Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waarom is dit bier te bitter?

Gestart door bjgodefr, 08-05-2009 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

bjgodefr

Ik heb een dubbel gebrouwen volgens dit recept:

Begin SG: 1073
Eind SG: 1020
Irish Ale gist
IBU: 34

71% pilsmout
4% Special B
20% havervlokken
1,5% geroosterde gerst (1000EBC)
3% kristalsuiker

De hop werd toegevoegd als FWH, op 30 min, op 10 min en op flameout (moet IBU-aandeel nog opzoeken)

Nu, 2 weken na botteling, heeft het bier een dikke schuimkraag en volop koolzuur, maar smaakt het te bitter.
Ik ben hier door verwonderd want mijn Stout! Of zo... heeft 10 IBU punten meer en een iets lager eind SG (1014).

Kan dit door de gebrande gerst komen, deze is dacht ik niet ontbitterd, maar 1,5% is toch niet veel...

Kan het zijn dat donkere bieren op basis van gebrande mout meer bitterhop kunnen hebben zonder dat de bitterheid sterk naar voor komt in het eindresultaat?

Bart

EBC

Er zijn twee soorten bitter:

- moutbitter
- hopbitter

Kan je het verschil proeven?

Welke IBU formule heb je gebruikt? want daar kan al een flink verschil in ontstaan.

De-Geert

En je hebt ook nog gistbitter, zeker als het bier nog niet zo lang op fles zit kan dat een rol spelen.

bjgodefr

Ik denk inderdaad het verschil te kennen tussen moutbitter en hopbitter. Maar vraag me af of die moutbitterheid de hopbitterheid niet kan camoufleren.

De gebruikte formule was Tinseth (zoals bij al mijn recepten).

bjgodefr

Citaat van: De-Geert op 08-05-2009  15:35 uEn je hebt ook nog gistbitter, zeker als het bier nog niet zo lang op fles zit kan dat een rol spelen.

Ja bier proeven net voor het bottelen kan hierdoor misleidend zijn.

MO

Camoufleren natuurlijk niet, eerder versterken. Je bier is gewoon nog erg jong, wacht nou maar een maandje en meld dan eens hoe het bier smaakt.

bjgodefr

Citaat van: MO op 08-05-2009  15:40 uCamoufleren natuurlijk niet, eerder versterken. Je bier is gewoon nog erg jong, wacht nou maar een maandje en meld dan eens hoe het bier smaakt.

Mja, is iets van. Maar ik ben van mening dat de meeste bieren vanaf ze op druk zijn al in balans moeten zijn. Bij die 'stout! of zo' was dat ook direct het geval (zelfs voor alle bottelsuiker was omgezet).

Maarten

Citaat van: bjgodefr op 08-05-2009  15:00 uIk heb een dubbel gebrouwen volgens dit recept:

Begin SG: 1073
Eind SG: 1020
Irish Ale gist

71% pilsmout
4% Special B
20% havervlokken
1,5% geroosterde gerst (1000EBC)
3% kristalsuiker

De hop werd toegevoegd als FWH, op 30 min, op 10 min en op flameout (moet IBU-aandeel nog opzoeken)

Nu, 2 weken na botteling, heeft het bier een dikke schuimkraag en volop koolzuur, maar smaakt het te bitter.
Ik ben hier door verwonderd want mijn Stout! Of zo... heeft 10 IBU punten meer en een iets lager eind SG (1014).

Kan dit door de gebrande gerst komen, deze is dacht ik niet ontbitterd, maar 1,5% is toch niet veel...

Kan het zijn dat donkere bieren op basis van gebrande mout meer bitterhop kunnen hebben zonder dat de bitterheid sterk naar voor komt in het eindresultaat?

Bart

Ik moet wel zeggen dat de dubbels die ik gebrouwen heb de laatste tijd(sgs ±1070, ibus 30-40 grotendeels uit Magnum, 7% spec B, Wyeast 3787) ook heel bitter waren, maar vrij snel in bitterheid afvlakten, wellicht wel ongeveer in het tempo dat ze helder werden in de fles, hier zal ik de komende tijd goed op letten, ik heb er ook nog 1 staan die nog troebel en bitter is. Maar ik vermoed dus dat een deel van de bitterheid uit de troebele bestanddelen (gist met gebonden alfazuren?) komt.
Dus de vraag: is ie al helder? En vermeld ajb zodra ie helder is ook of de bitterheid is veranderd. Daar leer ik ook van.

bjgodefr

Citaat van: Maarten op 08-05-2009  15:55 uDus de vraag: is ie al helder? En vermeld ajb zodra ie helder is ook of de bitterheid is veranderd. Daar leer ik ook van.

Interessante opmerking. Beide bieren waarover ik het heb zijn vrij donker, ik beoordeelde ze als helder, maar ik kan het mis hebben.
Wel is het zo dat ik bij het bitterste bier (met minder IBU) heel veel aromahop heb gebruikt, dit zou dus meer tijd kunnen nodig hebben om helder op fles te worden.

