Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA (om de succesvolle verbouwing te vieren)

Gestart door Caspar, 31-03-2009 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

He he, eindelijk is de verbouwing afgerond en is mijn huis weer helemaal netjes. Zelfs de plintjes heb ik gelegd en dat is echt een unieke prestatie voor mij ;D. Het was eigenlijk best wel rustgevend om in een vakantiehuisje te wonen, ver van de drukke wereld en communicatie technologie ;D.

Ik ga over een weekje of drie een IPA brouwen (geïnspireerd door de Stone IPA), vanavond post ik het recept. Het idee is ook om de IPA af te vullen in een vaatje, dat heb ik nog nooit eerder gedaan dus ik ben benieuwd ::).

De gist die ik ga gebruiken is Wyeast London Ale III. Zijn er voordat ik het recept post al tips over deze gist? Ik heb de gist nu twee keer gebruikt op een vergistingstemperatuur van +/- 21 oC, met als resultaat heerlijke Engelse esters. Zijn er mensen die hem warmer of kouder hebben vergist?

Heb er zin in, begin behoorlijke afkick verschijnselen te vertonen >:D!

Groet Caspar

Oscar

Heee Welkom terug!  ;)  Ja dat zal afzien geweest zijn zo enkele weken zonder pc buiten werktijd... ;D

Gerb

Caspar

Ach Oscar, valt wel mee eigenlijk... het zal je verbazen :biersmile:.

Bij deze het recept. Bewust een mengeling van verschillende stijlen. Engels qua mout en gist en een combinatie van Amerikaanse en Duitse hopsoorten :brouwen:. Ik wil ook expres het begin SG niet te hoog inschieten, want dat past eigenlijk helemaal niet bij een IPA (nu heb ik zo'n 6,5% alcohol en dat vind ik al fors). Ik vraag me ook eigenlijk af waarom dit biertype in het LABO regelement een begin SG van > 1060 moet hebben :weetniet:. Ik ben toch al te laat voor het ONK met dit bier, dus wat maakt het ook uit ;).

IPA (Stone inspiratie)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-C  Derek Walsh - klasse  C, India Pale Ale

Min OG:  1.056   Max OG:  1.070
Min IBU:    38   Max IBU:    65
Min Clr:    19   Max Clr:    46  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          30.00    Wort Size (L):     30.00
Total Grain (kg):         8.50
Anticipated OG:          1.060    Plato:             14.82
Anticipated EBC:          19.7
Anticipated IBU:          64.2
Brewhouse Efficiency:       69 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   38.71    L
Pre-Boil Gravity:      1.047    SG          11.62  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
% Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Tinseth
Tinseth Concentration Factor: 1.30

Additional Utilization Used For Plug Hops:         2 %
Additional Utilization Used For Pellet Hops:      10 %
Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 47.1     4.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
 47.1     4.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  5.9     0.50 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.037    106

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Perle                             Whole    6.30   8.2  First WH
 30.00 g.     Magnum                            Whole   14.00  28.3  60 min.
 40.00 g.     Perle                             Whole    6.30  13.1  30 min.
 40.00 g.     Perle                             Whole    6.30  10.3  20 min.
 20.00 g.     Centennial                        Pellet   7.20   3.9  10 min.
 20.00 g.     Centennial                        Pellet   7.20   0.5  1 min.
 50.00 g.     Centennial                        Pellet   7.20   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast 1318 London Ale III

Water Profile
-------------

Profile:           Amersfoort - Nederland
Profile known for: Hardheid 1,02 mmol / 5,71 oDH

Calcium(Ca):          34.1 ppm
Magnesium(Mg):         4.1 ppm
Sodium(Na):           11.6 ppm
Sulfate(SO4):          4.6 ppm
Chloride(Cl):         11.4 ppm
biCarbonate(HCO3):    98.0 ppm

pH: 7.90

Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain kg:     8.50
Total Water Qts:   31.70 - Before Additional Infusions
Total Water L:   30.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta Amylase           7     40     63      63   Infuse    68       30.00   3.53
Alpha Amylase         11     20     73      73   Infuse    73        0.00   3.53
Spoelen                5      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.53

Total Water Qts:           31.70 - After Additional Infusions
Total Water L:             30.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       35.67 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

RobinB

Ziet er goed uit!
Deze hop combo werkt erg goed mijns inziens! (SNPA)

Ik zou toch wat meer cara erin doen, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, 10% kan best!

