Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Volgende brouwsel (bitter)

Gestart door MaartenM, 15-01-2010 17:03 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Het was bij 70 graden. Dus ik ben benieuwd: heeft het zin om gist toe te voegen of wordt het bottelen.

De-Geert

Ik verwacht bij 70 graden wel een relatief lage SVG, maar onder de 60%? Mijn Twisted Bitter II was ook bij 70 graden gemaischt, maar toch 64% met Windor gist. Wel met minder caramout, dat kan ook schelen.

Wat je ook kan doen, is 1 liter aftappen en die warm wegzetten met wat verse gist. Als er niets verandert weet je dat je kan bottelen.

MaartenM

ik had niet de mogelijkheid het warm weg te zetten dus heb hem een week laten staan en geen verdere vergisting gezien. Nu ga ik bottelen met 5.25 g suiker per liter. Ik houd jullie op de hoogte!

RobinB

Vooral als je evt verwacht dat hij nog doorgist, zou ik zéker minder bottelsuiker gebruiken?
Al helemaal bij dit biertype?

MaartenM

Ik heb in mijn Märzen deze hoeveelheid gebruikt en daar dacht ik beter iets meer te kunnen hebben gebruikt, vandaar deze hoeveelheid. Wat betreft het doorgisten: ik verwacht dat hij gewoon uit gegist is, mede gezien de reactie van De-Geert... we zullen zien of het goed gaat (is nu toch te laat ;D )

Vergelijkbare Topics (7)

9233

Reacties: 15
Gelezen: 5427

32274

Reacties: 17
Gelezen: 2739

8021

Reacties: 54
Gelezen: 16098

5392

Reacties: 23
Gelezen: 5977

27549

Reacties: 11
Gelezen: 5545

4010

Reacties: 63
Gelezen: 18030

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.