Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Luiaards Blond

Gestart door Nerro, 21-08-2009 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Nerro

Deze keer een bier dat binnen de grenzen van de stijl probeert te liggen. Ik wil een blond brouwen met een SG van 1056 en de nadruk op de mout en niet te veel bitterheid.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLuiaards Blond
Brouwdatum21-8-2009
BiertypeBlond(e)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1056 (6,1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater13.48 liter
Maischdikte4.54 l/kilo
Maischwater10.76 liter
Spoelwater2.00 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur17 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid12 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC72.9 %1800 gram3 EBC
Palemout 7 EBC14.2 %350 gram8 EBC
Basterdsuiker (wit)4.0 %100 gram0 EBC
Munchenermout 17 EBC0.8 %20 gram17 EBC
Carapils (W) Brewferm4.0 %100 gram5 EBC
Caramunich4.0 %100 gram123 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)7.3 %8 gramFWH12 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander1 gram5 min.
Sinaasappelschillen5 gram5 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter500 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter35°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C5 minuten4.54 l/kg
263°C30 minuten4.54 l/kg
372°C30 minuten4.54 l/kg
478°C1 minuten4.54 l/kg

Gerb

Even wat opbouwende kritiek. Wat een ingewikkelde moutstort voor een blond. Die munich is een restje zeker en die 4% suiker heeft niet veel zin. Voor een dergelijk licht bier zou ik sowieso geen suiker gebruiken. Persoonlijk zou ik de WY1762 niet gebruiken in een blond, licht bier. Verder is het natuurlijk wel erg weinig bitter, maar dat is jouw keuze. De kruiden komen zo wat beter naar voren denk ik.

Sorry voor de kritiek, je hoeft er niets van aan te trekken.

Nerro

Hartelijk dank voor de kritiek!

De munich is inderdaad een restje. De suiker gaat eruit.

Hoeveel bitter zou beter zijn? 15 IBU is de ondergrens van een blond en aangezien ik me deze keer aan de stijl wil houden lijkt 15 me dan wel ok. Zou de bitter bij de 20IBU niet te sterk naar voren beginnen te komen?

Welke gist is beter geschikt? WY1214 misschien? Die heb ik nog onder in een vorig brouwsel liggen als het goed is.

-Edit- Zoiets,

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptLuiaards Blond
Brouwdatum21-8-2009
BiertypeBlond(e)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1053 (5,7 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater13.47 liter
Maischdikte4.54 l/kilo
Maischwater10.76 liter
Spoelwater2.00 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur17 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid16 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75.9 %1800 gram3 EBC
Palemout 7 EBC14.8 %350 gram8 EBC
Munchenermout 17 EBC0.8 %20 gram17 EBC
Carapils (W) Brewferm4.2 %100 gram5 EBC
Caramunich4.2 %100 gram123 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)7.3 %10 gramFWH16 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander1 gram5 min.
Sinaasappelschillen8 gram5 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1214 Belgian Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter500 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter35°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C5 minuten4.54 l/kg
263°C30 minuten4.54 l/kg
372°C30 minuten4.54 l/kg
478°C1 minuten4.54 l/kg

Gerb

16 IBU komt al veel beter in de richting. Ik denk dat je wel tot de 20 IBU kunt gaan zonder daarbij een overheersende bitterheid te krijgen.
De Chimay gist is nou net precies de andere gist die ik niet in een blond zou gebruiken, maar dat is persoonlijk. Er zijn meer mensen die dit doen. Wacht nog even tot je van anderen advies krijgt.

MO

De Chimay gist lijkt me wat beter geschikt dan de Rochefort gist, maar er zijn voorbeelden bekend (goede bieren!) van dit biertype met beide gisten.

Wel jammer dat je kruiden gebruikt met zo'n mooie gist. Ik zou zeggen: korrelgist en kruiden en zo'n mooie vloeibare gist (die heel veel smaak geeft!) zonder kruiden. Is maar een mening.

Nerro

Misschien kom ik toch wat verder met een concreet voorstel wat betreft de gist. Wat is nou echt een aanrader voor een mooie blond?

Maarten

Ik weet niet welke gist beter geschikt is, ik mis een boel gisten in mijn kennis-rugzakje. Ik heb 1x een blonde gemaakt met de Chimay gist, deze had weinig bitterheid, en was zacht en kruidig(ik had geen kruiden gebruikt, wel een kruidnagelrust). Dat de koolzuur ontbrak in dit bier doet me niks, hij was gewoon lekker. Hier had ik nog net iets minder hop gebruikt dan jij hier van plan bent, en ik moet zeggen, er mag ook wel net iets meer in.

Ik zou zeggen, qua hop ziet het er goed uit, al kan meer altijd. Jouw keus, zo wordt t ook lekker. Qua gist is er niks mis met de Chimay, maar ik vond die blonde van mij ook wel kruidig, ook zonder dat er kruiden in zaten.
Ik ken dus die 'betere gisten' niet. Althans niet in blondjes.
Van jouw Chimay heb ik ook nog een stapel gist liggen, mocht je nodig hebben.