Caspar

Dag Robin,

Had je toen ook zo'n aandeel Palemout gebruikt? Ik heb er wel een handje van om veel speciaalmouten te gebruiken, maar "ietsje minder" geeft de laatste tijd een wat betere drinkbaarheid. Dit recept is weer gebaseerd op eerdere IPA recepten. Eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar de perfecte IPA en ik ben nog lang niet uitgezocht ;).

Adrie

Welkom terug Caspar. Fijn dat je weer in het land der brouwenden bent.

Ik vind IPA's en APA's over het algemeen lekkerder naarmate ze wat minder caramouten bevatten. Ze worden er frisser van. Zoetige karamellige smaken vind ik niet zo goed passen bij veel hoppigheid. De brood(korst)achtige smaken van palemout (en Münchenermout) daarentegen weer wel. Waarom gebruik je hier de helft pale en de helft pilsmout? Ik zou de pilsmout dumpen en alleen pale gebruiken. Omdat de palemout van Dingemans duidelijk minder moutig is dan de Maris Otter die ik de laatste tijd veel heb gebruikt (en die is heel goed in APA's en IPA's) zou ik er waarschijnlijk zelfs nog 10 -15% Münchener in doen voor wat meer broodkorst. 6% cara-amber lijkt me prima.

RobinB

Ja, die Pale is basis, ik zou het ook zonder pils doen.
Het is een beetje wat je eigen smaak hierin is?

Ik vind bijvoorbeeld de vollere smaak/body en karamelligheid van Great Divide bieren lekkerder dan de dunnere Flying Dog bieren.
Van die laatste kan ik me wel voorstellen dat je ze frisser vind?

Dus Cas, aan jou de keuze!
 :brouwen:

Caspar

Ik vind Great Divide niet zo heel erg zoetig :proost:. Op zich is 100% MO mout ook wel een idee. Ik ga voor die tijd mijn Winter Warmer nog eens kritisch proeven, deze is ook alleen met MO mout gebrouwen. De reden dat ik 50/50 pale/pils mout gebruik is omdat ik dit eerder ook heb gedaan, het resultaat was erg goed. Het bier moet ook niet te moutig zijn, ik wil een verfrissende hoppige doordrinker maken voor de zomer :biersmile:.

Caspar

Mijn twee starters zijn nu aan het bezinken en direct merk je het verschil in de mate van uitvlokking. Wyeast 1968 ESB die ik ga gebruiken in een proefbrouwsel vlokt echt gigantisch uit, er liggen echt brokken gist op de bodem van de starter. De Wyeast 1318 London Ale III blijft erg troebel, net koffiemelk.

Caspar

Wow wat een perfecte dag om te brouwen! Ik ben dan wel een paar maandjes uit de running geweest, maar het brouwen verliep vlekkeloos! Enige obstakel was een kraantje van mijn gistvat die bleek te lekken :(, maar ja gelukkig had ik nog een reserve achterwege.

De IPA is ietsje minder bitter dan gepland, maar de 58 IBU met een begin SG van 1061 lijken me nog steeds bitter zat ;D. Ik heb ook een proefbrouwsel gemaakt met Nieuw Zeelandse Saaz, deze is 60 IBU en heeft een begin SG van 1055. Beide brouwsels ga ik dry-hoppen en stevig ook! 2 gr/l, niet meer, niet minder :brouwen:.

Ik hou beide gisten (Wyeast London Ale III en Wyeast Special ESB) op 20 tot 21 ºC, mijn vorige bieren die op 18 ºC waren vergist vind ik onvoldoende gist karakter hebben... een lekker estertje vind ik helemaal niet verkeerd :proost:.

