Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tarwevlokken vs Tarwemeel

Gestart door JoJo, 09-07-2004 13:26 u

Vorige topic - Volgende topic

JoJo

Hallo,

Ik ben ( alhoewel al laat in het jaar) bezig met een wit bier recept. Nu heb ik gelezen dat ipv ongemoute tarwe ook tarwe meel kan worden gebruikt in het beslag.

Om een zetmeel waas te krijgen worden tarwevlokken toegevoegd tijdens het koken, kan ik ook gewoon tarwemeel toevoegen en zo ja, aan welke hoeveelheden moet ik dan denken ( die tarwe vlokken haal je er weer uit, terwijl het meel 'oplost')

Iemand ervaring hiermee?

JoJo

MO

Met vlokken had ik laatst betere resultaten dan met meel. Ca 100 g vlokken op 23 L gaf een prima waas in het witbier en geen negatieve smaak op het bier. Met meel ging het wat minder goed. Tijdens het hopkoken toegevoegd, klonterde het meel snel samen en ging het dus nauwelijks mee het gistvat in. Deze laatste versie zit nog maar een week op de fles, dus over een paar weken weet ik beter of het een mooi witbier uiterlijk heeft.

Adrie

Ha JoJo,

Ik heb er geen ervaring mee, ik kan me voorstellen dat tarwemeel ook mogelijk is. Je moet er echter wel mee rekening houden dat je minder nodig hebt van meel dan van vlokken. In meel zit naar verhouding wat meer zetmeel dan in vlokken. Het kan echter wel zijn dat je spoelproblemen krijgt als je naar verhouding veel tarwemeel gebruikt.

Volgens mij kun je tarwemeel zondermeer toevoegen bij het koken om een waas te houden. Professionele brouwerijen doen dit ook.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: MO op 09-07-2004  13:56 uMet vlokken had ik laatst betere resultaten dan met meel. Ca 100 g vlokken op 23 L gaf een prima waas in het witbier en geen negatieve smaak op het bier. Met meel ging het wat minder goed. Tijdens het hopkoken toegevoegd, klonterde het meel snel samen en ging het dus nauwelijks mee het gistvat in. Deze laatste versie zit nog maar een week op de fles, dus over een paar weken weet ik beter of het een mooi witbier uiterlijk heeft.

Het werkt waarschijnlijk wel als je het meel eerst oplost in koud water en het papje dan toevoegt aan het kokende wort. Of heb jij dat zo gedaan, MO?

Groeten,

A3

MO

nee zo heb ik het niet gedaan. ik had het veel te snel in een keer toegevoegd. Via dat papje van jou dat lijkt me een prima idee

JoJo

Dat papje ga ik inderdaad proberen, maar ja hoeveel meel? Zoals je al zei, in meel zit meer zetmeel

JoJo

Adrie

Ik zou gokken op zo'n 10 tot 20% meer.

MO

100 g op 20 L lijkt me nog steeds genoeg

SiriS

Met natief mais zetmeel (maizena) krijg je hetzelfde resultaat. Wel is het wenselijk om eerst een suspensie te maken van zetmeel en KOUD water, voordat je het zetmeel aan het kokende wort toevoegd. Of er nu tarwevlokken (verstijfseld dus koudwater oplossbaar) of tarwe meel (gemalen tarwe korrels en onverstijfseld) wordt toegevoegd mag geen verschil uitmaken.

Groet, SiriS

JoJo

Uiteindelijk heb ik het volgende gebrouwen

Totale storting voor 15 liter: 3,32 Kg ( bij rendement van 66%)
50% Pilsmout
34% Tarwemout
16% Tarwemeel

Maischema
35 op 60
35 op 70
spoelen 78

Hop EK Goldings 5.7% 12 gr 60 minuten
Saaz 2.7% 9 gr 60 minuten
75 gr Tarwemeel 30 minuten
Saaz 2.7% 9 gr 10 minuten
Koriander 3 gr 10 minuten
Curacao 3 gr 10 minuten

SG 1047
Gist Wyeast 3944

Voelde mij een echte keuken prins omdat ik de tarwemeel met water en een mixer klontjes vrij heb gemaakt voor zowel de maisch als het koken.
Spoelen ging beter dan ik verwacht had, ga een volgende keer proberen meer meel toevoegen tijdens de maisch.
Toevoegen met koken geen klontjes door dat papje!

Waterslot gaat inmiddels als een dolle te keer, ben benieuwd.

JoJo

MO

Jojo,
weet jij je nog te herinneren of dit bier gelukt was? Had je een goede schuimkraag ondanks de afwezigheid van een eiwitrust?

Vergelijkbare Topics (4)

37005

Reacties: 11
Gelezen: 2835

44973

Reacties: 6
Gelezen: 810

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.