Wie heeft er een biertje gebrouwen dat echt op Rochefort 8 lijkt?

Gestart door Flessengeluk, 11-11-2009 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Flessengeluk

Beste brouwers,

Ik heb de 30 pagina's over Rochefort op het forum doorgenomen, maar wat ik nu niet weet is met welk recept heeft iemand een biertje gebrouwen dat echt op Rochefort 8 lijkt. En wat bedoelen jullie met een "kloon": niet te onderscheiden van het origineel, of "het lijkt er een beetje op".
Ik heb nu 3 of 4 keer de recepten van de Westmalle-tripelkloon gebrouwen, maar mijn brouwsels lijken absoluut nog niet op Westmalle tripel, ze zijn wel al best drinkbaar. Ik moet helaas toegeven dat ik de smaak van Westmalle tripel goed ken, ik heb naar schatting al zo'n 500 bakken soldaat gemaakt  :proost:

Proost! Jean

Hopmans

Een kloon is niet van echt te onderscheiden, maar sommigen zijn natuurlijk snel tevreden.

Oscar

Citaat van: Flessengeluk op 11-11-2009  18:10 uIk heb nu 3 of 4 keer de recepten van de Westmalle-tripelkloon gebrouwen, maar mijn brouwsels lijken absoluut nog niet op Westmalle tripel,

Dat zal je ook nooit 100% lukken. Als je kijkt in dit topic kun je lezen dat de manier van brouwen erg belangrijk is voor het resultaat. Dus ook al het je het exacte recept, dan nog is het lastig om het origineel na te brouwen.

Ronnie

Sommigen zijn inderdaad rap tevreden zoals Hompans zegt.

Maar moet het uberhaupt er heel dicht op lijken?

Meestal streven wij amateurbrouwers naar een bier MET HETZELFDE KARAKTER als bier X.

Dus van zelfde kleur range, even veel vol% alcohol, zelfde eind SG, belangrijke raakpunten: hoparoma's ongeveer hetzelfde, afdronk, mondgevoel, er zijn zoveel raakpiunten dat exact namaken uitgesloten is.

Als je het exact kan benaderen ben je een crack. Maar ik heb evenveel respect voor iemand die een biertje maakt dat gelijkaardige eigenschappen heeft en even lekker in de smaak valt.

Zelfs professionele brouwers moeten soms ingrijpen in het brouwproces, omdat de graanoogst grote verschillen geeft, om over de hop maar te zwijgen!

Edgar

Citaat van: Flessengeluk op 11-11-2009  18:10 uIk moet helaas toegeven dat ik de smaak van Westmalle tripel goed ken, ik heb naar schatting al zo'n 500 bakken soldaat gemaakt  :proost:

Dat is echt héél veel Westmalle! :o  24*500... 33 jaar lang 1 Westmalle per dag!  (BMI...?)

Sorry voor deze afleiding. Ik weet geen bal van Rochefort brouwen want ik vind dat niet zo lekker.

RobinB

Volgens mij was het laatste recept met koriander wel aardig gelijkend (in het kloon-draadje)?
Anders MO eens vragen, die maakt een Rochefort kloon op commerciele schaal! ;)  :pan:

Als je dat laatste recept als uitgangspunt neemt en daar naar eigen ervaring nog wat schaaft, moet je een heel eind kunnen komen?
Geef dan ook meteen ff feedback in dat draadje, houd de boel weer wat levend!

JWVG

Citaat van: RobinB op 11-11-2009  19:05 uAnders MO eens vragen, die maakt een Rochefort kloon op commerciele schaal! ;)  :pan:

Mwaahhhh. Dat ben ik niet met je eens. Een heerlijk bier, de Zuster, maar niet echt heel dicht bij de Rochefort. Het eerste wat ik zou doen om van de Zuster een Rochefort kloon te maken, is de storting gebrande mouten halveren en vervangen door caramel kleurstof. Rochefort smaakt gewoon niet gebrand! Met je ogen dicht is het een amberkleurig bier.

