Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schotse stijl strong ale

Gestart door MM, 13-09-2009 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Het zijn volgens mij de Belgen die zijn gestart met het toevoegen van verschillende kruiden in een "Scotch", dit zijn andere bieren dan de traditionele Scottish Ales. De Gordon Scotch is ook een typisch Belgisch product volgens mij.

Vroegah werd er wel gebruik gemaakt van een gruit mengsel waar ook jeneverbes, dennentakjes en heather (heide?) in zaten... maar dit werd inderdaad minder populair toen ze hop konden importeren. Maar ach, zoals Albertus al aangeeft moet je inderdaad brouwen wat je zelf lekker vind. Ik heb thuis het boek "Scotch Ale" liggen van Greg Noonan, leuk leesmateriaal van dit biertype (net zoals de overige Classic Beer series)!

MM

Citaat van: Albertus op 06-11-2011  10:34 uHet klopt dat in Schotlang geen hop kan groeien, maar de Schotten importeren (tegen hun zin ;D) al eeuwen hop uit Engeland. Wanneer je kruiden wilt toevoegen dan zul je op zoek moeten naar de kruiden die heel lang geleden in Schotland groeiden. Dat waren vast geen koriander en zoethout.

Maar als je kruiden lekker vindt in dit bier en de "zuiverheid" van het type niet van belang vindt moet je het gewoon doen.

Bert

Ik ga het proberen zonder kruiden. Ik heb waarschijnlijk nog nooit een goed voorbeeld gehad van echte Strong Scotch ale. Mijn ervaring, die me het meest is bij gebleven was de Jacobite van Traquair. Dit bier bevat onder andere koriander.

Citaat van: Caspar op 06-11-2011  11:10 uHet zijn volgens mij de Belgen die zijn gestart met het toevoegen van verschillende kruiden in een "Scotch", dit zijn andere bieren dan de traditionele Scottish Ales. De Gordon Scotch is ook een typisch Belgisch product volgens mij.

Vroegah werd er wel gebruik gemaakt van een gruit mengsel waar ook jeneverbes, dennentakjes en heather (heide?) in zaten... maar dit werd inderdaad minder populair toen ze hop konden importeren. Maar ach, zoals Albertus al aangeeft moet je inderdaad brouwen wat je zelf lekker vind. Ik heb thuis het boek "Scotch Ale" liggen van Greg Noonan, leuk leesmateriaal van dit biertype (net zoals de overige Classic Beer series)!

Nu twee mensen zeggen dat kruiden niet echt gebruikelijk zijn in een "Scotch Ale" haal ik ze eruit. Die serie klinkt als een must. :)

MM

Vandaag heb ik gebrouwen. Het wort rook heerlijk moutig. Ik hoop dat het bier net zo wordt.

Twonky

Citaat van: MM op 27-11-2011  16:58 uVandaag heb ik gebrouwen. Het wort rook heerlijk moutig. Ik hoop dat het bier net zo wordt.

Krijgen we nog details van wat je gebrouwen hebt?

Zwaai
 :degroeten:

MM

Citaat van: Twonky op 27-11-2011  18:45 uKrijgen we nog details van wat je gebrouwen hebt?

Zwaai

Natuurlijk, ik heb recept al een tijd in mijn hoofd zitten, daarom dacht ik dat ik het al gepost had. Bij deze:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Scotch Ale Wee Heavy
KenmerkVersie 3
Brouwdatum27-11-2011
BiertypeScotch Ale (strong)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1086 (9,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater27,9 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater16,2 liter
Spoelwater12,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur51 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid32 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC84,1 %5500 gr8 EBC
Munchnermout (15 EBC)7,6 %500 gr15 EBC
Tarwemout7,6 %500 gr3 EBC
Geroosterde gerst0,6 %40 gr1000 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding4,5 %45 gr90 minuten28 EBU
East Kent Golding4,5 %10 gr30 minuten4 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten2,5 l/kg

Opmerkingen-

Twonky

Citaat van: MM op 30-11-2011  21:10 uNatuurlijk, ik heb recept al een tijd in mijn hoofd zitten, daarom dacht ik dat ik het al gepost had.

Nu ik de hele draad nog eens doorspit om de evolutie van deel 1,2 en 3 te vergelijken, stond het recept er al, maar wat ik eigenlijk bedoelde was of je hem nog aangepast had. In deze laatste versie zie ik geen kruiden meer, maar die zijn er vast wel in gegaan. Zelf ben ik ook wel een liefhebber van zoethout, alleen ik ken het niet zo in bier, ik liep vroeger altijd op die stokjes te kauwen ;-)
Ik raak hier wel aardig door geïnspireerd, ga deze zeker ook een keertje na brouwen, alleen dan niet zo wee, er van uitgaande dat de wee op de 15 l slaat, want 9.x% is voor een scots heavy helemaal niet wee ;-)

Al met al ziet het er lekker uit!

Zwaai

MM

Citaat van: Twonky op 03-12-2011  17:28 uNu ik de hele draad nog eens doorspit om de evolutie van deel 1,2 en 3 te vergelijken, stond het recept er al, maar wat ik eigenlijk bedoelde was of je hem nog aangepast had. In deze laatste versie zie ik geen kruiden meer, maar die zijn er vast wel in gegaan. Zelf ben ik ook wel een liefhebber van zoethout, alleen ik ken het niet zo in bier, ik liep vroeger altijd op die stokjes te kauwen ;-)
Ik raak hier wel aardig door geïnspireerd, ga deze zeker ook een keertje na brouwen, alleen dan niet zo wee, er van uitgaande dat de wee op de 15 l slaat, want 9.x% is voor een scots heavy helemaal niet wee ;-)

Zwaai

Het laatste recept is precies zo als ik het gebrouwen heb. Dit keer heb ik op aanraden van verschillende forumleden de kruiden eruit gelaten.

MM

Citaat van: Twonky op 03-12-2011  17:28 uNu ik de hele draad nog eens doorspit om de evolutie van deel 1,2 en 3 te vergelijken, stond het recept er al, maar wat ik eigenlijk bedoelde was of je hem nog aangepast had. In deze laatste versie zie ik geen kruiden meer, maar die zijn er vast wel in gegaan. Zelf ben ik ook wel een liefhebber van zoethout, alleen ik ken het niet zo in bier, ik liep vroeger altijd op die stokjes te kauwen ;-)

Zwaai

Randy Mosher zegt Radical Brewing dat Wee waarschijnlijk sloeg op de kleine flesjes waarin het verkocht werd.

RobinB

Citaat van: Twonky op 03-12-2011  17:28 u9.x% is voor een scotch heavy helemaal niet wee ;-)

Ook niet voor die gist, S04, overigens... :)

MM

Citaat van: RobinB op 04-12-2011  00:31 uOok niet voor die gist, S04, overigens... :)

Mijn ervaringen met de gist, is dat deze het wel redelijk kan hebben.

Vergelijkbare Topics (7)

17019

Reacties: 1
Gelezen: 3017

2091

Gestart door Caspar

Reacties: 22
Gelezen: 6571

23779

Gestart door William

Reacties: 12
Gelezen: 5800

7485

Gestart door den_organolept

Reacties: 5
Gelezen: 2350

04-10-2007 21:10 u
door den_organolept

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.