Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eigen tripel

Gestart door Hoeze, 09-10-2009 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoeze

Ik ben nog niet zo lang bezig met zelf te brouwen. Na een paar bestaande recepten gebrouwen te hebben. Wou ik een nieuwe uitdaging aan gaan, zelf een receptje te maken.
Ik heb geprobeerd een tripelreceptje te maken. Maar ik heb het gevoel dat er iets aan schort.

Basisgegevens
Omschrijving Waarde
Naam Recept tripel
Biertype Tripel
Aantal liters 25
Gewenst Begin SG 1075(8.2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement 65.0 %

Algemeen
Omschrijving Waarde
Totaal brouwwater 37.94 liter
Maischdikte 2.70 l/kilo
Maischwater 20.90 liter
Spoelwater 17.04 liter
Kooktijd 90 min.
Berekende kleur 24 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid 28 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam % stort Massa Kleur
Pilsmout 3 EBC 83.00% 7139 gram 3 EBC
Kristalsuiker 10.00% 860 gram 0 EBC
Tarwemout 5.00% 430 gram 3 EBC
Munchenermout 15 EBC 2.00% 172 gram 16 EBC

Hop
Hopnaam % alfazuur Massa Kooktijd Bitterheidsaandeel
Saaz (USA) 4.50% 25 gram 10.00 min 3 EBU
Cascade 7.00% 31 gram 90.00 min 20 EBU
Cascade 7.00% 19 gram 10.00 min 4 EBU
Opmerkingen -  

Gist
Gistsoort Massa Kooktijd
maischschema Stap nr Temperatuur Rusttijd Maischdikte
1 63°C 40 min 2.7 l/kg
2 72°C 30 min 2.7 l/kg
3 78°C 5 min 2.7 l/kg
Opmerkingen -  

Maarten

Leuk dat je een recept post!
Maar volgens mij is er iets mis gegaan? Wie het weet mag het zeggen...

[edit] dat ziet er beter uit, dan nu iets nuttigs:
Wat eraan schort:
Gist? wat voor ga je gebruiken, en hoe voeg je het toe?
Verder heb ik niet het idee dat er iets aan schort. Dit kun je zo brouwen.

Je hanteert wel een 'handje' tarwemout, als je dit om het schuim doet, er is nogal wat discussie over het nut daarvan. Er is overigens niks tégen, hoor. Al helemaal niet als je het om de tarwesmaak doet!

Johannes

Niks mis mee hoor. Cascade is alleen niet een geschikte (gebruikelijke) hop voor een tripel, maar als jij dat lekker vindt, het kan denk ik prima.

Johannes

CiteerIk heb geprobeerd een tripel te maken. Maar ik heb het gevoel dat er iets aan schort.

Oh, wacht, beter lezen Johannes. Je hebt het bier al gebrouwen zie ik. Ik zie nu ook wat er mis is: je hebt geen gist gebruikt  ;) Maar serieus: Wat mankeert er volgens jou aan?

Maarten

Citaat van: Johannes op 09-10-2009  12:08 uOh, wacht, beter lezen Johannes. Je hebt het bier al gebrouwen zie ik.

Oeps! die had ik ook niet gezien! Ehh... dan ligt het er inderdaad maar aan wat jij er zo apart aan vindt...

Hoeze

Ik had gedacht Safale S-04 te gaan gebruiken
toevoegen doormiddel van een giststarter van 2l

CiteerCascade is alleen niet een geschikte(gebruikelijke) hop voor een tripel
Welk hop is dan meer voor toepassing voor een trippel?

Maarten

Citaat van: Hoeze op 09-10-2009  12:15 uIk had gedacht Safale S-04 te gaan gebruiken
toevoegen doormiddel van een giststarter van 2l
Welk hop is dan meer voor toepassing voor een trippel?

