Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Poging stijlvaste Bitter

Gestart door Edgar, 29-10-2009 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

3 liter starter (1.030, soort 'fed batch' poging*, 24u belucht boven het oppervlak) is klaar, dit weekeinde brouwen. Het idee is een stijlvaste bitter te brouwen met Palemout, Fuggles (koud)hop en Wyeast 1275.

Ik streef naar 3,5% alcohol en een stevige, volle, moutige smaak en subtiel maar duidelijk hopprofiel. Een doordrinker met ballen of zoiets. Laag koolzuurgehalte.

Palemout   ca. 90%
Carared 40 ca. 5%
Aroma 150 ca. 5%
(af te stemmen op kleur van ca. 17 EBC)

Fuggles hop FWH tot ca. 30 IBU met 0,5 g/l koudhop in de lagering. Misschien Northern Brewer bitterhop als de 100g Fuggles niet genoeg is.

Laat weten als ik er naast zit met de stijl of ingrediënten, want dit is pas mijn 2e bitter. Vrij onbemind gistje dit, maar kennelijk met karakter, dus interessant.

*1.5 van de 3.2 liter apart gehouden, na ca. 16 u (duidelijke activiteit) in 4 delen toegevoegd 'op gevoel', na 24u lucht vervangen door waterslot, 7 u later roerder uit want vrijwel geen activiteit meer.

De-Geert

Gezien de titel van deze draad vind ik dat ik best even de stijlpolitie mag uithangen.  :police:
Aroma150 kom ik in het boek van Wheeler (brew your own british real ale) niet tegen, dus echt typisch stijlvast is dat denk ik niet. Ik zou gewoon wat meer carared toevoegen, geeft misschien wat meer body ook (al doet die aroma dat misschien ook wel  :weetniet:). Of cara120 ipv. aroma150. Dat is toch al meer in de richting van de meest gebruikte "crystal".

Voor zo'n licht bier zou ik eerder kiezen voor een gist met een lage vergistingsgraad, zoals de London ESB of Ringwood. Waarom die Thames gist verder niet veel gebruikt wordt weet ik ook niet, de beschrijving klinkt wel aantrekkelijk.

Edgar

Jawel dat is de bedoeling. Er wordt al genoeg stijlloos flodderbier gebrouwen en daar gaan we hier even keihard tegenin. Raamwerk en structuur brengt het beste in de brouwer boven zeg ik.

(hehe)

Terzake dus: De gist blijft zo, want die heb ik al. Schijnt te kunnen voor een Bitter, dus dat doen we dan. London Ale heb ik bij de 1e Bitter gebruikt (1968 en 1318 gemixt dacht ik) en die was ook prima, maar deze klinkt in mijn straatje.

Goed punt over de Aroma 150, ik zal het houden bij de Carared. Mits ik er voldoende kleur uit haal. De caramel lijkt me heel goed hierin.

Hopping wil ik trouwens enkel lange kookhop, geen aromagiften op de koudhop (licht effect gezocht) na. Dus een stevige basisbitter met een terughoudende basishopsmaak, met verrassende, lichte aroma's eroverheen. Midden in de mond vooral moutsmaken gewenst.

De-Geert

Wat je ook zou kunnen doen ipv koudhoppen, is 0-minuten hop. Even wachten tot je wort <80 graden is, en dan de fuggles erin. Wordt ook veel gedaan, naar het schijnt.

Citaat van: Edgar op 29-10-2009 &nbsp;15:17 uEr wordt al genoeg stijlloos flodderbier gebrouwen en daar gaan we hier even keihard tegenin. Raamwerk en structuur brengt het beste in de brouwer boven zeg ik.
Blij dat je er weer bent.  ;D

Edgar

Klinkt goed, die 0-minuten sub-80, en is natuurlijk ook gelijk een stukje simpeler (geen gedoe met drijvende koudhop). Ik denk dat ik dat doe inderdaad.

