Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gouden Tripel

Gestart door Wild Chocolate, 28-11-2009 22:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Wild Chocolate

Hoi allemaal! Morgen wil ik voor het eerst een tripel brouwen. Ik heb de recepten op het forum eens kritisch bekeken en er mijn eigen draai aan gegeven.

De tarwe lijkt me wel lekker erin, de hoeveelheid is wellicht wat vreemd maar dan is mijn voorraad op.
Ik kwam in JWVG's tarwetripel havervlokken tegen, dat leek me wel interessant.
Ik wilde graag een wat donkerder tripel, vandaar het caramelmout.
Rietsuiker omdat ik dat altijd wel een lekker aroma vind hebben.
Omdat ik denk dat de tarwe en haver het bier vrij veel body geven, een vrij hoge dosering suiker.
Koriander hoeveelheid heb ik wat gemiddeld, er waren er die minder hadden en die meer hadden.
Sinaasappelschillen dito, alleen vraag ik me af of in het gistvat stoppen beter werkt dan meekoken?
Gist is wel vaker hiervoor gebruikt. Wil ook mijn voorraad korrelgisten wat interen.
Ik wil eens alleen First Wort Hopping doen, de Saaz maak ik mijn voorraad op. Omdat die zo'n laag alfazuurgehalte heeft, voeg ik ook nog wat Brewer's Gold toe.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptGouden Tripel
Brouwdatum29-11-2009
BiertypeTripel
Aantal liters21
Gewenst begin SG1075 (8,2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.3%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30.12 liter
Maischdikte3.50 l/kilo
Maischwater20,0 liter
Spoelwater10,1 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur19 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid18 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %4448 gram3 EBC
Havervlokken8,0 %508 gram4 EBC
Tarwemout7,0 %445 gram3 EBC
Caramunich5,0 %318 gram120 EBC
Rietsuiker10,0 %635 gram6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)2,0 %57 gramFWH11 EBU
Brewers Gold (D)6,5 %10 gramFWH6 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander5 gram10 min.
Sinaasappelschillen10 gram0 min.

Opmerkingenkoriander met de vijzel breken vlak voor doseren.
Sinaasappelschillen (zonder het wit) toevoegen in het gistvat.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortUnibrew Blond Zwaar Bier (T-58)
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C35 minuten3,5 l/kg
270°C35 minuten3,5 l/kg
378°C5 minuten3,5 l/kg

OpmerkingenMaischen tot jood negatief.

Ik hoop dat jullie er nog iets zinnigs over kunnen zeggen. Vooral de hoeveelheid suiker twijfel ik nog wat aan en de koriander en sinaasappelschil.
Als ik minder suiker neem, moet ik aanvullen met palemout, want mijn pils gaat op met bovenstaande hoeveelheid.

Groet,

Remco

Hopmans

Ik kan eigenlijk niets ontdekken wat niet goed is.
Dit recept is heel erg goed naar mijn inziens.

*EDIT*
Misschien wat aan de donkere kant.
Maar dat hangt er vanaf of het bier moet voldoen aan een stijl.

Gerb

Een aantal dingen die me opvallen:

- De bitterheid is redelijk laag. Met jouw begindichtheid in gedachten zou je makkelijk 25-35 IBU kunnen geven.
- De hoeveelheid suiker is voor een tripel nog niet echt hoog. Je kunt tot 20% van de moutstort suiker gebruiken. Met rietsuiker heb ik geen ervaring.
- Waarom voeg je de sinasappelschil tijdens lagering toe. Normaal wordt die aan het einde van het koken toegevoegd.
- Dit bier zal iets van een Karmeliet tripel weghebben met de granen en kruiden.
 *Ik EDIT ook even* De Karmeliet heeft inderdaad weinig bitterheid.

Liemingbrouwer

Bitterheid mag ietsjes hoger dacht ik.
Maar natuurlijk is dat ieders eigen smaak.
Verder niks op aan te merken. ;)

Wild Chocolate

Citaat van: Hopmans op 28-11-2009  22:05 u*EDIT*
Misschien wat aan de donkere kant.
Maar dat hangt er vanaf of het bier moet voldoen aan een stijl.

Inderdaad wat donkerder dan gebruikelijk, Hoppie. Vandaar ook de naam Gouden Tripel. Hij valt volgens de stijlpolitie echter nog in de stijl volgens mij. Is dus bewust wat donkerder, lijkt me wel leuk om iets af te wijken van de grote massa.