Caspar

Ik heb gister het proefbrouwsel overgeheveld met 7 oBrix. Dit zou impliceren dat het SG 1011 is, maar het leek eerder 1013 te zijn. Ik heb 2 gr/l Motueka (B Saaz) hop toegevoegd. De hop ruikt echt enorm bloemig en citroen-achtig en is afkomstig uit Nieuw Zeeland. De 60 IBU bij dit lage SG geeft wel echt een "smack in the face". De enorme hop-explosie is wel echt super lekker en verfrissend. Het gistprofiel is erg zuiver ook al is de vergistingstemperatuur opgelopen tot 22 a 23 oC, misschien zijn die Engelse Wyeast gisten in IPA's wel een schot in de roos :brouwen:.

Morgen ga ik het hoofdbrouwsel van 27 liter overhevelen... hier gaat 50 gram Centennial dry-hop in :proost:.

JeroenCV

SG van 1061 met een 60 IBU....wet van Wesley bijna gevolgd.

Ik ben erg benieuwd naar de verschillende smaak tussen deze twee brouwsels.

Laat je even weten wanneer we kunnen proberen?

Caspar

Op het ONK zijn ze wel op dronk en dan neem ik uiteraard een kratje mee :biersmile:

Caspar

Ook het hoofdbrouwsel is vandaag overgeheveld met een SG van 1020 / 9 oBrix. Ik vermoed dat deze meting niet zuiver is, want het bier is echt nog helemaal troebel van de gist. Dit probleem heb ik eerder gehad met de Wyeast London Ale III, blijkbaar vlokt de gist extreem moeilijk uit. Als ik de sterke gistsmaak wegdenk, smaakt het bier al briljant hoppig en zuiver... ook hier weinig esters. Hopelijk wordt ie gauw wat helder, anders zit ik er aan te denken om het bier helemaal terug te koelen naar 1 oC.

Caspar

De IPA wilt nog steeds totaal niet uitvlokken! Heeft iemand anders hier wel eens last van gehad? Ik heb zelf wel de ervaring met deze gist dat ie slecht uit vlokt. Lees mijn eerdere ervaring hier maar eens:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8969.msg107526.html#msg107526

Uiteindelijk was het bier dat zo licht van kleur en enigszins troebelig bleef wel het lekkerste geworden, vandaar dat ik deze gist nogmaals heb gebruikt. Het terugkoelen laat ik achterwegen, ik ga gewoon bottelen als er geen activiteit meer is en na de hergisting zet ik het bier wel een weekje of twee in de koeling om het helder te krijgen. Ik heb even geen zin om verse bottelgist toe te voegen.

RobinB

Ook als je je bier koud lagert hoef je vaak geen bottelgist te gebruiken?

Caspar

Heb je ervaringen hiermee? Ik heb te vaak een trage hergisting op de fles gehad met minder goede bieren en snelle oxidatie als resultaat. Nou ja, ik kijk het maar even aan.

RobinB

Alleen voor ondergisters, maar dan weer wel voor 6 weken ca 2 ºC.
Tot nu toe nog steeds binnen 2 weken op druk?

Als je een bovengister koelt naar 8-10  ºC gedurende een week klaart er al wel veel uit, maar hebben ze (denk ik) weinig last van.
Jacques doet het wel bij bovengisters volgens mij?

Als je er slechte ervaringen mee hebt, moet je het misschien maar niet doen.

Caspar

Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan :weetniet:, ik laat het nog even "bezinken" :clownsmile:, tot nu toe is ie nog aan het gisten dus ik kan sowieso even niets...

Jacques

Citaat van: RobinB op 29-04-2009  19:51 uAlleen voor ondergisters, maar dan weer wel voor 6 weken ca 2 ºC.
Tot nu toe nog steeds binnen 2 weken op druk?

Als je een bovengister koelt naar 8-10  ºC gedurende een week klaart er al wel veel uit, maar hebben ze (denk ik) weinig last van.
Jacques doet het wel bij bovengisters volgens mij?

Sinds ik de mogelijkheid heb de temperatuur van mijn bier tijdens de gisting te controleren koel ik mijn bieren (zowel onder- als bovengisters) na een nagisting van 5 tot 7 dagen bij nagenoeg vergistingtemperatuur naar 2 à 4 ºC. Twee dagen voor het bottelen ga ik op 0 tot -1 ºC zitten. Met de hergisting heb ik geen enkel probleem.

