen. Je zou eventueel nog met 60 minuten weg kunnen komen als je na het koken heel snel koelt tot onder de 60 graden.

EBC

Citaat van: Adrie op 08-02-2010 &nbsp;09:17 uDe Urquell is behoorlijk dextrineus (voor een pils), dus ik zou zeker niet lang maischen bij 60 graden. Trouwens, uberhaupt niet bij 60 graden, omdat de meeste zetmeel verstijfselt tussen 63 en 65 graden. De eerste amylasestap zou daarom beter bij 63 graden kunnen plaatsvinden. Een half uur bij 63 graden is lang genoeg om voldoende vergistbaarheid te krijgen.

Met een bier met zoveel pilsmout is 90 minuten toch echt aan te raden om DMS (groentesmaak) te voorkomen. Je zou eventueel nog met 60 minuten weg kunnen komen als je na het koken heel snel koelt tot onder de 60 graden.

Hmmm, ik drink door de week elke dag Urquell. Zo dextrineus is ie niet hoor. Ik zou toch zeker 45 minuten betaamylasen. Echt droog krijg je je bier toch niet.

Het koude lageren, dat zou ik weglaten. Gewoon op gistingstemperatuur houden totdat je gaat bottelen. Of zelfs vlak voor het einde van de gisting nog twee dagen naar 15 ºC en dan bottelen.

Zoveel wegen... je moet gewoon maar doen en kijken wat je het beste bevalt.

Vergelijkbare Topics (7)

4819

Reacties: 30
Gelezen: 8597

689

Reacties: 13
Gelezen: 9497

6044

Reacties: 76
Gelezen: 21416

34264

Gestart door Jules

Reacties: 42
Gelezen: 8128

639

Gestart door Johannes

Reacties: 10
Gelezen: 25547

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.