Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vanavond Weizen Dunkel

Gestart door Muldermans, 19-03-2009 09:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

Halle mede brouwers,

Vanavond wil ik gaan brouwen, inmiddels een beetje moutextract gekookt en staat nu af te koelen, straks de WB-06 erbij en hopelijk is hij vanavond al lekker actief.

Ik weet het recept nog niet precies maar vermoedelijk, pilsmout, tarwemout en een caramout 150ebc (8%) en een klein beetje chocomout voor de kleur. Als hop neem ik de hallertauer Hersbrucker .

Lekker simpel dus, de hoeveelheid zal 15 liter zijn en het maischen doe ik eenstaps 80 min 65 graden, spoelen doe ik niet of minimaal (dit is bij mijn pale ale ontzettend goed bevallen..)

Als er nog mensen zijn die me van wijsheden kunnen voorzien, vanmiddag rij ik nog even naar van Rein dus heb nog alle mogelijkheden open qua grondstoffen.

Groet
Muldermans

Muldermans

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptMulders Dunkel
Brouwdatum19-3-2009
BiertypeWeizen (Dunkel (D))
Aantal liters15
Gewenst begin SG1056 (6,1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22.78 liter
Maischdikte5.17 l/kilo
Maischwater21.00 liter
Spoelwater1.78 liter
Kooktijd70 min.
Berekende kleur61 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid15 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC60.0 %2439 gram3 EBC
Tarwemout donker30.0 %1220 gram31 EBC
Caramunich9.5 %386 gram123 EBC
Chocolademout0.5 %20 gram900 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker2.8 %25 gram70 min.12 EBU
Hallertau Hersbrücker2.8 %20 gram10 min.3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortFermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1000 ml
Beluchtings tijd1 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C80 minuten5.17 l/kg

Dit gaat hem dan worden

Gerb

Het is wel een beetje weinig tarwemout. Persoonlijk zou ik er nog 10-20% lichte tarwemout tegenaan gooien. En heb je bewust voor dit maischschema gekozen? Waarom geen 40°C stap? Uit ervaring weet ik dat dat een lekkerder weizen geeft, dus meer kruidnagel.

Muldermans

OK, daar heb ik wat aan. 10% pilsmout eraf en 10% tarwe licht erbij.

Het maischschema is zeer bewust, ik merk dat ik de eenstaps nu heel goed uit kan voeren en dat daarmee de reproduceerbaarheid van mijn bieren enorm omhoog gaat. In eerdere draadjes las ik ook dat een aantal mensen zeer goede ervaringen heeft met eenstaps (ook bij weizen)
Ik ben het wel met je eens dat het niet helemaal met de stijl overeenkomt.
Als ik een paar brouwsels verder ben dan wil ik wat meer gaan free wheelen met temperaturen, maar voorlopig is de eenstaps voor mij ideaal.

Met vriendelijke groet
Muldermans

RobinB

Toch zou ik een 40 ºC stap aanraden voor een weizen.
Misschien kan je het in een aparte pan doen?

Verder lijkt me deze eenstaps vrij droog?
Een beetje body en volheid in een Dunkel Weizen misstaan niet, mijns inziens!

Muldermans

Citaat van: RobinB op 19-03-2009  11:10 uToch zou ik een 40 ºC stap aanraden voor een weizen.
Misschien kan je het in een aparte pan doen?

Verder lijkt me deze eenstaps vrij droog?
Een beetje body en volheid in een Dunkel Weizen misstaan niet, mijns inziens!

Laat ik dan maar niet eigenwijs zijn en vertrouwen op jullie ervaring ;)
Een andere pan(goed idee!), inmaischen op 40 graden en dan een stap van 10 minuten?
dan kan ik met mijn tweede pan de stap naar 67 (daar wordt hij minder droog van toch?) alvast voorbereiden.
(Tja ik heb een roerwerk, maar deze ga ik voorlopig even pauze geven, eerst het brouwen maar eens goed onder controle krijgen...)

Vriendelijke groet
Muldermans

Oscar

Daarintegen hoef je natuurlijk helemaal niet stijlvast te brouwen... dus die 1-staps kan natuurlijk prima. Of wil je per se een stijlvaste Dunkles Weizen brouwen?

RobinB

Citaat van: Muldermans op 19-03-2009  11:28 uEen andere pan(goed idee!), inmaischen op 40 graden en dan een stap van 10 minuten?

