Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Problemen met het eerste brouwsel (Brewferm)

Gestart door Segal, 28-07-2009 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Segal

Beste allen,

Enige tijd geleden heb ik besloten om me eens te gaan richten op het bier brouwen. Zoals elke beginner weet ik dat men aldoende leert. Om maar simpel te beginnen, heb ik bij Brouwland een Brewferm starterspakket gekocht. Leek mij een leuke en leerzame manier om eens kennis te maken met het brouwen. Nu kwam ik er zelf al achter dat de Brewferm pakketten niet echt duidelijk zijn. Op zich niet zo'n probleem, maar toch is er iets bij mij fout gegaan. Graag jullie mening over hoe ik dit de volgende keer (want ik laat me voorlopig niet uit het veld slaan  :) )kan verhelpen. Ik heb een Brewferm bierpakket met "framboos" gekocht, wat goed zou zijn voor 12 liter.

Na ongeveer 9 dagen lekker borrelen, was de 10e dag het borrelen bijna helemaal stil. Toen ik de deksel van de emmer eraf haalde om het jongbier in flesjes te gaan hevelen, trof ik het volgende aan:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUYCC74S.jpg

Niet zo lekker dus, het rook zuur (prikte in je neus) en op de emmer zelf zat een roze slijmerige laag. Heb het hele zootje gelijk door de wc gespoeld, zonde!

Toch wil ik leren van mijn fouten, daarom hier enkele kritische punten tijdens het brouwproces:

- Het is mij niet duidelijk of de inhoud van het blik (met wat water) gekookt moet worden of niet. Is dit steriel als het uit het blik komt? Ik heb de inhoud met warm/heet water in de brouwemmer gedaan. Vervolgens moest ik het gist (eerst weken in een glas water) er pas in doen als de oplossing rond de 25 graden was. Maar dat heeft wel 1,5 a 2 uur geduurd. Die tijd heeft de deksel van de emmer open gestaan.

-Toen de oplossing in de emmer zat, kwam ik er achter dat de kraan lekte. Ik heb toen de oplossing tijdelijk in een (met oxipro ontsmette) emmer gedaan. Toen het schroefdraad van de de kraan met teflon tape afgedicht, en toen de vloeistof weer terug in het vat. Ik heb dus met mijn handen aan de binnenkant van de kraan gezeten.

-Het waterslot heeft eerst 4 dagen zonder het rooie dopje gestaan. Deze was ik in eerste instantie kwijt.

Verder heeft de vergistingsemmer gewoon in de huiskamer gestaan, en is de deksel er verder niet af geweest.

Weet iemand misschien wat dit is en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen? Om schoon te maken heb ik gebruik gemaakt van het bij het startpakket geleverde oxipro product.

BVD.

JeroenCV

Citaat van: Segal op 28-07-2009  20:24 uhttp://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUYCC74S.jpg
Niet zo lekker dus, het rook zuur (prikte in je neus) en op de emmer zelf zat een roze slijmerige laag. Heb het hele zootje gelijk door de wc gespoeld, zonde!
Hmm dat ziet er niet goed uit; lijkt wel iets van schimmel dat door het framboos rood is geworden.

CiteerToch wil ik leren van mijn fouten
Altijd goed

Citeer- Het is mij niet duidelijk of de inhoud van het blik (met wat water) gekookt moet worden of niet. Is dit steriel als het uit het blik komt? Ik heb de inhoud met warm/heet water in de brouwemmer gedaan. Vervolgens moest ik het gist (eerst weken in een glas water) er pas indoen als de oplossing rond de 25 graden was. Maar dat heeft wel 1,5 a 2 uur geduurd. Die tijd heeft de deksel van de emmer open gestaan.
Ja je moet koken, met het poeder erin. Snel afkoelen is van belang, want nu is het erg gevoelig voor infecties, en dat heb je volgens mij gehad

Citeer-Toen de oplossing in de emmer zat, kwam ik er achter dat de kraan lekte. Ik heb toen de oplossing tijdelijk in een (met oxipro ontsmette) emmer gedaan. Toen het schroefdraad van de de kraan met teflon tape afgedicht, en toen de vloeistof weer terug in het vat. Ik heb dus met mijn handen aan de binnenkant van de kraan gezeten.
Weer een bron van infecties.

