Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Drie Kraaien IPA

Gestart door Gerb, 12-06-2009 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Omdat ik snel nog even wilde brouwen, had ik al een tijdje een gist klaar staan "voor het geval dat". De British Ale II is een gist waar je een heleboel kanten mee op kunt, dus mijn fantasie heeft overuren gedraaid. Omdat ik een niet te zwaar, lichtgekleurd bier wilde maken, heb ik gekozen om het bier op te bouwen rond de roggemout. De bedoeling was niet echt om er een IPA van te maken, maar met de Simcoe is het toch erg die kant op gegaan. Aan het einde van het koken heb ik een klein beetje gember en een eetlepel niet-gekneusde koriander gedaan voor een speciale toets.

Aantal liters------- : 16 liter
Gewenst begin SG---- : 1056
Brouwzaalrendement-- : 63 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 28.8 liter
Spoelwater---------- : 11.8 liter
Maischwater--------- : 17 liter
Kooktijd------------ : 90 minuten
Berekende kleur----- : 11.1 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 53 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
75.8%  3431 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
12.1%   547 g Roggemout                         10   EBC
4.5%    203 g Carapils (D)                         2.5  EBC   
1.9%     86 g Ambermout 50 EBC                49   EBC   
5.7%    258 g Kristalsuiker                         0    EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Pellets---00006 g  0012 %az FWH P Simcoe     
Bloemen---00015 g  0010 %az FWH B Magnum (D)                     
Pellets---00013 g  0012 %az  020 min P Simcoe                         
Pellets---00015 g  0012 %az  005 min P Simcoe                         
Drooghop--00015 g  0012 %az  000 min D Simcoe                         

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 1335 British Ale II                 
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 0 uur
Temperatuur--------- :20°C

Maischschema----------------------------------------------
40m/63°C Maischdikte is: 3.75 L/kg
20m/72°C Maischdikte is: 3.75 L/kg
5m/78°C Maischdikte is: 3.75 L/kg

Gerb

Ik heb gisteren dit bier gebotteld. Natuurlijk veel te laat, maar door de verhuizing had ik niet eerder de tijd. Door de roggemout was het bier heel lang vrij dof, maar na 3 maanden was het meeste wel uitgezakt. Volgende keer ga ik op een lagere temperatuur beginnen met maischen als ik roggemout gebruik. Daarnaast denk ik dat de British ale II ook niet echt een goede bezinker is.

De geur was echt heel erg Simcoe, een citrus/mango geur en smaak. Heel erg Amerikaans maar ook anders dan bv. Chinook of Columbus. Dit neigt meer naar Amarillo en in mindere mate naar Cascade. De roggemout gaf het bier iets notigs. Deze neem ik zeker mee als ik naar een ONK of MTG-dag kom.

Oscar

Schijnbaar was dit een perfect recept gezien de gevoerde discussie over dit bier... ;D

Citaat van: Gerb op 17-09-2009  12:31 uDeze neem ik zeker mee als ik naar een ONK of MTG-dag kom.

Lekker... :biersmile:

De-Geert

Citaat van: Gerb op 17-09-2009  12:31 uDaarnaast denk ik dat de British ale II ook niet echt een goede bezinker is.
Naar mijn ervaring juist wel, het zal wel flink van omstandigheden afhangen.

Gerb

Citaat van: Oscar op 17-09-2009  14:16 uSchijnbaar was dit een perfect recept gezien de gevoerde discussie over dit bier... ;D

Nee, het is ook wel de zoveelste IPA natuurlijk. Ik ben elke keer vast van plan om iets origineels te maken, maar ik ben nogal verslaafd aan bierstijlen.

Citaat van: De-Geert op 17-09-2009  14:23 uNaar mijn ervaring juist wel, het zal wel flink van omstandigheden afhangen.

Het depot in de lagerfles leek me voor een deel gist, dus vandaar. Ik baseerde het puur daarop. Nu je het zegt, kan jij wel eens gelijk hebben.

MM

Zit de suiker in het recept om de hopsmaken van het bier beter naar voren te laten komen?

Gerb

Indirect wel, maar voornamelijk omdat ik mijn bieren soms wat teveel body vind hebben. Door wat suiker toe te voegen hoop ik op een wat meer doordrinkbaar bier. Door een wat lagere body komt dan natuurlijk de hop wat beter naar voren.

RobinB

Citaat van: Gerb op 18-09-2009  08:33 uIndirect wel, maar voornamelijk omdat ik mijn bieren soms wat teveel body vind hebben. Door wat suiker toe te voegen hoop ik op een wat meer doordrinkbaar bier.

Maar dan toch carapils (dextrinemout) toegevoegd?
Lijkt een beetje tegenstrijdig?

Gerb

De waarheid ligt in het midden, maar ik ben van mening dat dextrinemout bijdraagt aan volmondigheid. Suiker vind ik toch meer bijdragen aan de doordrinkbaarheid. Een bier bestaande uit 90% pale, 5% carapils, 5% suiker, zou dan dezelfde body en smaak opleveren als een 100% palemout bier. Nee, dat denk ik toch niet.

MM

Citaat van: Gerb op 18-09-2009  08:33 uIndirect wel, maar voornamelijk omdat ik mijn bieren soms wat teveel body vind hebben. Door wat suiker toe te voegen hoop ik op een wat meer doordrinkbaar bier. Door een wat lagere body komt dan natuurlijk de hop wat beter naar voren.

Bedankt voor het antwoord.

Vergelijkbare Topics (7)

40477

Reacties: 3
Gelezen: 911

31938

Reacties: 10
Gelezen: 3169

42498

Gestart door Bvk1983

Reacties: 23
Gelezen: 2838

34428

Reacties: 9
Gelezen: 1634

27350

Gestart door pocket

Reacties: 19
Gelezen: 7217

12669

Gestart door De-Geert

Reacties: 116
Gelezen: 40955

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.