Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Slightly Smoked Brown Ale met Brown malt

Gestart door De-Geert, 21-09-2009 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Zoals ik elders al schreef, moet de Alt nog ff wachten.

Ik heb bij Hop&Grape Brown Malt besteld. Bij de beschrijving staat oa dit:
CiteerTo imitate the traditional smoked brown malt, a proportion of Rauchmalz can be added to the grist.
Dat gaan we dus doen.

Ik heb geen idee wat voor smaak die Brown malt geeft, dus ik houd het lekker simpel.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor gist ik wil gebruiken.
Ik heb de Wyeast 1968 London ESB, 1187 Ringwood, Safale S-04 en US-05. Ik neig ernaar om die laatste te gebruiken omdat'ie lekker clean is en al te veel fruitigheid combineert niet goed met rookaroma.

Zoiets:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptSmoked Brown Ale
Brouwdatum3-8-2009
BiertypeBrown Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29.66 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater18.60 liter
Spoelwater8.79 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur52 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid29 EBU (Mark Garetz)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
MO Pale79.6 %3700 gram4 EBC
Rauchmalz8.6 %400 gram4 EBC
Brown malt10.8 %500 gram125 EBC
Chocolade mout1.1 %50 gram900 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target10.0 %27 gram90 min.29 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortFermentis US 56
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten4.00 l/kg

RobinB

Ziet er weer erg interessant uit!
Leuk dat experimenteren met onbekende mout! :)

Adrie

10% lijkt me niet zoveel als je de smaak van de mout goed wilt leren kennen. En 8,6% rookmout ga je waarschijnlijk ook niet erg proeven. Ik weet niet wat precies de specs zijn voor de brown malt, maar ik zou 20% wel aan durven, denk ik (en dan misschien de chocolademout achterwege laten, ook omdat je de smaak van de brown malt goed wilt leren kennen). Ik twijfel over de rookmout. Wil je de rook redelijk goed proeven, dan zou ik een procent of 25 tot 30 aanbevelen (30% rookmout is in mijn robuuste rookporter net lekker te proeven), maar staat ook die rookmout het goed leren kennen van de brownmalt smaak niet in de weg?

De-Geert

Citaat van: RobinB op 21-09-2009  14:44 uLeuk dat experimenteren met onbekende mout! :)
Ja, dat is het leuke van hobbybrouwen. Maar ook van kleine batches, je kan lekker veel uitproberen.

Citaat van: Adrie op 21-09-2009  15:13 u10% lijkt me niet zoveel als je de smaak van de mout goed wilt leren kennen.
En 8,6% rookmout ga je waarschijnlijk ook niet erg proeven. Ik weet niet wat precies de specs zijn voor de brown malt, maar ik zou 20% wel aan durven, denk ik (en dan misschien de chocolademout achterwege laten, ook omdat je de smaak van de brown malt goed wilt leren kennen). Ik twijfel over de rookmout. Wil je de rook redelijk goed proeven, dan zou ik een procent of 25 tot 30 aanbevelen (30% rookmout is in mijn robuuste rookporter net lekker te proeven), maar staat ook die rookmout het goed leren kennen van de brownmalt smaak niet in de weg?
Hop&Grape zegt max 10%, ik heb elders ook wel eens max. 20% gelezen. Qua donkerheid is ie vergelijkbaar met bijvoorbeeld caramunich, en dat proef je wel bij 10%.
Wat betreft de rookmout, ik heb laatst samen met Daniel (Zigurana) een bier met 5% rookmout gemaakt. Die was heel subtiel rokerig, heel mooi. Deze wordt dus net iets minder subtiel. Het moet geen rookbier worden, maar een bier met een rokerig accent. Ok, de titel is slecht gekozen.
En of de rookmout het "leren kennen" in de weg staat, dat denk ik wel. Ik heb er aan gedacht om een proefbrouwsel van 5 L te maken met alleen Pale en Brown, maar dat doe ik toch maar niet.
Het wordt een compromis tussen de mout leren kennen en een (hopelijk) lekker bier brouwen.

Misschien de Brown verhogen tot 15% en chocomout weglaten?

Twonky

Hoi De Geert,

Je schrijft het eigenlijk zelf al... met kleine batches kan je lekker veel proberen...
Als je nou toch die 5 l maakt, met alleen de brown en de pale, en dan na de hoofdvergisting, dit recept, voor 15 l toevoegen aan je gist slurry...

Dan heb je 5 l om echt alleen de brown te leren kennen, en 15 l om met de 10% rook te experimenteren.
En mijn ervaring is dat als je de 2de / 3de dag na de hoofdgisting, nog een vervolg batch brouwt dat dat best vlot verloopt, en vaak de eerste batch zelfs inhaalt ;-)

Heb je uiteindelijk toch 20 l maar wel "Best of Both worlds"

Zwaai
 :degroeten:

De-Geert

Hm, misschien wel een goed idee.  :duimop: Ik denk er ff over na.

Vergelijkbare Topics (7)

41031

Reacties: 9
Gelezen: 1695

31511

Reacties: 7
Gelezen: 1874

17333

Gestart door Erick

Reacties: 25
Gelezen: 9464

34263

Reacties: 6
Gelezen: 2018

22777

Gestart door MM

Reacties: 11
Gelezen: 4504

2207

Reacties: 2
Gelezen: 4100

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.