:degroeten: JW.

Caspar

Onderschat het component gist niet in het klonen van bier. Ik weet zeker dat een hobbybrouwer zonder vergelijkend gistmanagement als de echte brouwer nooit een commercieel voorbeeld na kan brouwen... ook niet als de brouwer zelf tot op de gram nauwkeurig het recept uitwerkt voor je.

Sietze K

Citaat van: Flessengeluk op 11-11-2009  18:10 uBeste brouwers,

Ik heb de 30 pagina's over Rochefort op het forum doorgenomen, maar wat ik nu niet weet is met welk recept heeft iemand een biertje gebrouwen dat echt op Rochefort 8 lijkt. En wat bedoelen jullie met een "kloon": niet te onderscheiden van het origineel, of "het lijkt er een beetje op".
Ik heb nu 3 of 4 keer de recepten van de Westmalle-tripelkloon gebrouwen, maar mijn brouwsels lijken absoluut nog niet op Westmalle tripel, ze zijn wel al best drinkbaar. Ik moet helaas toegeven dat ik de smaak van Westmalle tripel goed ken, ik heb naar schatting al zo'n 500 bakken soldaat gemaakt  :proost:

Proost! Jean
Ik heb die van Adrie een keer mogen proeven, deze kwam heel dicht in de buurt.
 :degroeten:

pincopallino

Een perfecte kloon van een commerciële bier (maar ook van een thuisbrouwer) zonder precies te weten de originele recept/brouwmethode enz. is utopie.
Tuurlijk... een toevaltreffer is mogelijk maar verder is het tasten in de duisternis. Wie beweert dit te kunnen is een jokkebrok. :D

Johannes

De klonen van Rochefort 8 die ik heb geproefd waren geen van allen echt geslaagd. Als kloon dan he? Want het waren stuk voor stuk fantastische bieren. Er is vast wel 1 van de kloners die je kan vertellen wat voor recept het beste is.

BuBS

Volgens mij staat er ook een recept van mij tussen.
Is wel geslaagd, iets voller dan de Rochefort 8
Derek Walsh vond het een zeer geslaagde R8 clone en dat zegt toch wel wat.

Gr BuBs

Flessengeluk

Citaat van: Edgar op 11-11-2009  18:56 uDat is echt héél veel Westmalle! :o  24*500... 33 jaar lang 1 Westmalle per dag!  (BMI...?)

Sorry voor deze afleiding. Ik weet geen bal van Rochefort brouwen want ik vind dat niet zo lekker.

Goed gerekend, Beste Edgar, het zullen er 3 per dag zijn, 20 jaar lang, 912,5 krat dus. Ben daar wel een beetje beschaamd over, maar volgens de huisartsen en bloedonderzoeken is er (nog) niets aan de hand. Altijd goed geslapen, dat wel! Sympathieke groetjes, J.

Flessengeluk

Citaat van: BuBS op 11-11-2009  21:31 uVolgens mij staat er ook een recept van mij tussen.
Is wel geslaagd, iets voller dan de Rochefort 8
Derek Walsh vond het een zeer geslaagde R8 clone en dat zegt toch wel wat.

Gr BuBs
Dag BuBs, jouw recept was me opgevallen, jaja. Ook je commentaar vond ik geloofwaardig (je zegt ook als het tegenvalt). Ik zoek het terug op, en wellicht wordt het dat. Dank, Jean.

Flessengeluk

Citaat van: Ronnie op 11-11-2009  18:52 uSommigen zijn inderdaad rap tevreden zoals Hompans zegt.

Maar moet het uberhaupt er heel dicht op lijken?

Meestal streven wij amateurbrouwers naar een bier MET HETZELFDE KARAKTER als bier X.

Zou ik ook al heel tevreden mee zijn, Ronnie, maar tot nu toe brouw ik met de zogeheten kloonrecepten totaal andere bieren, weliswaar en gelukkig drinkbaar... J.