Tja, zo ga ik het zelf ook doen, maar dan een langere stap.
Zit te denken aan 30 min en dan meteen doorverwarmen om toe te voegen aan de hoofdmaisch als échte infusie stap! :D
Moet nog ff uitrekenen hoe warm die dan moet zijn, maar ik ga mijn dunkel weizen pas over een paar weken brouwen :)

basterd-brewer

Hallo heren,

Ik snap het verhaal over inmaischen op 40 ºC in een andere pan niet zo goed. Om op 40 graden in te maischen moet je toch gewoon je water op de juiste temperatuur brengen, mout storten en even laten staan? Daarna kan je gewoon door verwarmen naar de temperatuur die je al voor ogen had met de éénstapsmaisch.
Bedoelt iemand hier anders iets met een decoctie of zie ik echt iets cruciaals over het hoofd  :-\

Grtz, Stefan

Oscar

Citaat van: basterd-brewer op 19-03-2009  14:08 uof zie ik echt iets criciaals over het hoofd  :-\

Ik denk het niet. Ik zie de meerwaarde van een extra pan (veel geklieder en extra werk, lucht inslag.. :-[ ) ook niet... Gewoon alles in 1 pan. En de 40°C stap is alleen als je een steilvaste Dunkles weizen wilt brouwen... Maar probeer maar gewoon, een 1-staps dunklesweizen.  :brouwen:

Muldermans

Ik maisch in een koelbox ;D Vandaar een extra pan, maar goed het kan ook wel in de koelbox bedenk ik me net. Gewoon heel dik inmaischen en dan water van (68/69 graden erbij om op 67 uit te komen)

Nog wel een ander probleempje, Van Rein heeft geen donker tarwemout, dus maar iets meer caramunich en iets meer chocomout, ga het nu even in BrouwVisie veranderen. (Tja moet nu deze software maar eens in de vingers krijgen, met een enkel scherm straks is alles overzichtelijk!  ;D)

:dansen:
Muldermans

De-Geert

Citaat van: Muldermans op 19-03-2009  14:48 uIk maisch in een koelbox ;D Vandaar een extra pan, maar goed het kan ook wel in de koelbox bedenk ik me net. Gewoon heel dik inmaischen en dan water van (68/69 graden erbij om op 67 uit te komen)
Dat zou ik nog maar eens goed narekenen, op deze manier heb je een schier oneindige hoeveelheid infusiewater nodig. Handiger is om kokend water te nemen.

Muldermans

Volgens BrouwVisie als ik al 10 l water heb met 4,1 kg mout dan moet er 13 liter water bij van 73,5 graden...

Goed nu effe snel de kleine brouwer van school halen... (Zou door het bier bijna mijn zoontje vergeten.  :stom:)

Oscar

Citaat van: Muldermans op 19-03-2009  15:04 uVolgens BrouwVisie als ik al 10l water heb met 4,1kg mout dan moet er 13 liter water bij van 73,5 graden...

Of 9,4 liter kokend water...

De-Geert

Ik denk niet dat BrouwVisie rekening houdt met de warmtecapaciteit van je koelbox, dus je moet er altijd rekening mee houden dat je iets extra moet toevoegen.

Muldermans

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptMulders Dunkel
Brouwdatum19-3-2009
BiertypeWeizen (Dunkel (D))
Aantal liters15
Gewenst begin SG1056 (6,1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement68.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23.13 liter
Maischdikte5.31 l/kilo
Maischwater22.00 liter
Spoelwater1.13 liter
Kooktijd70 min.
Berekende kleur52 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid15 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC45.0 %1863 gram3 EBC
Caramunich9.0 %373 gram123 EBC
Chocolademout1.0 %41 gram900 EBC
Tarwemout45.0 %1863 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker2.8 %25 gram70 min.12 EBU
Hallertau Hersbrücker2.8 %20 gram10 min.3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortFermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1000 ml
Beluchtings tijd1 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C10 minuten5.31 l/kg
267°C80 minuten5.31 l/kg

Nu de bijgewerkte versie.

Is het geen probleem om kokend water toe te voegen? Ik zou zeggen dat je er enzymen mee omlegt.. Maar goed toen ik bij Herman aan het mee brouwen was zag ik dat hij ook met kokend water werkte dus dat zal wel goed zijn.

