Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

AAA - American Amber Ale

Gestart door Albertus, 25-09-2009 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Albertus

Oorspronkelijk was ik van plan een APA te brouwen, maar omdat ik er toch meer moutsmaak wilde hebben heb ik gekozen voor een Ameriacan Amber Ale.

Bert

Vandaag het volgende recept gebrouwen:

BrouwHulp recept rapport

Naam bier: Amberboom
Biertype: Amber-Red (American)

==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =========================================================

Gepland volume: 33 liter
Geplande begindichtheid: 1055 g/l
Gemeten begindichtheid: 1059 g/l
Brouwzaalrendement: 85,3%
Geplande kleur (Morey): 38 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 37 IBU

==== Maischen =============================================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Palemout 7                                 8    5,478    74,5
Munich mout 15                         16    0,588     8,0
Aromamout (Amber 50)               49    0,404     5,5
CaraMunich (Cara 120)              123    0,515     7,0
Special B (Cara 400)                 391    0,368     5,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

Temperaturen       Tijden                           Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam             begin   eind    opwarm  rust   stap type           temperatuur  volume (l)    dikte
Eénstaps                68     68        0     60    Infusie                               73       32,00         4,35
Uitmaischen            78     78       12      5    Directe verwarming                0       

==== Filteren en spoelen ==================================================================================

Spoelwater:             13,45 liter

==== Koken, hop en kruiden ================================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Amarillo                     9,5            30,0           60         Hopbellen     19,4
Cascade                    7,6            30,0           15         Hopbellen      7,7
Amarillo                     9,5            30,0           15         Hopbellen      9,6
Cascade                    7,6            30,0            0         Hopbellen      0,0
Amarillo                     9,5            30,0            0         Hopbellen      0,0

SG na koelen:          1059
Volume na koelen:      32 liter

==== Vergisting ===========================================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast 1272 American Ale II
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      0,3 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         15 uur
Temperatuur giststarter: 18,0°C
Gistvoeding:             Wyeast
Hoeveelheid gistvoeding: 3,5 gram

Vergisting
Hoofdgisting bij 18,2°C, SG bij hevelen nog niet bekend.
Nagisting nog niet bekend.

Albertus

Na het brouwen bleek de AAA geëindigd te zijn op 1059 met 1 liter minder dan gepland, er verdampt toch meer tijdens het koken. Ik zal de parameters in BrouwHulp wat moeten aanpassen.

De beluchting van het wort heb ik zojuist, na 5 uur, gestopt. In de garage hangt nog steeds een bedwelmende hoplucht.

Bert

Caspar

Ziet er goed uit, het recept. Is vijf uur beluchten niet iets te veel van het goede? Ik zou een grotere starter maken in dat geval... maar goed, je biertjes smaken altijd goed, dus waarom ook niet ;).

Hopmans

Citaat van: Albertus op 25-09-2009  19:23 uNa het brouwen bleek de AAA geëindigd te zijn op 1059 met 1 liter minder dan gepland, er verdampt toch meer tijdens het koken.
Voor dit soort gevallen heb ik een waterkoker bij de hand.
Staat standaard op het aanrecht, en is lekker snel met opwarmen.

Albertus

Citaat van: Caspar op 25-09-2009  19:35 uZiet er goed uit, het recept. Is vijf uur beluchten niet iets te veel van het goede? Ik zou een grotere starter maken in dat geval... maar goed, je biertjes smaken altijd goed, dus waarom ook niet ;).

De starter was 1,5 liter, 12 uur belucht en afgegoten tot 0,3 liter.
De laatste tijd belucht ik het wort niet meer wanneer ik een stevige starter heb, maar ik heb het gevoel dat daarom de vergisting af en toe stokt. Daarom heb ik deze keer het wort ook belucht, om te zien of dat gevoel juist is.

Bert

RobinB

12 uur is niet overdreven veel, niet té veel in ieder geval?
Heb je nog suikers toegevoegd bij einde beluchten?

Caspar

OK, ik snap hem... Ik heb mijn bruissteentje zelf al zeker 1,5 jaar niet meer gebruikt en de vergistingsgraden zijn nog prima. Ik maak tegenwoordig gewoon starters van 2,5l en belucht mijn wort door deze flink te schudden. De starter giet ik wel af en herstart hem vervolgens op of voor de brouwdag.

Mocht je nog last hebben van verstokte vergisting, herstart de 0,3 liter eens met 1 liter verse moutextract-oplossing op de brouwdag... werkt als een trein bij mij ;).

JWVG

Citaat van: Caspar op 25-09-2009  22:48 uOK, ik snap hem... Ik heb mijn bruissteentje zelf al zeker 1,5 jaar niet meer gebruikt en de vergistingsgraden zijn nog prima. Ik maak tegenwoordig gewoon starters van 2,5l en belucht mijn wort door deze flink te schudden. De starter giet ik wel af en herstart hem vervolgens op of voor de brouwdag.

Kijk, dat lees ik graag! Vooral omdat ik het een boel geklooi vind met dat bruissteentje, en ook het idee heb dat het voor die tijd eigenlijk net zo goed ging met schudden. Maar hoe zorg jij er dan voor dat er genoeg zuurstof in de headspace zit om mee te mengen? Gewoon een watje ipv een waterslot?

En je belucht het jongbier ook niet, toch?

:degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: RobinB op 25-09-2009  22:14 u12 uur is niet overdreven veel, niet té veel in ieder geval?

Voor de tijd van beluchten gebruik ik een tabel van Adrie die het verband aangeeft tussen beluchtingstijd en temperatuur.

CiteerHeb je nog suikers toegevoegd bij einde beluchten?

Nee, geen suikers toegevoegd. Wat is de gedachte daarachter?

Bert

Albertus

Vannacht, een uur of vier na het stoppen van de beluchting, de eerste tekenen van activiteit.
Nu staat de AAA met een dikke schuimlaag lekker door het waterslot te blazen. De temperatuur heb ik op 18 ºC, de komende dagen wil ik die laten oplopen tot 20 ºC.

Bert

Albertus

Vandaag, na 5 dagen, het bier overgeheveld naar fles, SG= 1016. Nu in ieder geval geen gestokte vergisting.
Het bier smaakt lekker bitter, moutig, maar de smaak van de hop valt mij wat tegen. Afwachten.

Bert

RobinB

Je kan nog kiezen om te drooghoppen met één van beide?

Albertus

Citaat van: RobinB op 30-09-2009  11:53 uJe kan nog kiezen om te drooghoppen met één van beide?

Denk ik over na.
Het wort had wel een prima hopsmaak, dat kan toch niet in vijf dagen verdwijnen.
Misschien dat de gistsmaak (het monster was behoorlijk troebel) te veel overheerste. Ik laat het monster bezinken en proef dan nog eens.

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

35247

Gestart door remolen

Reacties: 15
Gelezen: 2796

13888

Reacties: 37
Gelezen: 10842

43966

Reacties: 3
Gelezen: 714

18608

Gestart door Zaphod_B

Reacties: 12
Gelezen: 3881

5093

Reacties: 13
Gelezen: 4622

26996

Reacties: 24
Gelezen: 7270

9959

Reacties: 26
Gelezen: 7894

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.