Dat koelen doe ik om gistcellen en eiwitten zo veel mogelijk te laten bezinken en om autolyse te voorkomen.
Deze werkwijze levert vrij heldere bieren op maar is geen garantie dat je kraakheldere bieren krijgt. Daarvoor hoor je veel langer te lageren. Maar zou het zou dan wel eens kunnen zijn dat je daardoor problemen krijgt met de hergisting als je geen verse gist toevoegt.

Caspar

Update:

De IPA begint eindelijk wat helder te trekken, de gist zakt heeeeeel langzaam naar de bodem :). Ik vrees wel dat de slechte uitvlokking veel impact heeft op het hoparoma. Het is ondertussen wel algemeen bekend dat hopolien zich hechten aan gistcellen en eiwitten en mee uitvlokken.

De hoofdbrouwen van Lagunitas benadrukte dit ook weer in de laatste podcast van de Jamil Show. Ik heb het ook al eerder gehoord van wetenschappers van Anheuser Bush.

http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show

Het gebrekkige hoparoma in een bier met de Wyeast London Ale III heb ik eerder geconstateerd in het verleden (zie de link een stuk terug in de draad).

Vanavond maar eens het proefbrouwseltje bottelen :brouwen:.

Adrie

Ja, dat is een leuke uitzending. Ook al ben je niet van plan om een bier te klonen, de interviews met de brouwers zijn altijd interessant.

Mijn idee is dat je het best eerst een zogenaamde cold crush kan uitvoeren (het bier sterk koelen om de gist te laten bezinken) en daarna het bier weer wat op laten warmen en dan pas koudhoppen. Vervolgens na een dag of vier tot zes bottelen of op fust zetten. Er zouden dan nog genoeg gistcellen in suspensie moeten zijn voor een redelijk vlotte hergisting.

Caspar

Ja, dat is zeker eens het proberen waard! Ik laat mijn bier meestal wel 2 weken op de hop rusten en dat is eigenlijk wel erg lang. Misschien maar eens een experimentje aan wagen bij het volgende bier dat ik ga dry-hoppen.

Caspar

Gisteren heb ik het hoofdbrouwsel gebotteld en een paar dagen eerder is het proefbrouwsel in de fles gegaan.

Hoofdbrouwsel
De IPA is behoorlijk ver doorvergist naar SG 1011, dit geeft een schijnbare vergistingsgraad van 81% (6,9% alc). Hij was al een stuk helderder getrokken, maar nog steeds zat er een waas in het bier. De hopsmaak en het aroma was sterker als dat ik zelf had verwacht, Centennial is echt een typische grapefruit hop en lijkt erg veel op Cascade. Natuurlijk was het bier behoorlijk bitter en ik kan nog niet veel zeggen over de andere smaken

Proefbrouwsel
Opvallend is dat deze IPA ook een schijnbare vergistingsgraad heeft van 81%, het eind SG is 1009 (5,7% alc)! In dit brouwsel geurt de hop je echt tegemoet! De Nieuw Zeelandse Saaz is een mix tussen citrus en bloemige smaken. Dit brouwsel was echt kraakhelder.

Beide bieren zijn gebotteld met 6 gr/l suiker zodat het niet een klap in je gezicht geeft bij 60 IBU en dergelijk lage eind SG's :biersmile:. Met een beetje geluk zijn ze over vier weken op dronk, dan kunnen we proeven op het ONK... de bieren neem ik sowieso mee als ruilbier.

Vergelijkbare Topics (7)

40842

Gestart door Jaakke

Reacties: 20
Gelezen: 2652

32162

Gestart door sunlight

Reacties: 10
Gelezen: 2810

24298

Reacties: 7
Gelezen: 3273

4763

Gestart door Gerb

Reacties: 14
Gelezen: 3792

42736

Reacties: 18
Gelezen: 1493

34649

Reacties: 9
Gelezen: 3689

27466

Gestart door RienP

Reacties: 4
Gelezen: 4106

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.