Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Volgende recept

Gestart door Muldermans, 27-01-2009 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

Dan gaan we binnenkort maar eens met de reinkweek aan de slag  :)

Muldermans

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptHavertje
Brouwdatum1/27/2009
BiertypeBlond(e)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1065 (7.1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.1%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater16.20 liter
Maischdikte2.43 l/kilo
Maischwater7.00 liter
Spoelwater9.29 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC95.0 %2732 gram3 EBC
Havervlokken5.0 %144 gram4 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding4.0 %10 gram60 min.9 EBU
Target9.8 %10 gram60 min.22 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter800 ml
Beluchtings tijd8 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C15 minuten2.43 l/kg
263°C30 minuten2.43 l/kg
372°C40 minuten2.43 l/kg
478°C1 minuten2.43 l/kg

Even snel wat veranderingen doorgevoerd, men zegt dat eenvoud het beste resultaat geeft. Zou ik dit bier ook met 1 hop kunnen doen? Of raden jullie dit af?

RobinB

Ligt eraan wat je wilt bereiken?
Als je wat meer hoparoma wilt, zou ik de EKG 20 minuten koken en hoeveelheid verhogen tot je dezelfde IBU's hebt :)

Oscar

Hoewel het een blonde is zou ik toch een klein beetje karamel mout toevoegen (± 5% cara50 of iets dergelijks) Dit geeft net iets meer diepgang aan het bier en heel ietsje kleur. Maar dat is persoonlijk... :brouwen:

Verder zou ik iets langer koken dan 60 minuten (minimaal 75) en de Target en East Kent Golding splitsen in bitterhopgift en aromahopgift

Muldermans

Citaat van: Oscar op 03-02-2009  12:44 ude Target en East Kent Golding splitsen in bitterhopgift en aromahopgift

Oei dat was ook de bedoeling! Iets niet goed gedaan in BrouwVisie  >:( Zal het morgenvroeg effe corrigeren.

Groeten
Muldermans

Muldermans

Inmiddels een flesje van dit bier opengetrokken.

Schuim, zeer grof en zakt meteen in, aan de rand blijven dikke bellen kleven.
Bitterheid is wel prettig, heb het idee dat de haver ook voor een bepaald bitter smaakje zorgt. Je proeft duidelijk dat er haver inzit.
Heel in de verte proef ik ook een zoethoutje, dit zal vast van de hop komen, dezelfde hoppen heb ik ook gebruikt in mijn Pale Ale.

Het bier blijft trouwens wel troebel, Jacques vertelde in een andere draad al eens dat havervlokken in de Hoegaarden werd gebruikt.

De La Trappe gist heb ik blijkbaar goed opgekweekt, daar ik nog niets van zurige dingen proef.

Voor mij is het een bier geworden dat ik nog niet eerder heb gehad, moet wel zeggen dat ik deze niet nog een keer ga brouwen. Hij is niet vies, maar super lekker vind ik hem ook niet. Het is wel een bier dat ik gasten durf te serveren.

Met vriendelijke groet
Muldermans

MO

Maar het bier is nog vrij jong toch? Ik trek pas finale conclusies als een bier een maand of drie op de fles zit.

Muldermans

Je hebt gelijk hoor MO, Ik kan nu nog helemaal geen finale conclusies trekken. Daarom heb ik de flesjes maar even een eindje weg gezet om ze er rond mei weer vandaan te toveren.

Over rijpen gesproken, ik las laatst een artikel dat men wijn onder druk sneller kon laten rijpen, i.p.v. maanden nu in enkele weken, zou dit ook niet met bier kunnen?

RobinB

Je bier rijpt in fles toch sowieso onder druk?

Muldermans

Daar heb jij dan weer gelijk in, maar onder 10x de normale druk (ik baal, kan het artikel zo niet meer vinden)

Vergelijkbare Topics (7)

35329

Reacties: 18
Gelezen: 4157

30298

Reacties: 13
Gelezen: 6435

43684

Reacties: 1
Gelezen: 588

24161

Gestart door Jukkie

Reacties: 18
Gelezen: 7456

5326

Reacties: 26
Gelezen: 11356

36642

Reacties: 7
Gelezen: 1910

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.