Citeer-Het waterslot heeft eerst 4 dagen zonder het rooie dopje gestaan. Deze was ik in eerste instantie kwijt.
Dat dopje is voor de sier, zolang er maar genoeg water in je waterslot staat.

CiteerVerder heeft de vergistingsemmer gewoon in de huiskamer gestaan, en is de deksel er verder niet afgeweest.
Misschien iets te warm om een heerlijk bier te krijgen, maar moet voor een eerste brouwsel geen probleem zijn.

CiteerWeet iemand misschien wat dit is en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen? Om schoon te maken heb ik gebruik gemaakt van het bij het startpakket geleverde oxipro product.
Zorg dat je goed alle aparatuur kent voor je begint.

Oscar

Hoi Segal welkom hier (Je heet toch geen Steven?  ;D ;D)

Je hebt dus een flinke infectie in je bier opgelopen, en dat er wat roods op je bier lag heeft ongetwijfeld met het framboos te maken.

Citaat van: Segal op 28-07-2009  20:24 u- Het is mij niet duidelijk of de inhoud van het blik (met wat water) gekookt moet worden of niet.

Koken in een essentieel onderdeel van het brouwproces! Daarmee maak je je wort steriel.

Citaat van: Segal op 28-07-2009  20:24 uIs dit steriel als het uit het blik komt?

Ja de pasta zal steriel zijn, maar na al je bewerkingen (zonder koken) niet meer.

Citaat van: Segal op 28-07-2009  20:24 uMaar dat heeft wel 1,5 a 2 uur geduurd. Die tijd heeft de deksel van de emmer open gestaan.

Tsja koeling aan de lucht is niet zo verstandig en duurt inderdaad erg lang met zo'n hoeveelheid

Citaat van: Segal op 28-07-2009  20:24 uIk heb dus met mijn handen aan de binnenkant van de kraan gezeten.

Weer een mogelijke infectiebron...

Citaat van: Segal op 28-07-2009  20:24 uWeet iemand misschien wat dit is en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen?

* Het geheel koken!
* Zoek een manier om je wort snel te koelen, bijv m.b.v. een dompelkoeler
* Brouw eens mee met iemand uit je omgeving (zeg waar je woont en er duikt wel iemand uit je omgeving op  ;))

Succes!  :degroeten:

Hopmans

Citaat van: JeroenCV op 28-07-2009  21:16 uHmm dat ziet er niet goed uit; lijkt wel iets van schimmel dat door het framboos rood is geworden.

Rode schimmel is giftig meen ik.
Inderdaad weggooien.
Jammer, maar de volgende keer beter.

weed

Citaat van: Segal op 28-07-2009  20:24 u- Het is mij niet duidelijk of de inhoud van het blik (met wat water) gekookt moet worden of niet. Is dit steriel als het uit het blik komt?

Hallo Segal,

Je mag toch aannemen dat de inhoud van het blik steriel is anders zou het na verloop van tijd bol gaan staan.
Ik denk dat het niet de bedoeling is dat je de siroop meekookt bij mij stond er destijds op het etiket (grand cru)dat het blik in lauw water gelegd moest worden om vervolgens te mengen met de benodigde hoeveelheid water minus 1 liter om daarmee het blik om te spoelen.
Wel heb ik eerst het benodigde water gekookt en af laten koelen voor het gebruik.
Als je drinkwater onder de microscoop bekijkt is het niet echt steriel te noemen.

Om de smaak te verbeteren kan ik je adviseren om niet de Brewferm gist te gebruiken maar een Activator Smackpack van Wyeast deze kost je wel 9 euri maar het resultaat is zoveel beter.

Jacques

Op de foto ziet er niet allemaal even smakelijk uit. Dit komt volgens mij vooral door de rode/rosse kleur die veroorzaakt wordt door de frambozen. Een prikkelde geur hoeft niet zo'n probleem te zijn. Dit kan veroorzaakt worden door koolzuur.