Citaat van: Gerb op 28-11-2009  22:08 uEen aantal dingen die me opvallen:

- De bitterheid is redelijk laag. Met jouw begindichtheid in gedachten zou je makkelijk 25-35 IBU kunnen geven.
- De hoeveelheid suiker is voor een tripel nog niet echt hoog. Je kunt tot 20% van de moutstort suiker gebruiken. Met rietsuiker heb ik geen ervaring.
- Waarom voeg je de sinasappelschil tijdens lagering toe. Normaal wordt die aan het einde van het koken toegevoegd.
- Dit bier zal iets van een Karmeliet tripel weghebben met de granen en kruiden.
 *Ik EDIT ook even* De Karmeliet heeft inderdaad weinig bitterheid.

Ik heb de bitterheid inderdaad laag gehouden. Er gaat best wel wat hop in, omdat de Saaz zo ongelofelijk laag zit. Dus ik dacht, als hij dan stiekem toch wat bitterder uitvalt is het nog steeds ok. Aan de andere kant, de hop heeft wel bijna een jaar (luchtdicht) in de vriezer gelegen... Toch maar wat meer Brewer's Gold doen?

Ik dacht de sinaasappelschil in het gistvat te doen, omdat ik denk dat er dan meer smaak van in het bier komt. Je verdampt dan tenslotte geen etherische oliën. Aan de andere kant, als jullie zeggen: "niet doen" dan kook ik hem gewoon de laatste 10 minuten mee.

De Karmeliet ken ik nog niet, heb hem wel in de kast staan.

Groet,

Remco

Hopmans

Jongens,

Laat die bitterheid nou.
Niet iedereen houdt van die bittere meuk.
Remco zal het niet voor Jan met de korte achternaam op 18 EBU hebben gezet.

De spec's hebben het over 15 tot 30 EBU tenslotte.

Dadelijk laat hij zich weer opfokken, en dan baalt hij achteraf weer dat hij het geen 18 EBU heeft gelaten.

Wild Chocolate

Tsja, Hoppie...

Ik moet zeggen, ik twijfel zelf ook nog wat.

Mijn overwegingen:
Mijn Kölsch recepten waren met 27 IBU lekker hoppig in mijn beleving, niet overdreven bitter maar lekker hoppig. Op basis daarvan zou ik best naar 25 durven gaan.
Maar ik heb geen idee hoe dat in een Tripel smaakt, want een tripel moet natuurlijk ook weer niet echt hoppig zijn...
Mijn hop is niet echt vers (maar goed bewaard volgens mij), waardoor ik misschien sowieso wat meer moet toevoegen.

Dus zoals het er nu voor staat, zou ik er 10 gram extra Brewers Gold bij kunnen doen, dan kom ik op 24 IBU, en dat zou dan lager uit moeten vallen omdat de hop niet vers is...

Overigens ben ik niet van de beschuldigingen achteraf hoor! Ik bepaal zelf met mijn volle verstand wat ik brouw en draag daar ook zelf de gevolgen van. En ook als hij niet zo in de smaak valt leer ik er wat van.

Groet,

Remco

Hopmans

Tja, daar ga je alweer ha ha.
24 is ook nog redelijk te doen, maar 30 is Westmalle-achtig, en dat is al niet meer te zuipen.
Dat ik nog rookte was dat bier fantastisch, maar als je niet meer rookt is het gewoon te bitter.
Ik vind te bitter vermoeiend worden.
Maar goed: Van mij mag je naar de 100, en naar de 10.

Gerb

Waarom probeer je eerst niet even de Karmeliet te proeven? Als je dat goed vindt, zou ik hem lekker op 18 IBU houden. Zoals Hoppie al zegt, is het jouw keuze. En misschien heb je nog geen vernielde smaakpapillen net als Hoppie.  :-*

Wild Chocolate

Ik had van de week een Rochefort 8, weet iemand hoeveel IBU die is? Want die was totaal niet bitter, mocht wel wat meer hebben. Is wel wat sterker dan een tripel, maar wel goed vergelijkingsmateriaal denk ik.

EDIT: Ik ga zo naar bed en ga dus geen bier meer proeven... Bovendien is de Karmeliet nog op kamertemperatuur.

Groet,

Remco

Wild Chocolate

Ik heb even wat zitten zoeken, als ik kijk naar kloonrecepten op internet dan  varieert de Rochefort 8 tussen de 23 (ergens in de US of A), tot 33 IBU (ene Bert op de site van het MTG).

Op basis daarvan durf ik wel die 10 gram extra Brewers Gold toe te voegen.

Nog iemand iets zinnigs te zeggen over het moment van toevoegen van de sinaasappelschil? Ik zie het wel als ik morgen ga starten, ik kan er nog een nachtje over slapen.