Citaat van: De-Geert op 29-10-2009 &nbsp;15:29 uBlij dat je er weer bent.  ;D

Hehe iemand moet het doen :brouwen:

De-Geert

Citaat van: Edgar op 29-10-2009 &nbsp;16:45 uKlinkt goed, die 0-minuten sub-80, en is natuurlijk ook gelijk een stukje simpeler (geen gedoe met drijvende koudhop). Ik denk dat ik dat doe inderdaad.
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee, maar ik zie het vaak op het Britse forum. Daarnaast staat het vaak bij recepten in dat boekie van Wheeler.
JWVG heeft het onlangs gedaan bij een bitter, het kan de moeite waard zijn om ff te checken hoe hij dat vond.

Adrie

Ik doe heel vaak hop op 0 minuten, maar ik wacht niet tot het wort onder de 80 graden zit. 0 minuten geeft inderdaad flink wat hoparoma's, maar het is toch niet te vergelijken met de verse hopsmaak en -geur van koudhop.

Piet_v

Voor wat het waard is Edgar,

Heb net zelf een bitter gebrouwen (en intussen gebotteld) met vergelijkbare storting: Pale/Cara Red/Aroma 50;

Dit als (vrije) interpretatie van dit recept http://www.durdenparkbeer.org.uk/Recipes.html#Simond's_Bitter_ waarbij
de Cara/Aroma 50 combinatie de pale amber vervangt.

Ik zou de aroma 50 in de stort houden.

'My 2 pennies worth' zoals de engelsen zeggen.

Edgar

Mooie link Piet, merci! (het is aroma 150 en geen 50, maar voor het argument maakt dat weinig verschil. Beide geven een brodige smaak, de 150 wat minder brodig en wat pittiger)

Eens zien of JWVG nog langskomt.

JWVG

Citaat van: Edgar op 30-10-2009 &nbsp;08:41 uEens zien of JWVG nog langskomt.

En hier is ie dan! Ik denk alleen niet dat ik veel nuttigs te melden heb. Ik heb het gedaan voor mijn haastige spoed omdat het moet bitter, en die moest drie weken na brouwen gedronken worden. Ik heb toen heel bewust de hopgift laag gehouden (10 g op nul minuten voor 25L wort). Het was een fijn bier, maar zeker geen overdreven hopkarakter.

(Ik heb trouwens sinds eergisteren mijn forumgedrag verandert. Ik werd knettergek op mijn werk en heb een aantal dingen omgezet. 1 daarvan is dat ik op een werkdag nog maar twee keer het forum check - aan het begin van de dag, en het begin van de middag. Daarom duurt het langer dan vroeger voor ik reageer).

:degroeten: JW.

Edgar

Merci voor de info. Ik twijfel nog over die hopgift.

Over de basismout twijfel ik nu ook. Ik vond nog een zak vrij verse Vienna 7 EBC, en die is toch wel een stukje verser dan mijn pale. Wat als ik nu eens pale zou vervangen door Vienna? Eerlijk gezegd weet ik niet veel verschil aan te duiden. Voor mij zijn het beide basismouten met wat meer smaak en kleur.

Toch eens opzoeken dan, maar intussen zijn meningen welkom.

JWVG

Citaat van: Edgar op 30-10-2009 &nbsp;20:51 uWat als ik nu eens pale zou vervangen door Vienna? Eerlijk gezegd weet ik niet veel verschil aan te duiden. Voor mij zijn het beide basismouten met wat meer smaak en kleur.

Tja, het blijft nog even afwachten totdat proefbrouwerij 'The Mad Scientist' het definitieve antwoord op die vraag heeft gegeven  :D. (Sorry, ik zou het ook niet echt weten. Volgens mij vergaat de wereld niet bepaald als je Vienna gebruikt ipv Pale).

:degroeten: JW.

Henielma

Radical Brewing geeft aan voor Pale ale mout:
Licht nootachtig. Geeft een pale amber bier. Geen proteine rust nodig.

Voor Vienna mout:
Voegt moutige caramellige volheid en zoete moutigheid toe. Samen met een pale amber kleur. Genoeg enzymen voor zelfconversie.

Ik heb het in het Nederlands proberen te vertalen, voor wat het waard is.

Edgar

Merci Herman om het op te zoeken en te vertalen. Morgen ga ik eens kauwen.