De-Geert

Citaat van: Muldermans op 19-03-2009  15:38 uIs het geen probleem om kokend water toe te voegen? Ik zou zeggen dat je er enzymen mee omlegt..
Goed roeren tijdens het toevoegen, als je in een pan verhit kan de bodem ook best 100 graden of hoger zijn.

Muldermans

Inmiddels ben ik bezig met maischen, nog 24 minuten en de 67 stap zit erop, dan filteren en koken...

De gist is behoorlijk actief, een enorme donut vormt zich aan het oppervlak... Ik heb er vertrouwen in!
 :brouwen:

JeroenCV

Zo dan ben lekker bezig vanavond.

Veel plezier en succes met het brouwen.

RobinB

Citaat van: basterd-brewer op 19-03-2009  14:08 uIk snap het verhaal over inmaischen op 40 ºC in een andere pan niet zo goed. Om op 40 graden in te maischen moet je toch gewoon je water op de juiste temperatuur brengen, mout storten en even laten staan? Daarna kan je gewoon door verwarmen naar de temperatuur die je al voor ogen had met de éénstapsmaisch.
Bedoelt iemand hier anders iets met een decoctie of zie ik echt iets cruciaals over het hoofd  :-\

Er zijn gewenste effecten van de 40 ºC stap en ongewenste effecten.
Een ongewenst effect (mijns inziens) is het temperatuurbereik dat je maisch moet doorstaan.
Als je hele maisch al eerst een half uur op 40 ºC staat voor veel FA vorming en daarna met ca 0,7 - 1 ºC/min richting je eerste maisch stap gaat heeft het al bijna een uur op (te) lage maischtemperaturen gestaan.

Automatisch krijg je hierdoor een uitgebreide eiwitrust en droger maischschema dan ik me wens.
Als je dat allemaal kan oplossen met een simpele procedure in een extra pan (als je voorzichtig bent valt het oxidatierisico wel mee) lijkt me dat helemaal geen gekke oplossing?

@ marijn: goed bezig!

Muldermans

Ik bedenk me net dat ik nog een experiment ga doen :)

De gisting kan niet in 1 fles, ik heb een fles van 16 L en nog een van 10.

Zit nu te denken of ik de kleine fles niet een extra droog hop kan geven, heb dit namelijk nog nooit gedaan.

Gerb

Ik zou het niet doen. Een weizen moet het niet hebben van de hop en al zeker niet van hoparoma. Het meest interessante wat ik kan bedenken met 2 flessen is een verschil in vergistingstemperatuur. De ene zou ik op 17-18°C  en de andere op 20+°C vergisten.

Muldermans

Citaat van: Gerb op 19-03-2009  22:41 uIk zou het niet doen. Een weizen moet het niet hebben van de hop en al zeker niet van hoparoma. Het meest interessante wat ik kan bedenken met 2 flessen is een verschil in vergistingstemperatuur. De ene zou ik op 17-18°C  en de andere op 20+°C vergisten.

Das een leuke! Die gaan we doen.

Muldermans

Nou het spulletje is klaar, zit lekker in de fles. De grote fles vergist ik op 20 graden en de kleine op een graad of 17 (deze blijft in de kamer, de kleine zet ik in de gistingskast)

Nu nog even een beetje opruimen en we hebben een recordtijd brouwen! Ik ben om 19u begonnen, dikke 5,5 uur als ik klaar ben. Nu maar hopen dat ik geen steken heb laten vallen...

Maarten

Citaat van: Muldermans op 20-03-2009  00:21 uNu nog even een beetje opruimen...
Dat duurt bij mij altijd het langst, daarom durf ik maar niet 's avonds te brouwen. Overal komen nog vieze pannen, spatels, buizen, hevels, emmers, SG meters, etc vandaan. Misschien moet ik al meer schoonmaken tijdens het koken, maar meestal doe ik dan al mijn best... :weetniet:

Verder klinkt t strak! Nou hopen dat ie lekker wordt.  :gistsmile:

Vergelijkbare Topics (7)

38807

Gestart door lexkato

Reacties: 6
Gelezen: 1646

1211

Gestart door Adrie

Reacties: 33
Gelezen: 18899

45442

Reacties: 7
Gelezen: 589

17109

Reacties: 11
Gelezen: 5043

29396

Gestart door errr

Reacties: 11
Gelezen: 4355

15829

Reacties: 37
Gelezen: 14894

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.