Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schotse stijl strong ale

Gestart door MM, 13-09-2009 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

MM

Hallo allemaal,

Volgende maand wil ik een sterk bier in de schotse stijl brouwen.

Mijn doel is op een erg moutig en zoetig bier te brouwen. Over het moutgebruik ben ik nog niet helemaal zeker. Zou ik meer Cara-Crystal moeten gebruiken?

De hoppen daarentegen ben ik niet van plan om iets aan te veranderen, omdat Schotse ales over het algemeen geen hoparoma mogen hebben.

Van de gist weet ik ook nog niet zeker of het slim is om deze te gebruiken. Ik zit te twijfelen tussen de S-33 en de US-05, omdat ik zo min mogelijk bijsmaken wil van bijvoorbeeld esters.

Met vriendelijke groet,

Martijn

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Scotch
Brouwdatum10-10-2009
BiertypeScotch Ale (strong)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1082 (8,8 vol% alc.)
Brouwzaalrendement60.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25.33 liter
Maischdikte2.50 l/kilo
Maischwater16.68 liter
Spoelwater8.65 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur52 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid36 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC89.9 %6000 gram8 EBC
Tarwemout7.5 %500 gram3 EBC
Cara-crystal 120 EBC2.2 %150 gram120 EBC
Zwartemout (ontbitterd)0.3 %22 gram1200 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Fuggle (GB)4.1 %60 gram60 min.36 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten2.50 l/kg

RobinB

De scotches die ik heb gehad, waren vrij alcoholisch en niet zo donker.
Daarom mag de zwarte mout er wel uit, meer cara erin (heb je ook lichtere?) en een estertje hoort er volgens mij wel bij, dus als je die S33 wat in toom houdt moet dat best kunnen!

Hopmans

Wordt het een Belgische Scotsh, of een Schotse Scotsh.
In het laatste geval mag er wel wat kruiden in, omdat in het hoge noorden geen hop groeit.

MM

Citaat van: RobinB op 13-09-2009  21:40 uDe scotches die ik heb gehad, waren vrij alcoholisch en niet zo donker.
Daarom mag de zwarte mout er wel uit, meer cara erin (heb je ook lichtere?) en een estertje hoort er volgens mij wel bij, dus als je die S33 wat in toom houdt moet dat best kunnen!

Ik vraag me af dit brouwsel echt 52 EBC wordt. Bij mijn vorige brouwsels heb ik de berekening van Ray Daniels gebruikt, die een veel lichtere kleur aangaf dan de berekening van BrouwVisie, die ik nu gebruik. De kleur kan volgens mij best donker zijn van schotse ales. Ik heb de Traquair Jacobite gedronken, die een donker rode kleur heeft. Ik zou de Cara-Crystal kunnen veranderen in Cara-Red.

Ik hoop de S-33 in toom te kunnen houden, doordat het weer wat minder warm wordt.

Citaat van: Hopmans op 13-09-2009  22:17 uWordt het een Belgische Scotsh, of een Schotse Scotsh.
In het laatste geval mag er wel wat kruiden in, omdat in het hoge noorden geen hop groeit.

Ik wist dat de Schotten heel lang het gebruik van hop hebben afgezworen, om de Engelsen niet te spekken. Maar ik wist niet dat er nog steeds kruiden door de zware bieren wordt gedaan. Ik heb nog 50 gram jeneverbes liggen zou ik daarvan een gedeelte er door kunnen doen? Hoeveel moet ik ervan gebruiken en wanneer is de beste tijd om het toe te voegen?

Allebei bedankt voor de suggesties.

Hopmans

Citaat van: MM op 13-09-2009  22:36 uIk heb nog 50 gram jeneverbes liggen zou ik daarvan een gedeelte er door kunnen doen?
Hoeveel moet ik ervan gebruiken en wanneer is de beste tijd om het toe te voegen?

Je moet er natuurlijk wel van houden.
Als je geen kruiden wilt gebruiken, dan moet je dat niet doen.

Doe je er wel jeneverbes erin, dan zou ik gevoelsmatig niet meer doen dan 6 gram.
Kruiden gaan er in het algemeen 5 minuten voor einde koken in.

MM

Citaat van: Hopmans op 13-09-2009  22:48 uJe moet er natuurlijk wel van houden.
Als je geen kruiden wilt gebruiken, dan moet je dat niet doen.

Doe je er wel jeneverbes erin, dan zou ik gevoelsmatig niet meer doen dan 6 gram.
Kruiden gaan er in het algemeen 5 minuten voor einde koken in.

