Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA (om de succesvolle verbouwing te vieren)

Gestart door Caspar, 31-03-2009 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

bjgodefr

Zijn jouw IPA's helder vlak nadat ze gebotteld zijn, Caspar?

En hoe lang blijven de hopsmaken en aroma's bewaard, zijn die nog altijd duidelijk na bv. 6 maanden?

Ik vraag me namelijk af welke rol helderheid/troebelheid speelt ivm de hopsmaken.

groet,
Bart

Caspar

Dag Bart,

De helderheid van mijn IPA's is niet zo zeer gerelateerd aan de hoeveelheid hop, meer aan de gistsoort. Wyeast American Ale bijvoorbeeld vlokt ook erg slecht uit. Maar over het algemeen zijn mijn bieren een stuk helderder dan deze IPA.

Er zijn veel theorieën dat een hoge troebelheid in jong bier dry-hoppen minder efficiënt maakt, maar ik heb er geen ervaringen mee (tot nu toe misschien). Over het algemeen neemt het hop-aroma duidelijk af na 4 maanden bij mijn bieren, tot deze ouderdom valt het mee. Mijn bieren overleven de 6 maanden eigenlijk bijna nooit, dus ik weet niet precies wat hierna gebeurt ;).

Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen van dit bier.

bjgodefr

Ok, laat het ons weten Caspar!

Ik had zelf een IPA (of eerder een BIPA ;)) die na 5 maanden de meeste van zijn hopsmaak kwijt was, vond ik wel spijtig. Ik vraag me af hoe (Amerikaanse) commerciële brouwers hiermee omgaan. Of hebben die hetzelfde probleem? Als je IPA verkoopt dan kan het toch rap 2 maanden en meer duren voordat je bier bij de klant raakt...
Laatst dronk ik op een tasting een Sierra Nevada Pale Ale en de hop kwam daarin heel goed naar voor. Nu weet ik niet hoe oud dit bier was, maar het moet toch een tijdje gereisd hebben om in België te raken.

RobinB

Naar mijn idee zijn ook de Amerikaanse hoppen veel (smaak)stabieler + het is een kenmerkende smaak die mogelijk meer opvalt?
De Sierra Nevada Pale Ale is wat mij betreft ook hèt referentiebier voor een APA!

Caspar

Of zij gebruiken gewoon meer dry-hop dan ons. Ik gebruik tegenwoordig 2 gr/l en dat geeft echte goede hopsmaken.

Caspar

Ik heb gister beide brouwsels even geproefd om te kijken of er an voldoende CO2 in zat... en man, wat een lekkere IPA's! Dit recept ga ik zeker nogmaals brouwen, misschien dit jaar nog wel :brouwen:.

Het hoofdbrouwsel begint al aardig helder te trekken, het gaat de goede kant op!

Oscar

Citaat van: Caspar op 22-05-2009  08:58 u... en man, wat een lekkere IPA's!

Nog niet alles opdrinken he... ;D ;)

Caspar

Mijn mening over deze bieren is toch iets veranderd.

Het heeft enorm lang geduurd voordat de gist (inclusief typische sterk gistige smaken) enigszins weggezakt waren. De IPA met Centennial vind ik uiteindelijk wel geslaagd, maar de bitterheid is toch erg overheersend in dit bier. Ik ga in een volgend recept toch meer cara-mout toevoegen om de balans te verbeteren.

De smaak van de Nieuw Zeelandse hop was eerst veelbelovend, dat kunnen proevers van het pre ONK bevestigen, maar ik vind er nu helemaal niets meer aan. De smaak is wat grouwig, plantachtig en de citrus toetsen zijn bijna helemaal verdwenen. Ook proef ik iets zwavelachtigs in dit bier, maar dat is mogelijk de Wyeast Special ESB Ale.

Ik heb nu behoorlijk wat niet-Europese hoppen geproefd en eigenlijk vind ik alleen Cascade en Amarillo toppertjes. Athanum, Simcoe, B-Saaz, Crystal en Columbus vind ik erg tegenvallen! Centennial en Chinook zijn wel OK, maar ik ga ze voorlopig niet nogmaals aanschaffen.

Vergelijkbare Topics (7)

34649

Reacties: 9
Gelezen: 3689

27466

Gestart door RienP

Reacties: 4
Gelezen: 4107

15043

Gestart door Herman

Reacties: 31
Gelezen: 10005

44917

Gestart door Bvk1983

Reacties: 26
Gelezen: 1721

38114

Reacties: 20
Gelezen: 4333

29539

Reacties: 3
Gelezen: 2789

20525

Gestart door LRFokken

Reacties: 11
Gelezen: 3791

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.