Thomas

Haha ben je ze nog niet zat dan :D.
Ik heb vorig jaar een goed bier gebrouwen, zie deze link. Wellicht is het iets voor je:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9079.0.html

Flessengeluk

Citaat van: RobinB op 11-11-2009  19:05 uVolgens mij was het laatste recept met koriander wel aardig gelijkend (in het kloon-draadje)?
Anders MO eens vragen, die maakt een Rochefort kloon op commerciele schaal! ;)  :pan:

Als je dat laatste recept als uitgangspunt neemt en daar naar eigen ervaring nog wat schaaft, moet je een heel eind kunnen komen?
Geef dan ook meteen ff feedback in dat draadje, houd de boel weer wat levend!

Is dit het recept?
Feedback beloofd over minstens een maand! J.

Rochefort 8

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.06
Anticipated OG:          1.080    Plato:             19.33
Anticipated EBC:          53.5
Anticipated IBU:          28.9
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  3.7     0.11 kg.  Flaked Corn (Maize)           America        1.040      0
 73.2     2.24 kg.  Pilsener (Maasland)           België         1.038      6
  9.2     0.28 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    120
  9.6     0.29 kg.  Candy Sugar dark                             1.047    201
  3.7     0.11 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537
  0.7     0.02 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland      1.032   1209

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 22.40 g.     Styrian Goldings (Maasland)       Pellet   3.80  22.0  75 min.
  8.40 g.     Hallertauer (Maasland)            Pellet   4.50   6.9  30 min.

Extras

Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  5.00 gm     Corriander Seed                Spice      5 Min.(boil)

Yeast
-----

Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mash Schedule
-------------

Mash Name: maischschema Rochefort 8

Total Grain kg:     2.77
Total Water Qts:    8.95 - Before Additional Infusions
Total Water L:    8.47 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eerste stap            0     30     60      60   Infuse    66        8.47   3.06
Tweede stap           10     60     68      68   Direct   ---     -------   ----
Uitmaischen           15      5     75      75   Direct   ---     -------   ----
All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

MO

Ja, dit is wel een van de betere recepten. Hier mijn verbeterpunten:

- bitterheid verlagen naar iets van 22-25
- geen Carafa Special ontkaft  I gebruiken
- een simpel maischschema gebruiken, optie 1: 40 min 60 grC, 30 min 70 grC; optie 2: 90 min 66 grC
- gewone suiker pakken

Als je kleur belangrijk vindt, dan zal je iets van kleurstof toe moeten voegen. Ik zou geen aandacht aan de kleur besteden.

PS: respect voor je drie Westmalle tripels elke dag. Ik drink te veel (3-8 stevige bieren per dag) maar jij kan er ook wat van. Ik ben wat te zwaar maar verder erg gezond vermoed ik.

Flessengeluk

Citaat van: MO op 11-11-2009  22:31 uJa, dit is wel een van de betere recepten. Hier mijn verbeterpunten:

- bitterheid verlagen naar iets van 22-25
- geen Carafa Special ontkaft  I gebruiken
- een simpel maischschema gebruiken, optie 1: 40 min 60 grC, 30 min 70 grC; optie 2: 90 min 66 grC
- gewone suiker pakken

PS: respect voor je drie Westmalle tripels elke dag. Ik drink te veel (3-8 stevige bieren per dag) maar jij kan er ook wat van. Ik ben wat te zwaar maar verder erg gezond vermoed ik.

Zo'n beetje het recept van BuBs dan?
PS: ik ben blij dat er mensen zijn die ze nog liever lusten dan ik! :proost: Gr. J.