Groet,

Remco

Maarten

Sinaasappel heb ik bij mijn laaste brouwsel 10 minuten voor het einde koken toegevoegd. Dit geeft (in SG monsters tot nu toe) best wel veel sinaasappelsmaak. In het gistvat is niet zoveel ervaring mee, ik zou niet durven zeggen hoeveel je dan nodig hebt om een schappelijk sinaasappelsmaakje over te houden.

JWVG

Niet veel mis met het recept! En hoe zou dat ook kunnen, geven de bron van het recept  ;D Ik zou inderdaad iets bitterder gaan zitten, maar zeker niet met Brewers Gold want die vind ik vies  :P. Aangezien je geen Saaz meer hebt, zou ik het maar zo laten, is Hoppie ook weer tevreden  ;). Sinasappelschil zou ik in de laatste minuut van de kook toevoegen. Toevoegen in het gistvat lijkt me een slecht plan - volgens mij heb je die hogere temperaturen wel nodig om eea te extraheren. Het zou dus qua smaak wel eens tegen kunnen vallen.

Als je een tweede gistvat hebt, zou je natuurlijk ook in een piepklein experimentje het effect van sinasappelschil in het gistvat kunnen bekijken.

Brouw ze, ik ben jaloers! Ik zit een beetje te werken...  :ziek:

:degroeten: Jw.

Wild Chocolate

Hihi, ik heb in het draadje met tripelrecepten (Rebie) uit de diverse recepten de dingen gehaald die me wel aanstonden. Daar zitten inderdaad wel wat dingen uit jouw recept ook bij. Maar ook weer dingen niet...

Oscar

Citaat van: JWVG op 29-11-2009  09:20 uIk zit een beetje te werken...  :ziek:

Zondags werker!! ;D ;D  Wel 200% laten uitbetalen hoor !  :)

Maarten

Citaat van: Oscar op 29-11-2009  12:22 uZondags werker!! ;D ;D  Wel 200% laten uitbetalen hoor !  :)

Ik zit ook te werken. Ik krijg daarvoor wel 1000% uitbetaald.  :-\ ;D maar ik heb gister lekker gebrouwen.

Wild Chocolate

Zo, het bier zit in het vat. Nog ietsjes bijgestuurd. Kwam op 70 gram Saaz, terwijl ik minder dacht te hebben. Brewers Gold op 15 gram gezet. De sinaasappel op aanraden toch maar meegekookt.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptGouden Tripel
Brouwdatum29-11-2009
BiertypeTripel
Aantal liters21
Gewenst begin SG1075 (8,2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.3%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30.23 liter
Maischdikte3.50 l/kilo
Maischwater20,0 liter
Spoelwater10,1 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur19 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid22 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %4448 gram3 EBC
Havervlokken8,0 %508 gram4 EBC
Tarwemout7,0 %445 gram3 EBC
Caramunich5,0 %318 gram120 EBC
Rietsuiker10,0 %635 gram6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)2,0 %70 gramFWH13 EBU
Brewers Gold (D)6,5 %15 gramFWH9 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander5 gram10 min.
Sinaasappelschillen10 gram5 min.

Opmerkingenkoriander met de vijzel breken vlak voor doseren.
Sinaasappelschil zonder wit (dunschiller, zo dun mogelijk, bijna 1 sinaasappel).

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortUnibrew Blond Zwaar Bier (T-58)
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C35 minuten3,5 l/kg
270°C35 minuten3,5 l/kg
378°C5 minuten3,5 l/kg

OpmerkingenHaver met 5 liter water 10 min. voorverstijfseld in brouwpan. Daarna aanvullen met overig brouwwater en inmaischen.

Mijn rendement kwam uit op 85%, dus ik heb nu 22,5 liter in het gistvat zitten.

Groet,

Remco

Hans VDE

Op welke temperatuur ga je dit bier vergisten? Ons experiment met de T-58 gist leverde een erg slecht schuimend bier op. Volgens sommigen kan dit veroorzaakt worden door een te hoge vergistingstemperatuur (zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12568.msg179392.html#msg179392 en verder). 
Misschien toch iets om in de gaten te houden...  :)

Hopmans

Hey Hans,

T-58 is inderdaad een drama.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12725.msg167942.html#msg167942

Het zou kunnen met die temperatuur, maar ik heb mijn twijfels.

RobinB

@Remco:
Waarom heb je in hemelsnaam die "Unibrew blond zwaar bier" gist gekocht als je weet dat het een herverpakte T58 is?

