Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel

Gestart door Brouwerken, 05-08-2009 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerken

Ik ga een tripel brouwen.

Graag uw opmerkingen over dit recept.

Volume: 40 l
Kooktijd 90 min

Pilsmout 3 EBC:   12 kg
Cara 120 EBC:      0,4 kg
EBC   19

Hop:
Saaz 3,8%     100 gr     80 min
Casc  7%        25 gr     80 min
Casc  7%        35 gr     10 min
EBU  30

Koriander         15 gr     80 min

Gist    Wyeast 1388 BELGIAN STRONG ALE

Maischwater   43 l
Spoelwater     30 l

Begin SG     1076      Gaande voor een alcoholpercentage naar 8,5%

Maischschema
52°C  10 min
62°C  60 min
72°C  20 min
78°C   1 min

Herman

Cara in een tripel zou ik niet snel doen, maar het is niet veel % gewijs. Is het niet een beetje veel spoelwater? (43l - 12,4) + 30l levert toch zo'n 60-61liter te koken bier op.

60 minuten bij 62C? Is ook wel erg lang.

RoodeLeeuwVenlo

Ik zou de Saaz hop als aroma hop toevoegen i.p.v. bitterhop. Zonde van de Saaz om hem 80 mee te koken. Gewoon 10 minuten voor einde koken toe voegen. In elk geval de helft.

Louis

RobinB

Ik zou ook gaan voor een andere bitterhop. bij voorkeur eentje met een wat hoger alfa%, heb je ook niet zoveel nodig.
Magnum of Perle of zo? Northern brewer kan ook wel in een tripel.

Met zoveel Cascade wordt het mogelijk meer een Imp IPA / American tripel dan een "standaard tripel"?
Kan ook lekker zijn trouwens... :)

JWVG

En voor een tripel 'moet' je er eigenlijk aardig wat suiker bij doen, anders is de body te sterk voor het alcoholpercentage. In combinatie met de gist die je gekozen hebt lijkt dit eigenlijk wat meer op een sterke blonde dan op een tripel. Is op zich trouwens niet erg.

:degroeten: JW.

Brouwerken

Moeilijk te klasseren onder tripel of sterke blonde. Is eigenlijk een eerste zelfgemaakt recept die ik eens wil testen.

Vinden jullie de hoppen goed?

RobinB

Citaat van: Brouwerken op 05-08-2009  16:28 uVinden jullie de hoppen goed?

Zie een paar posts erboven ;)

Met andere woorden ligt eraan wat je wilt, niet een standaard keuze in ieder geval...

JWVG

Citaat van: Brouwerken op 05-08-2009  16:28 uMoeilijk te klasseren onder tripel of sterke blonde. Is eigenlijk een eerste zelfgemaakt recept die ik eens wil testen.

Hmm.... misschien begrijp je dat je ons op het verkeerde been zet door de draad 'Tripel' te noemen en te verklaren:

Citaat van: Brouwerken op 05-08-2009  15:55 uIk ga een tripel brouwen.

:D

Het is wel een erg experimenteel recept, alles bij elkaar. Maar dat kan natuurlijk prachtig uitpakken.

:degroeten: JW.

Brouwerken

Zal zien wat het geeft. Heb net mijn giststarter in gestart.

Ik laat weten of het iets geworden is.

Groeten

Derob

Succes ermee. Ik ben ook van plan binnenkort een tripel te brouwen, maar zal me waarschijnlijk houden aan het recept uit de brouwcursus van EBC  :leren:

Rob

Bjøkne

Citaat van: Herman op 05-08-2009  16:00 uCara in een tripel zou ik niet snel doen,

Beetje cara voor een betere schuimkraag misschien?

Herman

Mmh, ook bij 100% pilsmout of palemout etc heb ik over schuim nooit te klagen. Als dat wel het geval is, kan je het beste je maischschema aanpassen (eiwitrust skippen).

Brouwerken

Heb al van collega's gehoord dat soms bij hun bier na het uitschenken in een glas, het schuim bijna direct verdwenen is. Of dat er bijna geen schuimkraag blijft staan. Heeft iemand daar een verklaring voor?

De-Geert

Het zou door verouderde maischschema's kunnen komen. Zoals ook Herman al zegt, het overslaan van stappen onder de 60 graden kan helpen. Ook maakt de gistsoort veel uit, met name sommige korrelgisten (bv. T58) schuimen slecht. En meer hop -> beter schuim.

Mijn bieren schuimen meestal eerder te goed, dan te slecht.

Jacques

Citaat van: Herman op 05-08-2009  16:00 uCara in een tripel zou ik niet snel doen, maar het is niet veel % gewijs.

Een klein beetje caramout voor net iets meer moutigheid kan zeker geen kwaad bij een tripel.

Overigens is er een hele grote verscheidenheid bij tripels. De ene tripel is de andere niet. En er is een grote overlap met met het type sterke blonde. Eigenlijk zijn sterke blonde gewoon tripels. Zo veel verschil is er niet. Knappe jongen die kan uitleggen wat nu het verschil is in biertype tussen een Westmalle Tripel, Duvel of een La Chouffe. Ik heb het nu niet over verschil in smaak. Tussen Heineken en Urquell zit ook een behoorlijk smaakverschil maar beide zijn pilsners.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 08-08-2009  12:17 uIk heb het nu niet over verschil in smaak.
Tsja, daar zit 'm nu net het verschil.