Ik weet dat ik het zelf moet willen, maar misschien is het wel leuk om eens wat meer te experimenteren met jeneverbes anders komt deze nooit op. :)

Ik denk dat ik 4 gram jeneverbessen toevoeg.

Hopmans

Dat is een mooi getal, en aan de veilige kant.
Het recept ziet er goed uit.
Ongetwijfeld komt dit goed.
 :biersmile:

MM

Citaat van: Hopmans op 14-09-2009  19:17 uDat is een mooi getal, en aan de veilige kant.
Het recept ziet er goed uit.
Ongetwijfeld komt dit goed.
 :biersmile:

Met een beetje hulp kom ik er blijkbaar toch uit. ;D
Ik probeer nu inderdaad iets aan de veilige kant te zitten met kruiden en aparte mouten. Ik heb nu al zin om het te brouwen (en natuurlijk het proeven  :lekkerbier:) alleen moet ik nog een tijdje wachten tot ik weer genoeg flessen leeg heb en mijn vaten weer leeg zijn.

Ik heb in het verleden wel wat anders gedaan zoals 2/7 aan turfgerookte mout toevoegen aan een bier.  :verbergen:

Gerb

Met de S-33 wordt het wel een erg zoet bier, maar dat is volgens mij wel wat je wilt. Qua smaak vind ik deze gist ook beter bij het soort bier passen. Door de zoetheid zullen de kruiden ook wel minder op de voorgrond komen, maar 4 gram jeneverbes lijkt me wel genoeg.

Citaat van: MM op 14-09-2009  20:54 uIk heb in het verleden wel wat anders gedaan zoals 2/7 aan turfgerookte mout toevoegen aan een bier.  :verbergen:
Wat bedoel je hier precies mee?

MM

Citaat van: Gerb op 14-09-2009  21:03 uWat bedoel je hier precies mee?

Ik heb ooit een bier gebrouwen met ik dacht 2 kilogram turfmout van 7 kilogram mout, nu ik het nog eens heb nagekeken bleek het 1 kilo op 7 kilo te zijn geweest. Nog steeds is de smaak van de turfmout erg overheersend.

Hopmans

Citaat van: Gerb op 14-09-2009  21:03 uMet de S-33 wordt het wel een erg zoet bier, maar dat is volgens mij wel wat je wilt.
Mocht je wat droger willen, dan moet er wat suiker in de stort.
Tja, wat gebruiken schotten? Bruine suiker?
Kandij is iets van de lage landen toch?

Erick

Ik heb in mijn eindejaarsbier ook gebruik gemaakt van jeneverbes.
Er zit niet zo heel veel smaak aan.
Ik heb zelf 15 gram gebruikt op 19 liter.
Ook in 'Radical Brewing' wordt vermeldt dat kleine hoeveelheden niet zoveel zin hebben.

Ik zou er iets meer in doen (8 a 9 gr?).
Die 15 gram bij mij proef je in ieder geval maar net.

Succes!

MM

Citaat van: Hopmans op 15-09-2009  07:16 uMocht je wat droger willen, dan moet er wat suiker in de stort.
Tja, wat gebruiken schotten? Bruine suiker?
Kandij is iets van de lage landen toch?

Mijn bedoeling was om een goed zoet en moutig bier te brouwen. Dit wil ik graag volmout doen, ik had het idee dat de schotten dit ook doen. Ik denk dat de geschatte begin dichtheid hoog genoeg is. ;D

Citaat van: Erick op 15-09-2009  08:18 uIk heb in mijn eindejaarsbier ook gebruik gemaakt van jeneverbes.
Er zit niet zo heel veel smaak aan.
Ik heb zelf 15 gram gebruikt op 19 liter.
Ook in 'Radical Brewing' wordt vermeldt dat kleine hoeveelheden niet zoveel zin hebben.

Ik zou er iets meer in doen (8 a 9 gr?).
Die 15 gram bij mij proef je in ieder geval maar net.

Succes!

Wat was de dichtheid van de brouwsel? En wanneer heb je de jeneverbessen toegevoegd?

Erick

Laatste 10 minuten toegevoegd, dichtheid moet ik nakijken, was wel erg hoog, rond 1.090

MM

Citaat van: Erick op 16-09-2009  11:06 uLaatste 10 minuten toegevoegd, dichtheid moet ik nakijken, was wel erg hoog, rond 1.090

Hmm... dan moet ik nog eens nadenken over de hoeveelheid jeneverbes. Ik wil sowieso niet over de 6 gram gaan voor de eerste keer, dat ik verantwoordelijk met mijn ingrediënten om wil gaan. :)

Erick

6 gram is natuurlijk prima om mee te beginnen.