Van de site:

Biergistsachet 7 gram blond zwaar bier. €  2,25
Biergist Safbrew T-58 11,5 gram €  2,00

Je hebt nu dus méér betaald voor mínder, herverpakte gist...  :P

Wild Chocolate

Hoi Robin,

Ik heb dat gekocht toen ik begon met brouwen. En blond zwaar bier leek me wel iets wat ik zou gaan brouwen. Pas toen ik de pakjes in huis had, kon ik lezen dat er T58 op de zakjes stond. Maar dat zei me toen ook nog niets. Wanneer ik nog eens korrelgisten in ga kopen, zullen ze niet bij Van der Kooy vandaan komen, aangezien ze bij Siris de helft kosten van de prijzen van Van der Kooy (die verder helemaal niet zo gek geprijsde spullen verkoopt).

Groet,

Remco

Wild Chocolate

Hoi Allemaal,

Ik heb het bier bij kamertemperatuur vergist (20ºC). Met helaas een uitschietertje naar 23 ºC toen hij volop bezig was.

2 weken geleden gebotteld met 8 gram suiker per liter (partyvaatjes met 4 gram). Hij was uitvergist tot 1016. Wat hem een schijnbare vergistingsgraad van 79% geeft. Dat is denk ik wat er te verwachten valt van deze gist.

Vanavond 1 flesje gekoeld en opengemaakt. Geen slecht bier! Maar 100% tevreden ben ik zeker nog niet... Even een voorlopige proefnotitie. Ik ben me er van bewust dat dit bier zich nog aan het ontwikkelen is.

Schuim is mooi fijn en crèmekleurig, maar zakt snel in tot een dun laagje. De kleur van het bier is mooi, iets donkerder dan de meeste Tripels, maar niet overdreven donker.
Lichte prikkeling, zou iets meer mogen.
Geur is lekker, wel wat gistig maar dat zal denk ik ook komen omdat hij nog niet echt lang koud heeft gestaan en de gist nog wat ronddwarrelt?
Mondgevoel is plakkerig, beetje stroperig of dikkig zelfs. Veel dextrinen denk ik.
Smaak is kruidig, maar niet overdreven. Heeft ook wel weer wat frissigs (van de sinaasappel? die haal ik er niet uit).

Ik denk dat ik hem nog een week of 2 op kamertemperatuur laat, zodat hij nog wat tijd heeft voor de hergisting. Dan gaat hij koud om te klaren.
Als ik hem nog eens brouw (en dat gaat gebeuren, ik ben nog niet tevreden), zal ik het korianderzaad eruit laten, dat is niet mijn ding in een bier ben ik inmiddels achter.
Ik laat de hoeveelheid sinaasappelschil zoals het is. Ik zou hem wellicht iets meer willen proeven, maar ik denk dat mijn andere aanpassingen hiervoor zullen zorgen.
Andere gist gebruiken, zodat hij verder uitvergist.

Suggesties voor een goede gist?

Nogmaals, ik ben me ervan bewust dat het wat vroeg is om conclusies te trekken, maar het zal nog een tijd duren voordat ik hem nog eens brouw. In de tussentijd zal mijn mening (en het recept) nog bijgesteld worden. Aan de andere kant, door de aanpassingen zal het bier sowieso niet slechter worden, denk ik.

Groet,

Remco

Henielma

Opgekweekte Westmalle gist lijkt me wel wat voor zo'n bier, of wil je een korrelgist?

Wild Chocolate

Hoi Henielma,

Bedankt voor de tip. Opkweken uit fles heb ik nog nooit gedaan, ik weet niet of ik daar aan toe ben / dat wil.

Het hoeft niet persé een korrelgist te zijn, Wyeast is ook een optie.

Groet,

Remco

Oscar

Citaat van: Wild Chocolate op 30-12-2009  23:31 uOpkweken uit fles heb ik nog nooit gedaan, ik weet niet of ik daar aan toe ben / dat wil.

Om dit onder de knie te krijgen zou ik dit gewoon eens proberen zonder het doel om de gist te gebruiken... is erg leerzaam en meteen een stap in de richting om vloeibare gisten te gebruiken...

Vergelijkbare Topics (7)

35005

Reacties: 8
Gelezen: 1950

18824

Reacties: 55
Gelezen: 14615

23893

Reacties: 14
Gelezen: 5578

1675

Gestart door Caspar

Reacties: 16
Gelezen: 7952

45549

Reacties: 4
Gelezen: 264

29377

Gestart door Eskil

Reacties: 7
Gelezen: 2838

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.