Het is eigenlijk jammer dat je dit bier meteen weg hebt gegooid. Je hebt namelijk nog niet zo veel ervaring en weet nog niet of de geur normaal is of niet. Als je het bier na de nagisting gebotteld zou hebben hadden anderen hun oordeel over het bier kunnen geven. Als ook zij vinden dat het bier niet in orde is kan je alsnog het bier weggieten. Vaak wil het namelijk toch wel meevallen.

Citaat van: weed op 28-07-2009  21:40 uAls je drinkwater onder de microscoop bekijkt is het niet echt steriel te noemen.

Om de smaak te verbeteren kan ik je adviseren om niet de Brewferm gist te gebruiken maar een Activator Smackpack van Wyeast deze kost je wel 9 euri maar het resultaat is zoveel beter.
Drinkwater is inderdaad niet helemaal steriel. Dat is niet zo'n probleem omdat de micro-organismen die in ons drinkwater zitten niet schadelijk zijn voor het bier.

Of je altijd een betere smaak krijgt door het gebruik van Wyeast is maar de vraag. Met de gedroogde Brewferm gist kun je ook hele goede bieren brouwen. Het bier dat het beste scoorde tijdens het ONK van dit jaar was met deze gist vergist.
Zeker als je een fruitig bier wilt hebben (wat natuurlijk het geval is bij een frambozenbier) is de gedroogde Brewferm bovengist een goede keuze.

Derob

Citaat van: JeroenCV op 28-07-2009  21:16 uJa je moet koken, met het poeder erin. Snel afkoelen is van belang, want nu is het erg gevoelig voor infecties, en dat heb je volgens mij gehad
Weer een bron van infecties.

Het lijkt me hier eerder om een blik met 'stroop' te gaan, niet om een pakket met poeder. Volgens de bijgeleverde instructies moet warm water worden toegevoegd, koken is niet vereist. Ikzelf heb nooit de inhoud van dit soort blikken gekookt, en heb nooit echt problemen gehad...

Misschien was het eindproduct na gisting inderdaad er nog niet zo erg aan toe als het lijkt? Een framboosbier zal sowieso nogal zurig ruiken, lijkt me. En na gisting kleeft er altijd wel wat vreemds aan de wanden van het vat  :gistsmile:

Ik denk dat Jacques een punt heeft: niet meteen weggooien, het kan nog meevallen, en je steekt er in elk geval wat van op door er wat verdere observaties en proefjes mee te doen.

Rob

Wild Chocolate

Ik denk dat Jacques een punt heeft. Weggooien kan altijd nog. Ik steek trouwens ook nooit direct mijn hoofd in het gistingsvat als ik hem open maak. Dat geeft altijd een stekende ervaring in mijn neus. Waarschijnlijk gewoon de alcohol en wellicht wat bijproducten van de gisting. Slagroom en ei zijn ook van die typische producten die je niet direct wilt ruiken als je de verpakking openmaakt. Volgens mij is dat omdat de geur gewoon te sterk geconcentreerd is.

Voor wat betreft het wel of niet koken, anderhalf uur je wort onafgedekt laten staan is ook als je wel gekookt hebt voldoende om behoorlijk wat schimmel te vangen volgens mij.

Groet,

Remco

Eduard

Het zou mij niets verbazen als dit brouwsel gewoon gelukt zou zijn. De roze vlekken lijken mij eerder gistresten die de kleur van het frambozenextract hebben aangenomen, en tenslotte heeft het maar 10 dagen gestaan. De zurige lucht zou ik gewoon wijten aan koolzuur, dat wordt tenslotte in redelijk grote hoeveelheden aangemaakt tijdens de vergisting.

Jammer, de volgende keer iets minder triggerhappy zijn ;).

bazje

Koken van de siroop is onzin!

En al zeker als je daar het poeder bij doet (de gist)!

Ik dacht in eerste instantie hetzelfde als Eduard...
maar ja, het bier is reeds weg! :huilen:

Oscar

Citaat van: Eduard op 29-07-2009  08:30 uHet zou mij niets verbazen als dit brouwsel gewoon gelukt zou zijn.

