Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sinterklaas Weizen

Gestart door Oscar, 20-11-2009 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Zo op 5 December wordt er gebrouwen in mijn brouwerij. Snoepgoed en speculaas voor bij het brouwen  ;D

Een paar vrienden van mij willen zelf een bier maken, wat ze na het bottelen ook gewoon zelf meenemen. En voor de grondstoffen
laat ik ze vet betalen  :clownsmile:  Ze hebben bepaald dat het een weizen moet worden, en voor mij een mooie gelegenheid om mijn CCT-tje
maar weer eens van stal te halen. We gaan dus High gravity brouwen en 50 liter maken. 10 liter houd ik voor mijzelf en gaat in een fustje.

Hier het recept :

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSinterklaas Weizen
Brouwdatum5-12-2009
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters50
Gewenst begin SG1048 (5,0 vol% alc.)
Brouwzaalrendement80.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater67.90 liter
Maischdikte3.00 l/kilo
Maischwater30,0 liter
Spoelwater37,9 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur23 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid12 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50,0 %5000 gram3 EBC
Tarwemout45,0 %4500 gram3 EBC
Ambermout 50 EBC5,0 %500 gram49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Spalter Select (D)4,5 %50 gram90 min.12 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort3068 Weihenstephan Weizen
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter500 ml
Beluchtings tijd24 uur
Temperatuur giststarter18°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C5 minuten3,0 l/kg
252°C10 minuten3,0 l/kg
362°C40 minuten3,0 l/kg
472°C25 minuten3,0 l/kg
578°C5 minuten3,0 l/kg

:brouwen:

Bierlink : BV0027

Edgar

Citaat van: Oscar op 20-11-2009  19:49 uWe gaan dus High gravity brouwen en 50 liter maken.

Wat bedoel je nu met die high gravity? Ik zie 50 liter bier van 1.048 en 68 liter brouwwater. Of zit daar de verdunning bij in?

En is dat underpitchen met opzet? Weizen>>stofgist>>onderpitchen? 'T is ongeveer een kwart van wat de Mr Malty calculator aanbeveelt.

Oscar

Citaat van: Edgar op 20-11-2009  20:13 uWat bedoel je nu met die high gravity?

Die 50 liter is natuurlijk het volume na verdunnen. Qua brouwen kan ik maximaal 35-40 liter aan..

Citaat van: Edgar op 20-11-2009  20:13 uEn is dat underpitchen met opzet?

Die 500 ml zal wel iets meer worden denk ik...Maar daar begin ik volgende week mee...

Edgar

Heb je dan de hopgift aangepast op het zwaardere kookwort? Niet dat het erg is als je wat minder bitter uitkomt, maar toch. In dit geval zou ik een recept maken voor 35 liter, en dan het SG en de bitterheid * 1,43. Dan zit je zeker goed. Of heeft BrouwVisie dat automatisch afgeregeld?

Oscar

Citaat van: Edgar op 20-11-2009  20:37 uOf heeft BrouwVisie dat automatisch afgeregeld?

Je hebt gelijk, maar BrouwVisie heeft dat nog niet "geregeld" Dan zou je ergens moeten invullen wat je daadwerkelijke brouwvolume is. Wellicht dat ik de bitterheid iets omhoog schroef om deze reden....

Sjakie

In het recept staat toch 50 liter ingegeven.
Of heb je het vinkje bij high gravity aanstaan?
Anders hoef je je hop natuurlijk niet aan te passen, lijkt mij.

Oscar

Citaat van: Sjakie op 20-11-2009  22:34 uOf heb je het vinkje bij high gravity aanstaan?

Yep.. :)

Oscar

Zo dit bier wordt vandaag  gemaakt, en het maischen gebeurt nu ook met het filter in de pan en een stuk siliconen slang erom heen. Het filter zit nu strak in de pan. 

Ik heb er vandaag 2 hulpjes bij. Dat zou makkelijk zijn, maar ik ben er maar druk mee.. ;D ;D Wel gezellig  :biersmile:

RobinB

Een paar gram speculaaskruiden doet het denk ik ook wel goed in een weizen?
Vooral in een Sinterklaas weizen! ;)

Edgar

Citaat van: RobinB op 05-12-2009  11:55 uEen paar gram speculaaskruiden doet het denk ik ook wel goed in een weizen?

Daar zou ik mee oppassen want daar zit kruidnagel in die, dacht ik (ik kan me vergissen), gemakkelijk kan domineren in biersmaak. Tenminste indien in die vorm toegevoegd. Uit de gist afkomstig zal je daar niet snel last van hebben.

RobinB

Jazeker!
Het is een mengsel van (in volgorde van het etiket):
94,3% specerijen:

kaneel
koriander
nootmuskaat
kruidnagel
gember
kardemom

en verder 5,7% sinaasappelschillen

wel een smakelijk mixje toch?
In minieme hoeveelheden...

Oscar

Citaat van: RobinB op 05-12-2009  11:55 uEen paar gram speculaaskruiden doet het denk ik ook wel goed in een weizen?

:neenee: Geen speculaas in een weizen....

Oscar

Nou vandaag meteen het eerste filterprobleem gehad. Filter slibte dus volledig dicht... of het filer is niet geschikt om mee te maischen. DP heb jij al met dit type filter gebrouwen?