Hier onder zijn recept,

(van Kees)

Batch Size (L):  8.00  Wort Size (L):  8.00 
Total Grain (kg):  2.94         
Anticipated OG:  1.080  Plato:  19.3 
Anticipated EBC:  32.2           
Anticipated IBU:  22.9         
Brewhouse Efficiency:  64   %     
Wort Boil Time:  90   Minutes   

72.7  2.14 kg.   Pilsmout                1.038  3 
9.6  0.28 kg.    mais                      1.040  3 
4.8  0.14 kg.    Car-munich 120       1.034  120 
8.5  0.25 kg.    Bruine kandij           1.047  3 
4.4  0.13 kg.    Cara aroma 300       1.033  300 

21.00 g.   Styrian Goldings / 3.80 %       First WH 
14.00 g.   Hallertau Hersbrucker  / 3.20 %  15 min 

Yeast 
Wyeast 1762 Belgian Abbey 2 (Rochefort)

2 gram koriander 5 minuten

Intermediate Rest:  60  40 Min 
Saccharification Rest:  68  20 Min 
Mash-out Rest:  75  1 Min 
Sparge:  80  1 Min 

MO

Ja, dat ziet er erg goed uit maar da's logisch van meesterbrouwer Kees/Bubs. Weet je wat first WH is? Misschien ten overvloede: meteen hop toevoegen aan je eerste heldere afloop na klaren (filtreren na maischen) is first WH.

BuBS

Ik wil wel even wat kwijt.
In het recept staat cara-munich 120 , deze mout is van Weyermann.
Helaas heeft Brouwland enkel nog cara-cristal 120 en deze geeft een te gebrande smaak.
Dus probeer de cara-munich 120 te vinden van Weyermann.

Verder zou ik iets munchener mout toevoegen in plaats van pilsmout.

Succes met brouwen.
Kees

Flessengeluk

Citaat van: MO op 11-11-2009  23:02 uJa, dat ziet er erg goed uit maar da's logisch van meesterbrouwer Kees/Bubs. Weet je wat first WH is? Misschien ten overvloede: meteen hop toevoegen aan je eerste heldere afloop na klaren (filtreren na maischen) is first WH.
Dan doen we volgende week 50 proeflitertjes van het recept van Kees, met de gist van Wyeast (Belgian Abbey 2, zeker?), en de andere tips van de collega's. FWH als toegepast, maakt dat echt veel uit? Doei, J.

JWVG

Citaat van: BuBS op 11-11-2009  23:09 uIk wil wel even wat kwijt.
In het recept staat cara-munich 120 , deze mout is van Weyermann.
Helaas heeft Brouwland enkel nog cara-cristal 120 en deze geeft een te gebrande smaak.
Dus probeer de cara-munich 120 te vinden van Weyermann.

Ah, dat is heel nuttige info! Dat knoop ik in mijn oren, want gebrandheid blijft een probleem bij dit soort kloon-pogingen  :brouwen:.

:degroeten: JW.

Ronnie

Citaat van: BuBS op 11-11-2009  23:09 u..In het recept staat cara-munich 120 , deze mout is van Weyermann. Helaas heeft Brouwland enkel nog cara-cristal 120 en deze geeft een te gebrande smaak. Dus probeer de cara-munich 120 te vinden van Weyermann. Verder zou ik iets munchener mout toevoegen in plaats van pilsmout...

Rochefort koopt sedert jaar en dag z'n mouten bij Belgische producenten, vroeger bij Dewolf-Coseyns, sedert een 8 jaar bij de groep Cargill, waar ook Dingemans toehoort. Ik zie dan ook geen reden om in een Rochefortlike de mout bij Fritz zu kaufen.. kwestie van juiste dosis uit te dokteren.

BuBS

Ik denk niet dat Rochefort een voor bestaande mout gebruikt.
And believe me, met de cara minich 120, kom je veel beter in de buurt van de Rochefort dan met een cara-cristal 120.
Ik snap dat het voor een Belg moeilijk is om te accepteren, dat je een Belgische Klassieker beter brouwen met een Duitse mout  ;D

Gr Kees

Vergelijkbare Topics (7)

14018

Gestart door JeroenCV

Reacties: 24
Gelezen: 7406

21408

Gestart door EvdBroek

Reacties: 28
Gelezen: 8631

792

Reacties: 22
Gelezen: 12658

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.