Zou mij wel verbazen... tijdens afkoelen (ruim 2 uur) en dan openstellen aan de blote lucht met dit weer (± 20°C) Dan heb je pure mazzel als je geen infectie hebt opgelopen..Of je vat in een steriele ruimte staan  :)

Voor wat betreft die rode stukken zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat dit gewoon gist is met frambozenkleur. En te snel weggooien terwijl je zelf niet weet of het goed of fout is... tsja... zonde. Want dat frambozen bier zou best wel eens licht zurig horen... :biersmile:

Derob

De bierpakketten die ik maakte geven in elk geval geen instructies over versnelde koeling. Waarschijnlijk gokken ze erop dat er niet zo vaak infecties optreden? De pakketten in blik mikken op beginners die nog niet over uitgebreide apparatuur zoals koelmateriaal beschikken...
Na toevoeging van warm en koud water is de temperatuur van het geheel sowieso lager dan 30 graden: vermoedelijk gebeurt de koeling net door toevoeging van het koude water...

Wanneer ik dergelijke pakketten opende op warme dagen, wilde het wel eens enkele uren duren vooraleer de gist erbij mocht. Met het deksel losjes op de emmer heb ik nog geen infecties gehad (wel maar een schamele 5 pakketten gemaakt !)

Rob

Derob

Citaat van: Derob op 29-07-2009  22:34 uNa toevoeging van warm en koud water is de temperatuur van het geheel sowieso lager dan 30 graden: vermoedelijk gebeurt de koeling net door toevoeging van het koude water...

Rob

Bij herlezing besef ik meer en meer hoe ver dergelijke pakketten verwijderd zijn van het echte brouwen  :(

Tijd om aan het echte werk te beginnen!

Rob

Oscar

Citaat van: Derob op 29-07-2009  22:35 uhoe ver dergelijke pakketten verwijderd zijn van het echte brouwen  :(

Sterker nog het heeft niets met brouwen te maken... :duimonder: en de smaken vind ik ook niet om over naar huis te schrijven.

Citaat van: Derob op 29-07-2009  22:35 uTijd om aan het echte werk te beginnen!

...En rap een beetje... :D :D :D

j3r03nq

Citaat van: Oscar op 29-07-2009  22:47 uSterker nog het heeft niets met brouwen te maken... :duimonder: en de smaken vind ik ook niet om over naar huis te schrijven.

Maar... je moet toch ergens beginnen, of niet? (vroeg de absolute beginner)
Maaruhm, valt de smaak echt zo tegen?

Derob

Ik vind het best meevallen (meestal).

Maar ik heb natuurlijk nog geen materiaal om mee te vergelijken, moet nog aan een eerste echt brouwsel beginnen.
Eerst nog een weekendje klussen om nodige apparatuur klaar te krijgen... :)

weed

Citaat van: Jacques op 28-07-2009  23:07 uOf je altijd een betere smaak krijgt door het gebruik van Wyeast is maar de vraag. Met de gedroogde Brewferm gist kun je ook hele goede bieren brouwen. Het bier dat het beste scoorde tijdens het ONK van dit jaar was met deze gist vergist.
Zeker als je een fruitig bier wilt hebben (wat natuurlijk het geval is bij een frambozenbier) is de gedroogde Brewferm bovengist een goede keuze.

Dit zijn twee totaal verschillende zaken naar ik aanneem zal het ONK bier geen siroop bier geweest zijn.
Zelf heb ik de blikken "pils" en 2X "grand cru" tja laat ik het maar gebrouwen noemen.
Waarvan de pils niet drinkbaar was omdat die zo bitter smaakte en de grand cru de eerste maal nogal "hoekig" smaakte (hoe omschrijf je een smaak?).
De tweede grand cru heb ik met een 1214 vergist wat stukken beter uitpakte.

Samenvattend mijn ervaring met Brewferm gist is in combinatie met die blikken is niet goed. Maar zoals altijd over smaak valt niet te twisten.