Hmm. Dus je hebt geprobeerd een tripel recept te maken, en je gaat m nog brouwen. Juist. Dus niet al gebrouwen, zoals de domme lezers hierboven dachten  :engel:

Ik heb niet zoveel ervaring met korrelgisten, het schijnt goed te werken. Ik geloof dat Styrian goldings en Hallertau hoppen klassiekers zijn voor tripels. Zou ik fout kunnen hebben natuurlijk. (lekkere nuttige toevoeging, niet?  ;))

Johannes

Citaat van: Maarten op 09-10-2009  12:19 uJuist. Dus niet al gebrouwen, zoals de domme lezers hierboven dachten  :engel:

Hmm, goed er staat dus echt 'ik heb geprobeerd om een tripel te maken' als daar nou het woordje 'recept' tussen had gestaan. Maar vooruit: van korrelgist maak je geen starter. Je voegt gewoon een extra zakje toe om voldoende aktieve gistcellen te krijgen.

Voor hoppen kun je van alles gebruiken. Waarom heb je in eerste instantie voor Cascade gekozen?

Gerb

Wat vaag, het is zeker vrijdagmiddag. Voor een tripel kun je met je hopstort een heleboel kanten op. Cascade is nu net een Amerikaanse hop welke een typische citrussmaak oplevert. Als algemene regel kun je zeggen dat de meeste Europese hoppen wel kunnen. Target, Magnum, Hallertau, Saaz, Tettnanger, Perle, noem maar op. Zoek eens een paar tripelrecepten op in de bewezen klasse.

Het lastigste aan een tripel (vind ik) is om er precies de gist te behandelen dat je geen flauw bier aan de ene kant, maar ook geen overdreven fruitmand, met allerlei hogere ("hete") alcoholen. Dit kan je sturen door vergistingstemperatuur, soort gist, hoeveelheid gist, dat soort dingen.

Hoeze

CiteerVoor hoppen kun je van alles gebruiken. Waarom heb je in eerste instantie voor Cascade gekozen?
Eerlijk gezegd heb ik maar iets genomen. Vermits ik nog niet veel ervaring heb weet ik nog niet welke hop tot welk aroma gaat bijdragen.  ::)

De-Geert

Is het bier nu al gebrouwen, of niet?

Zoals Gerb al zegt, kijk eens bij de bewezen recepten.

Oscar

Citaat van: Hoeze op 09-10-2009  12:36 uEerlijk gezegd heb ik maar iets genomen. Vermits ik nog niet veel ervaring heb weet ik nog niet welke hop tot welk ar oma gaat bijdragen.  ::)

Ik zou zeggen: gewoon dit recept brouwen. Cascade kan prima in een tripel, wordt ie lekker fruitig van. En je leert meteen wat van je grondstoffen. Met dit recept kun je niet de fout in gaan, mits goed gebrouwen.. En voor de korrelgist gewoon een zakje extra gebruiken. Je geeft zelf al aan dat je nog niet zo veel ervaring hebt met brouwen, dus een giststarter brengt dan een extra risico met zich mee (tenzij je met gist opkweken/technieken wel bekend bent).

EBC

Ik denk dat je wel op een wat hoger SG zult uitkomen. 65 % rendement lijkt me wat laag, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je brouwerij.

Als je op zoek bent naar een tripel zoals je die gangbaar in de winkels koopt, dan zou ik geen Cascade gebruiken. Ga dan voor aromahoppen zoals Styrian Goldings, East Kent Goldings of Hallertau varianten.
Het zal met Cascade een prima bier worden hoor, maar het lijkt niet op bijvoorbeeld Westmalle, Leffe en zo.

Adrie

Wat raar. Iedereen valt over de Cascade omdat dit geen hop zou zijn voor een tripel, maar niemand valt over de S-04 terwijl dat geen gist is voor een tripel. In een tripel gebruik je een Belgische gist, dus Westmalle, Chimay of Chouffe (Wyeast 3787, 1762 of 3522). Ik zou eerder een goede gist gebruiken dan vallen over die Cascade. Ik denk dat Cascade een prima tripel kan opleveren.

Edgar

Daar ben ik het wel mee eens. Engelse gist met Amerikaanse hop. Wordt een bier dat je toch waarschijnlijk geen tripel zou kunnen noemen. En al helemaal geen trippel. Misschien een triple.

Caspar

Ik denk dat Cascade ook wel kan, maar in een tripel hoort per definitie niet te veel aromahop thuis vind ik persoonlijk. Ik zou qua smaak gaan voor Saaz en Styrian en Wyeast 3787 Trappist... krijg er al zin in :proost:.