Ik ga erop letten!

MO

Wat is dat nou voor een opmerking: ik ben van mening dat een bier in balans moet zijn zodra hij op druk is. De meeste bieren zijn pas in balans ongeveer een maand na bottelen. Alleen lichte bieren (in alcohol) en witbieren rijpen sneller of smaken vers beter. Een donker bier van 10% is vaak pas na drie maanden op dronk. Geduld is een belangrijke factor in het bierbrouwen.

Adrie

Bij een dubbel verwacht je weinig bitterheid, dus dan is meer dan 30 IBU al snel teveel. Daarnaast is een berekening maar een berekening. Gebruik je een andere formule, dan komt er iets heel anders uit. Je zult zelf moeten uitzoeken welke berekende bitterheid (welke formule) het best aansluit bij jouw brouwerij en brouwmethoden.

Een berekende bitterheid van 30 IBU kan bij het ene bier heel anders overkomen dan bij het andere bier. Dat hangt niet alleen af van de begin- en einddichtheden, maar ook van de gebruikte gist. Iso-alfazuren hechten zich aan de celwanden en worden zo gedeeltelijk afgevoerd uit je bier. Als je veel gist(groei) hebt in je bier, voer je dus bij het overhevelen en naderhand het bottelen veel bitterheid af met de gist. De hoeveelheid afgevoerde gist en bitterheid varieert per bier. Dit zijn variaties die nooit in een formule te stoppen zijn. De berekende bitterheden zijn daarom altijd grove benaderingen.

Maarten

Bij mij werd het bier, ondanks donkere kleur, goed 'doorkijkbaar' in de hele fles. Aan het begin kon ik er echt niet doorheen kijken, er viel totaal geen licht doorheen. De troebelheid kun je bij donkere bieren niet meer zien als 'wazige, verstrooide lichtdoorlating' vergelijkbaar met matglas, zoals bij lichte bieren, volgens mij omdat het licht al geabsorbeerd is door de langere weg die het af moet leggen door weerkaatsing langs alle troebeldeeltjes.

bjgodefr

Citaat van: MO op 08-05-2009  16:10 uWat is dat nou voor een opmerking: ik ben van mening dat een bier in balans moet zijn zodra hij op druk is. De meeste bieren zijn pas in balans ongeveer een maand na bottelen. Alleen lichte bieren (in alcohol) en witbieren rijpen sneller of smaken vers beter. Een donker bier van 10% is vaak pas na drie maanden op dronk. Geduld is een belangrijke factor in het bierbrouwen.

Wat ik bedoel is dat een bier jong ook al lekker moet zijn en niet pas 3 maanden na botteling. Erg zware bieren daargelaten.

De-Geert

Tsja, dat kan je wel vinden maar daar trekt je bier zich waarschijnlijk niets van aan.   ;)

bjgodefr

Citaat van: Adrie op 08-05-2009  16:11 uEen berekende bitterheid van 30 IBU kan bij het ene bier heel anders overkomen dan bij het andere bier. Dat hangt niet alleen af van de begin- en einddichtheden, maar ook van de gebruikte gist. Iso-alfazuren hechten zich aan de celwanden en worden zo gedeeltelijk afgevoerd uit je bier. Als je veel gist(groei) hebt in je bier, voer je dus bij het overhevelen en naderhand het bottelen veel bitterheid af met de gist. De hoeveelheid afgevoerde gist en bitterheid varieert per bier. Dit zijn variaties die nooit in een formule te stoppen zijn. De berekende bitterheden zijn daarom altijd grove benaderingen.

Wist ik niet, bedankt!

bjgodefr

De bitterheid van dit bier is nu, een kleine 2 maand na botteling, wat afgenomen en goed drinkbaar geworden.

Gerb

Ik lees er misschien overheen, maar welke hopsoorten heb je gebruikt? De ene hop is wat rauwer dan de andere. Mooi dat het bier nu beter is, geduld is altijd weer een deugd.

bjgodefr

Gebruikte hops: 100% EK Goldings 4,8% a

FWH 20g
30 min 20g
10 min 25g
0 min  27g

Wel vraag ik me af of die 20% haver in de stort de bitterheid misschien niet wat sterker laat doorkomen (enfin, het is maar een wilde veronderstelling).

:degroeten:
Bart

Jacques

Citaat van: bjgodefr op 29-05-2009  21:25 uWel vraag ik me af of die 20% haver in de stort de bitterheid misschien niet wat sterker laat doorkomen (enfin, het is maar een wilde veronderstelling).

Ik heb eerder de indruk dat haver een verzachtend effect heeft.

Vergelijkbare Topics (7)

31395

Reacties: 7
Gelezen: 3104

22695

Reacties: 5
Gelezen: 2042

11161

Gestart door Reinier

Reacties: 5
Gelezen: 2347

34492

Reacties: 17
Gelezen: 4432

25960

Reacties: 1
Gelezen: 1226

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.