Adrie

Wat is er nog stijlvast aan de bitter als je Viennamout gaat gebruiken? Vienna geeft een wat zachte, moutige smaak terwijl Pale een wat meer koekjes/broodachtige smaak geeft.

Jacques

Citaat van: Edgar op 29-10-2009 &nbsp;15:17 uJawel dat is de bedoeling. Er wordt al genoeg stijlloos flodderbier gebrouwen en daar gaan we hier even keihard tegenin. Raamwerk en structuur brengt het beste in de brouwer boven zeg ik.

(hehe)

Strak in de leer geeft duidelijkheid dat wel, maar spelen en plagen geeft een spanningsveld. Soms leidt het tot niets maar er kan ook iets heel moois opbloeien...

Goed dat je weer lekker tegen de draad in gaat Edgar.  :duimop:

Edgar

Citaat van: Adrie op 31-10-2009 &nbsp;12:45 uWat is er nog stijlvast aan de bitter als je Viennamout gaat gebruiken? Vienna geeft een wat zachte, moutige smaak terwijl Pale een wat meer koekjes/broodachtige smaak geeft.

Goed punt, vandaar mijn vraag ook. Ik heb nog niet gekauwd (zodadelijk), maar wat mij betreft is het een stijlvast bier als het lijkt op een Ordinary Bitter. Ik wil van de moutkeuze geen principekwestie maken, als ik een brodige smaak kan toevoegen met een speciaalmout (en die zijn er) is het mij goed. Zachte moutigheid klinkt mij niet on-ordinarybitterig in de oren.

Edgar

De jury is unaniem: het wordt palemout. Zit meer smaak aan, pittiger.

Dus het wordt dit:

William

Ook een mooie manier om het promashrecept te posten :duimop:

Adrie

Citaat van: William op 31-10-2009 &nbsp;20:04 uOok een mooie manier om het promashrecept te posten :duimop:

Op zich wel, maar je ziet het maischschema niet en ook niet de gebruikte gist.

Edgar

Ok dat volgt. Eénstaps 66° en 1275 Wyeast starter.

Edgar

Deze staat stevig te gisten op 17,5°C. Ziet er goed uit. Uiteindelijk 50 liter in het vat, ietsje te zwaar zelfs (1.036). Ik vond het niet bitter genoeg maar ik zal het jongbier afwachten. Ben van plan de temperatuur langzaam te laten stijgen naar een graad of 19 of zo.

Water: uiteindelijk toch klassiek geburtoniseerd osmosewater. Voor de grap. Gaat best veel gips in!

Edgar

Gisteren even gemeten en geproefd uit het gistvat. Smaak erg goed, hoewel natuurlijk nog te zoet. SG 1.026 (nog maar 10 puntjes gedaald in ongeveer 36 uur actieve vergisting; houdt niet over maar de temperatuur was dan ook vrij laag), toch stevig bitter, zeer (caramel)moutig en al aangenaam complex. Temperatuur met de lavalamp opgevoerd naar 19,0°.

Edgar

Zojuist gemeten, 1.024. Dat wordt weer een klassiek trage vergisting. Nu was dit nog een zink-arme starter (en een best koude start), dus ik wanhoop nog niet. Maar 2 punten per dag...

(Ik denk ook wel eens... (long shot) de magneet van mijn roervlo is er één van het ultrasterke soort, helemaal vlak afgesleten... zou die soms als gistmolen werken...?) (je moet immers niks uitsluiten)

RobinB

Mheh, lijkt me onwaarschijnlijk. Wel makkelijk uit te sluiten en een andere vlo kost ook niks! :)

Ga je nog zink druppelen in het vat?

Vergelijkbare Topics (7)

9602

Reacties: 126
Gelezen: 35590

25894

Gestart door MaartenM

Reacties: 6
Gelezen: 2052

6169

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 132
Gelezen: 30589

03-11-2007 21:01 u
door oranjeboombiertje
21768

Reacties: 34
Gelezen: 12230

2640

Gestart door Gerb

Reacties: 3
Gelezen: 2191

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.