MM

Citaat van: Erick op 22-09-2009  12:17 u6 gram is natuurlijk prima om mee te beginnen.

Ik denk dat ik met 6 begin. Ik ben ook bang dat de jeneverbes de kleur van het bier te donker maakt. 

Ik hoop bij een brouwsel mijn maisch- en spoelwater opgewarmd met jeneverbes en jeneverbestakken. Dit gaf het water een hele mooie rode kleur. :)

Jacques

Citaat van: MM op 22-09-2009  19:11 uIk denk dat ik met 6 begin. Ik ben ook bang dat de jeneverbes de kleur van het bier te donker maakt. 

Ik hoop bij een brouwsel mijn maisch- en spoelwater opgewarmd met jeneverbes en jeneverbestakken. Dit gaf het water een hele mooie rode kleur. :)

Dat kleuren door jeneverbessen valt wel mee. Veel eerder zou ik oppassen dat het jeneveraroma niet te sterk wordt.

MM

Citaat van: Jacques op 22-09-2009  21:03 uDat kleuren door jeneverbessen valt wel mee. Veel eerder zou ik oppassen dat het jeneveraroma niet te sterk wordt.

Dat jeneveraroma zal met 6 gram in dit recept wel meevallen denk ik. Volgens mijn wordt dat jeneveraroma in Sahti gebruikt om de moutigheid te compenseren. Ik heb niet echt een idee of het erg lekker is, dus ik zal een beetje moeten gokken. :)

William

In mijn strong scotch van een paar jaar geleden gebruikte ik 5 gr gekneusde jeneverbessen per 15 liter. Er was m.b.t. smaak weinig van terug te vinden.

MM

Citaat van: William op 23-09-2009  22:26 uIn mijn strong scotch van een paar jaar geleden gebruikte ik 5 gr gekneusde jeneverbessen per 15 liter. Er was m.b.t. smaak weinig van terug te vinden.

Bedankt voor het delen van de ervaring. Het was mijn bedoeling ook niet om veel jeneverbessmaak te hebben, maar een kleine toets voor mensen die het weten. :)

MM

Voor de geïnteresseerden is dit het recept dat ik morgen ga gebruiken:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Scotch Wee Heavy
Brouwdatum11-10-2009
BiertypeScotch Ale (strong)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1082 (8,8 vol% alc.)
Brouwzaalrendement60.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29.92 liter
Maischdikte2.50 l/kilo
Maischwater16,7 liter
Spoelwater12,9 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur52 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid37 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC89,9 %6000 gram8 EBC
Tarwemout7,5 %500 gram3 EBC
Cara-crystal 120 EBC2,2 %150 gram120 EBC
Zwartemout (ontbitterd)0,3 %22 gram1200 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Fuggle (GB)4,1 %60 gram90 min.37 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Jeneverbes6 gram5 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C70 minuten2,5 l/kg

MM

Het brouwen ging minder goed dan verwacht. Het maischen en spoelen ging niet helemaal goed. Ik heb te veel gespoeld heb ik het idee.

William

Je kunt altijd wat langer koken om weer op het juiste sg te komen (als dat het probleem is). Een strong scotch ale mag best wat karamelisatie door koken hebben. Mijn strong scotch heb ik toendertijd twee uur gekookt.

MM

Citaat van: William op 11-10-2009  16:40 uJe kunt altijd wat langer koken om weer op het juiste sg te komen (als dat het probleem is). Een strong scotch ale mag best wat karamelisatie door koken hebben. Mijn strong scotch heb ik toendertijd twee uur gekookt.

Bedankt voor de tip misschien moet ik de volgende keer (volgend jaar wil ik het recept verbeteren :)) gewoon 2 uur koken.

Ik ben gestopt met overgieten toen ik 18 liter in mijn pan had. :stom: Ik heb die 18 liter 1,5 uur gekookt, waarbij 3,5 liter is verdampt. Ik had 3 liter verwacht. Volgende keer beter. Het juiste SG heb ik wel behaald, daar ben ik wel tevreden over.

Vergelijkbare Topics (7)

7485

Gestart door den_organolept

Reacties: 5
Gelezen: 2349

04-10-2007 21:10 u
door den_organolept
11165

Gestart door Albertus

Reacties: 44
Gelezen: 15229

17019

Reacties: 1
Gelezen: 3016

2091

Gestart door Caspar

Reacties: 22
Gelezen: 6571

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.