Hoeze

Ik denk dat ik het recept een paar kaar ga brouwen.
  • Eerst volgens mijn recept
  • Enkel iets aan de gist veranderen
  • Enkel iets aan de hop veranderen

Zo leer ik meer welke inpact elk aspect heeft op de smaak.  :proost2:

korek

Als (korrel)gist zou ik de T58 of de S33 nemen en als je wel een starter kunt maken, dan inderdaad de 3787 van WyeYeast. Op de hop- en moutstort heb ik geen aanmerkingen, dat proef je zelf wel.

pincopallino

Citaat van: Adrie op 09-10-2009  13:53 uIk zou eerder een goede gist gebruiken dan vallen over die Cascade. Ik denk dat Cascade een prima tripel kan opleveren.

Dat denk ik ook. Cascade is een zeer aromatische hop en als aromatoets kun je  bijna bij elke type bier gebruiken.

Edgar

Citaat van: Hoeze op 09-10-2009  16:12 uIk denk dat ik het recept een paar kaar ga brouwen.
  • Eerst volgens mijn recept
  • Enkel iets aan de gist veranderen
  • Enkel iets aan de hop veranderen

Dat lijkt me een verdraaid goeie manier om zulke verschillen te proeven. Alleen vergeet je er één: hop én gist veranderen. Dan heb je met een beetje geluk ineens een heel herkenbare tripel.

Joran

*zucht*

De S-04 niet voor een tripel  ???

Oeps, heb die laatst ook gebruikt voor iets dat als tripel door het leven moest gaan (uit het boek van EBC). Maar was ook maar eerste brouwseltje. Volgende keer wil ik hem vergisten met de Wyeast Westmalle gist. Lijkt me leuk eens met een vloeibare gist te werken. Hoewel ik daar nog genoeg voor moet uitzoeken (giststarter, beluchten etc.).

Ben je al aan het brouwen geweest?

RobinB

Ach, dat recept van EBC heeft ook als Tripel een keer het ONK gewonnen, dus dat zal wel goed zitten.
Engelse gist, Belgische gist, Duitse gist, Amerikaanse gist, Zwitserse gist, Australische gist, volgens mij is het meer stam-afhankelijk dan geografisch bepaald...

EBC

Elk van de genoemde voorstellen aan hop en gist zal een lekker bier opleveren.

De grote vraag is wat je met het bier wilt doen.

Wil je gewoon een lekker bier voor jezelf, dan is alles toegestaan.
Wil je het insturen in een wedstrijd als tripel, dan zul je meer naar de definitie van de tripel stijl moeten brouwen.

JWVG

Jasper heeft gelijk (vind ik). Als je doel is om een tripel zoals ie in de winkel staat na te brouwen, of in te sturen voor een wedstrijd, zou ik zeker de gist veranderen en evt de hop (ik zou zelf een deel Cascade wel lekker vinden in een tripel - die mogen best wat hopkarakter hebben vind ik). Als je gewoon een lekker bier wilt brouwen en je ingredienten kennen, vooral dit recept brouwen  :brouwen:.

2% Munchener zal weinig effect hebben. Kan verder ook geen kwaad, trouwens.

Citaat van: Edgar op 09-10-2009  16:48 uDat lijkt me een verdraaid goeie manier om zulke verschillen te proeven. Alleen vergeet je er één: hop én gist veranderen. Dan heb je met een beetje geluk ineens een heel herkenbare tripel.

Dat is inderdaad een heel mooi voornemen, en eigenlijk de enige juist manier om dit te doen (liefst nog een keer of drie gerepliceerd  :D). Maar het grote nadeel, en de reden dat ik dit vrijwel nooit doe, is natuurlijk dat het je zo ontzettend veel brouwsels kost om een recept te optimaliseren.

:degroeten: JW.

Vergelijkbare Topics (7)

22439

Gestart door Sjoerdd96

Reacties: 25
Gelezen: 6936

43926

Reacties: 34
Gelezen: 2942

27792

Reacties: 20
Gelezen: 6610

8936

Reacties: 61
Gelezen: 16081

33463

Reacties: 18
Gelezen: 6700

17060

Gestart door bazje

Reacties: 17
Gelezen: 7019

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.