Ik heb dus de maisch eerst overgebracht in mijn alu-pan, daarna het filter uit de pan gehaalt en de maisch weer voorzichtig terug gebracht in de pan.
Nu aan het filteren.

Leuke hobby toch dat brouwen... :brouwen:

Henielma

Bijna de helft van de stort is tarwe. Dat bevordert het filteren in ieder geval niet.

Altijd spannend als je wat verandert in je brouwproces.

JWVG

Citaat van: Oscar op 05-12-2009  13:36 u:neenee: Geen speculaas in een weizen....

Zeurpiet! Dan moet je het ook geen sinterklaas weizen noemen  :neenee:. Ik zeg: bij bottelen nog even corrigeren door in iedere fles een pepernoot te doen. Daar zit vast ook meteen genoeg suiker in voor de hergisting, dus dan ben je meteen klaar  :idea:.

:degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 05-12-2009  16:46 uZeurpiet! Dan moet je het ook geen sinterklaas weizen noemen  :neenee:.

Hee het wordt gebrouwen op de verjaardag van Sinterklaas

Dat is voor mij voldoende...en teven is het een bier wat grotendeels niet voor mij is bestemd, dus ik had niet zo heel veel inspraak.. :P

Oscar

Citaat van: JWVG op 05-12-2009  16:46 uZeurpiet!

Leuke woordspeling voor vandaag.... ;D ;D ;D

Oscar

Zo dit bier is klaar en zit netjes in het gistvat. Uiteindelijk is het ± 52 liter weizen geworden met een begin SG van 1048  :brouwen:
Nu heb ik er vrijwel geen controle meer over...het is nu aan de gist-goden  :gistsmile:.

Oscar

;D ;D ;D Dat is een leuk stukje zeg....

CiteerUiteraard kunnen we op deze Sinterklaasdag niet achterblijven met het biertje van sinterklaas. Toch wat aandacht geven, straks moet ik mee naar Spanje. Zou ik overigens ook niet erg vinden ;-) . Het biertje van Sinterklaas is natuurlijk Sinterklaasbier!

Het bier van Sinterklaas is een bruin biertje met een alcoholpercentage van 8,1 procent. Uiteraard ontbreken de speculaaskruiden in dit stevige bier niet. Ze zijn verkrijgbaar in flessen van 75cl. Het bier wordt gebrouwen door een kleine regionale brouwerij in Wageningen: Onder de linden. Sinterklaas heeft voor de verspreiding de hulp ingeroepen van Bier & Co.

Er is wel iets vreemds aan de hand. Sinterklaas heeft namelijk meerdere brouwerijen gevraagd om Sinterklaasbier te maken. Een ander Sinterklaasbier is gebrouwen volgens Brewferm Abdij, Dudok's Driedubbel. Rond Sinterklaastijd wordt een speciaal etiket op dit bier 'geplakt'. Overigens is dit ook met het bier van de brouwerij in Wageningen het geval. Dit wordt normaliter ook verkocht als 'gewoon' bier. Het bier heeft een volle body, 8% alcohol en veel mouten. Brouwerij Dudok uit Hilversum zorgt ervoor dat het verkrijgbaar is. Waar ze allemaal commercieel op inspelen!

Geinig Maar brouwerij Dudok bestaat natuurlijk niet. Ik heb dit bier geproefd, en 'mijn fles' was gebrouwen bij du Bocq in België. Nu weet ik niet zeker of dit bier ook in wageningen ooit is gebrouwen  :weetniet:  Is die brouwerij uberhaupt nog actief..?  :weetniet:

Anton

Hoe het smaakt in een weizen weet ik niet.
Vorig jaar heb ik op verzoek van mijn dochter Sinterklaasbier gebrouwen met speculaaskruiden.
10 gram in 10 liter bier is in elk geval veel te veel, dat weet ik nu wel.

Oscar

Citaat van: Anton op 05-12-2009  23:55 uHoe het smaakt in een weizen weet ik niet.
Vorig jaar heb ik op verzoek van mijn dochter Sinterklaasbier gebrouwen met speculaaskruiden.
10 gram in 10 liter bier is in elk geval veel te veel, dat weet ik nu wel.

Speculaas kruiden combineen goed met donker bier....maar ook daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn....

RobinB

In bijvoorbeeld een dunkelweizenbock misstaat het niet denk ik!

Oscar

Vandaag is dit bier gebotteld bij een SG van 1010, dat is zo'n 80% vergistingsgraad. Mooie score voor deze gist.
Totaal zo'n 52 liter in fles en fust gedaan, dus ook netjes de geplande hoeveelheid gebotteld.  :brouwen:
Nu nog ff 2 weekjes wachten, en ik kan weer uit een ander vaatje tappen... ;)

En ook meteen 3 gistmonsters aan mijn gistbank toegevoegd.

Vergelijkbare Topics (7)

15921

Gestart door dennis

Reacties: 32
Gelezen: 14851

25679

Gestart door Brouwter

Reacties: 2
Gelezen: 2240

35845

Reacties: 28
Gelezen: 6098

792

Reacties: 22
Gelezen: 12652

25161

Reacties: 25
Gelezen: 12548

34684

Reacties: 7
Gelezen: 2552

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.