CiteerTussen Heineken en Urquell zit ook een behoorlijk smaakverschil maar beide zijn pilsners.
En daarom worden deze ook in verschillende types ingedeeld, door Derek Walsh. Namelijk Pilsener en Pilsener Urtype

Jacques

Citaat van: De-Geert op 08-08-2009  12:25 uTsja, daar zit 'm nu net het verschil.
Tussen elke merk zit smaakverschil. Daarom hebben we nog niet allemaal verschillende types.
Types zijn bieren met ongeveer dezelfde eigenschappen. Het ligt aan hoe fijn of grof je de verschillen definieert.

CiteerEn daarom worden deze ook in verschillende types ingedeeld, door Derek Walsh. Namelijk Pilsener en Pilsener Urtype

Eerlijk gezegd is dat een onderscheid van de puristen. Urquell zou het enige juiste pils zijn en Nederlandse en Belgische pilseners zouden niet het echte spul zijn. Een boel flauwekul lijkt mij. Zeker als je het wat groter bekijkt. Het is allemaal pils. De ene wat bitterder of moutiger dan de andere. Maar dat komt heel veel voor binnen een biertype.

Biertypen zijn bedacht. Ze zijn zeker niet heilig. Een hobbybrouwer kan er lekker van afwijken en waarom zou hij dat niet doen? We koken toch ook niet allemaal zoals Sonja Bakker, Jamie Oliver of het Margiet Kookboek het ons voorschrijven.

RobinB

Citaat van: Jacques op 09-08-2009  12:00 uBiertypen zijn bedacht. Ze zijn zeker niet heilig. Een hobbybrouwer kan er lekker van afwijken en waarom zou hij dat niet doen?

Zeker wel mee eens, maar aan de andere kant vind ik ook dat je wel consequent moet zijn.
Dus als je zegt een bepaald type te gaan brouwen, dat je ook iets maakt wat volgens de type-indeling bij het type past.

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-08-2009  11:12 uZeker wel mee eens, maar aan de andere kant vind ik ook dat je wel consequent moet zijn.
Dus als je zegt een bepaald type te gaan brouwen, dat je ook iets maakt wat volgens de type-indeling bij het type past.

Als ik zeg dat ik trippel ga brouwen dan bedoel ik daarmee aan te geven in welke richting ik wil gaan brouwen. Niet dat ik me precies wil gaan houden aan de specificaties die iemand bedacht heeft voor dat biertype. Er bestaan zoveel verschillende interpretaties van een tripel dat het ook zo goed als onmogelijk is een preciese specificatie te geven.

RobinB

Ook dat kan je ondervangen door het aan te geven! ;)

Hoe vaak zie je niet dat er gezegd wordt "ik wil een tripel maken" en dan na enkele stijl gerelateerde suggesties er geroepen wordt "ach als het maar blond zwaar en Belgisch is"?

Geef dat dan meteen aan en laat evt in je recept een verwijzing naar een stijl weg.
Dan komt de rest op 't forum ook niet meteen over als stijlpolitie! (daar zijn er hier niet veel van denk ik?)

Jacques

Vergis je niet! De laatste jaren zijn biertypen steeds belangrijker geworden. Velen van ons denken alleen in biertypen en niet in termen als lekker of minder lekker bier.

Het probleem bij mij is dat ik veel bier leker vind...

Adrie

Citaat van: Jacques op 13-08-2009  12:33 uVergis je niet! De laatste jaren zijn biertypen steeds belangrijker geworden. Velen van ons denken alleen in biertypen en niet in termen als lekker of minder lekker bier.

Dat "probleem" ontstaat vanzelf als er bij wedstrijden gekeurd wordt naar biertype. Wedstrijden zijn daarom funest voor de creativiteit van hobbybrouwerrs, zeker naar mate keurmeesters rigide met de stijlomschrijvingen omspringen (en dat is vaak het geval, helaas).

Verder ben ik het met Robin eens. Als je een bier gaat brouwen en je geeft aan dat het een tripel moet worden, dan kijken mensen hier op het forum naar het recept met een tripelbril op, dat is logisch. Wil je iets geheel eigens brouwen, plak dan niet zelf al dat etiketje erop.

Brouwerken

Ondertussen is dit biertje net op fles gedaan. Lekker uitgegist tot 1012. En aan de smaak scheelt er voorlopig ook niks.
Is veelbelovend. Experiment voorlopig goed meegevallen.

Vergelijkbare Topics (7)

40676

Reacties: 28
Gelezen: 3612

25301

Gestart door Kokkebil

Reacties: 0
Gelezen: 1748

3557

Reacties: 4
Gelezen: 5925

30153

Gestart door michelr

Reacties: 0
Gelezen: 1277

14440

Gestart door MO

Reacties: 15
Gelezen: 5891

35886

Reacties: 3
Gelezen: 2799

19362

Gestart door orangeloo

Reacties: 5
Gelezen: 2361

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.