Nerro

Hoeveel bottelsuiker had jij gebruikt Maarten? Wat betreft die Chimay gist, die ga ik denk ik gewoon gebruiken. Ik ga ook een kruidnagelrust doen, iets in de trant van 20 minuten op 40°C?

Hopmans

De meest delicate gist die te koop is, is nog altijd de Ardennergist.

Nerro

Het lijkt me leuker om een gistje op te kweken, uit welke bieren kan ik die ardennergist halen?

William

Citaat van: Nerro op 21-08-2009  20:11 uHet lijkt me leuker om een gistje op te kweken, uit welke bieren kan ik die ardennergist halen?

Chouffe - maar zit daar nog sediment in?

Hopmans

De La Choufe.
Karmeliet lijkt me ook een mooie gist, en deze heb ik opgekweekt en vandaag mee gebrouwen,
maar geproefd in een eigen brouwsel heb ik deze nog niet.
Westmalle kan ook mooie resultaten geven.

Nerro

Ook in een blond?

Hopmans

De Westmalle doet het ook in een blonde, maar ikzelf prefereer de La Choufe gist.
Die is echt fantastisch in een blonde.

Gerb

Ik zou voor de Westmalle gaan. Ik heb al meerdere keren de Chouffe gist (Wyeast) gebruikt en ik heb hier nog geen geniaal bier mee gemaakt. Wel goed, maar het heeft bij mij niet de La Chouffe smaak.

MO

Toch is de kruidigheid van een Chimay ook interessant. Wat mij betreft kandidaat nr 1 voor een blond.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: elke brouwer heeft zijn favoriet en indien goed gebrouwen smaakt zelfs een blond met de minst favoriete gist op dit forum (Brewferm) prima. Je zult toch je eigen wiel uit moeten vinden.

Jacques

Citaat van: Gerb op 21-08-2009  15:12 uVoor een dergelijk licht bier zou ik sowieso geen suiker gebruiken.

Een blond is natuurlijk wel een Belgisch bier. Daarbij mag rustig suiker worden gebruikt.
Verder kenmerkt een blond zich ook niet door een moutig karakter. Ook een reden om niet bang te zijn voor het gebruik van suiker in een blond.

Maarten

Citaat van: Nerro op 21-08-2009  17:25 uHoeveel bottelsuiker had jij gebruikt Maarten?

Blijkbaar te weinig. Ik heb op 6 g/L gemikt, maar waarschijnlijk heb ik een rekenfout, afweegfout of toevoegfout gemaakt. De 20 minuten of iets langer die ik had als kruidnagelrust springen er niet uit, maar het is wel lekker kruidig. Geen idee of meer beter wordt of dan juist te overheersend.

Maar zo te lezen oog je op een ander gist, dus veel succes daarmee, ik werp me bij deze op als proefpersoon! Je mag trouwens mijn drukloze blonde meibui ook wel komen proeven hoor... Ik heb sowieso nog wat voor je.

Nerro

Bij dezen staat Maarten genoteerd als proefkonijn ;) Als het meezit heb ik over een weekje of 2 ook het bier wat nog in mijn voormalige studentenhuis in mijn brouwemmer staat gebotteld, dat is een porter-achtig biertje met ~7,5% alcohol dat overigens bij gebrek aan andere gist ook maar met de 1214 is gegaan :)

Ik heb een depot uit een duvel fles opgekweekt en dat staat nu langzaam te bezinken in mijn 2L erlenmeyer. Nier alles ging zolas gehoopt bij het opkweken (grote roervlooien kwijt, starterwort te lang gekookt waardoor het heel donker werd en niet continue belucht omdat het zo t*****-hard schuimde). Als die gist straks gedecanteerd en gewassen is wordt die op de brouwdag voor het koken met wat versneld gekoelde wort aan de praat gebracht. Ik hoop de frisheid en de bloemigheid van de gist te exploiteren door niet te veel te bitterhoppen en ik denk dat ik nog een hele late hopgift ga doen in de trant van 10 gram Saaz (1,8% alpha) 5 minuten voor het einde van de kook. Ik heb gelezen dat je zo een heel krachtig hoparoma kunt introduceren en dat lijkt me heerlijk!

Hopmans

Duvelgist uit fles is de meest krachtige gist die ik ken.
Supersnel.

Vergelijkbare Topics (7)

34675

Reacties: 5
Gelezen: 1585

20419

Reacties: 49
Gelezen: 14239

768

Reacties: 23
Gelezen: 10139

25114

Reacties: 4
Gelezen: 2181

7965

Gestart door bob

Reacties: 24
Gelezen: 7391

42990

Gestart door Thieske83

Reacties: 15
Gelezen: 1685

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.