Bij de blikken zitten overigens anonieme verpakkingen gist (grijs zakje)zonder de vermelding Brewferm je weet ook niet welk Brewferm gist het bevat.
Als je later nog eens deze gist zou willen gebruiken kan je door determinatie mogelijk vaststellen welke Brewferm gist het geweest moet zijn maar zeker weten doe je het niet.
Ook op de blikken wordt niet vermeld wat erin zit.
Jammer dat ze dit zo doen want juist de vermelding van gist en inhoud zou een beginnende brouwer kunnen stimuleren voor toevoegingen en of andere gistkeuze.

Segal

Beste Allen,

Ten eerste, dank voor de vele reacties. Ik heb mogelijk een beetje impulsief mijn brouwsel weggegooid. De opmerking dat ik geen idee heb hoe het wel hoort te ruiken is daarbij terecht. Dit was meer een intuitie denk ik. Een voedingsmiddel met een rare kleur en geur gaf mij in ieder geval het gevoel dat er iets niet helemaal klopte.

Of de foto nu wel of geen infectie laat zien, wie zal het weten. Ik weet nu in ieder geval weer wat belangrijke stappen voor de volgende keer :)
De Brewferm handleidingen (1 bij het pakket en 1 bij het blik bier) zijn nou eenmaal niet duidelijk en spreken elkaar wat tegen. Ik heb inmiddels een nieuw blik gekocht, te weten de  "Grand Cru". Wat de volgende keer anders zal verlopen:

- het kraantje lekt niet meer, dus niet meer overhevelen en geen vieze handjes in mijn gistvat.
- het wort direct koelen, zodat de gist er bij kan.

Plus verwacht ik dat ik, bij het volgende brouwsel, een 2e ervaring kan hebben wat betreft de geur en het uiterlijk van het jongbier, komt goed, ik heb er zin in :).

Ook nog even iets over de Brewferm pakketten. Ik snap helemaal dat Brewferm niet echt brouwen is, zeker als je zelf over professionelere apparatuur beschikt. Toch vind ik het een leuke en leerzame manier om met het brouwen als hobby in aanraking te kunnen komen. Nogmaals bedankt voor de hulp  :biersmile:

Derob

Citaat van: Segal op 30-07-2009  16:48 uOok nog even iets over de Brewferm pakketten. Ik snap helemaal dat Brewferm niet echt brouwen is, zeker als je zelf over professionelere apparatuur beschikt. Toch vind ik het een leuke en leerzame manier om met het brouwen als hobby in aanraking te kunnen komen.

Volledig akkoord  :)
Het is een mooie manier om met weinig kosten een nieuwe hobby op te starten.
Na enkele geslaagde pakketten zal je zin krijgen in meer, zoals ik!  :biersmile:

Rob

bazje

En je hoeft je er echt niet voor te schamen hoor!
Er zijn heeeeeel veel huidige graanbrouwers die gestart zijn met een blikkie  :pan:

j3r03nq

Citaat van: bazje op 31-07-2009  13:16 uen je hoeft je er echt niet voor te schamen hoor!

Gelukkig maar, durfde al bijna niks meer te zeggen  ;)
Ben vorige week ook begonnen met een bierkit.

Muldermans

Citaat van: Segal op 30-07-2009  16:48 uOok nog even iets over de Brewferm pakketten. Ik snap helemaal dat Brewferm niet echt brouwen is, zeker als je zelf over professionelere apparatuur beschikt. Toch vind ik het een leuke en leerzame manier om met het brouwen als hobby in aanraking te kunnen komen.

Zo zijn velen van ons begonnen hoor en als het brouwvirus je te pakken heeft zul je over een paar maand kunnen beamen dat Brewferm pakketten toch anders smaken dan wanneer je het helemaal zelf doet.
Je bent nu een ervaring rijker en in principe zullen de meeste brouwsels met de vergaarde kennis er alleen maar beter op worden.
suc6!

Vergelijkbare Topics (7)

33536

Reacties: 28
Gelezen: 8212

3044

Reacties: 22
Gelezen: 7719

39299

Reacties: 5
Gelezen: 1466

24874

Reacties: 727
Gelezen: 246684

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.