Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Volgende recept

Gestart door Muldermans, 27-01-2009 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

In BrouwVisie ben ik eens wat aan het klooien. Ik heb nog veel gerstemout liggen en hier wil ik wat mee gaan doen. Nu lijkt het me wel wat om 5% havervlokken hieraan toe te voegen.

In het recept ben ik uitgegaan van een Stout (oatmeal) Dit omdat ik weet dat hier haver in zit. De kleur van mijn recept komt dus niet overeen met een dergelijk bier.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptHavertje
Brouwdatum1/27/2009
BiertypeStout (Oatmeal)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1065 (7.1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.1%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater17.33 liter
Maischdikte2.43 l/kilo
Maischwater7.00 liter
Spoelwater10.33 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC95.0 %2732 gram3 EBC
Havervlokken5.0 %144 gram4 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding4.0 %15 gram60 min.14 EBU
Target9.8 %20 gram10 min.17 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter800 ml
Beluchtings tijd8 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
148°C10 minuten2.43 l/kg
252°C5 minuten2.43 l/kg
363°C30 minuten2.43 l/kg
473°C20 minuten2.43 l/kg
578°C5 minuten2.43 l/kg

Wat voor gist zal ik hier gaan gebruiken? Liefst iets uit een commercieel bier dat ik op kan kweken.
Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groet
Muldermans (die nu geniet van een dunkelweizen.... Hmm heb het idee dat vergisten in glas beter gaat dan in een Brouwland vat van 6 jaar oud)

Oscar

Biertype is natuurlijk gewoon een blonde of sterke blonde. Dit heeft natuurlijk niets met een outmeal stout te maken. En waarom die 48°C en 52°C stap? Is dat bewust? Of denk je dat dat moet omdat je havermout gebruikt? (Met het kruidnagel verhaal kun je natuurlijk niet meer aankomen  :clownsmile:) en welke gist wil je gebruiken?

MO

Een stout is namelijk altijd zwart. Daar moet dan ook behoorlijk wat gebrande mout of gebrande gerst in. Jij maakt nu geen stout.

Muldermans

Citaat van: MO op 27-01-2009  23:18 uJij maakt nu geen stout.

Ikke dat al wist :)

Ik vertelde dat ik anders geen bier zou weten waar haver in zit. Maar dit getuigt meteen van mijn onervarenheid in het recepten maken en hopelijk kan ik met behulp van de kennis van mensen hier op het forum een aardig recept samenstellen (en mijn kennis in het maken van recepten verrijken)

Het maischschema en de gist daar heb ik nog niet echt over nagedacht, ik heb hier een schema neergezet om op te laten schieten. Ik weet helaas nog niet wat alle stappen in het maisschen allemaal doen en inhouden.

Met vriendelijke groet
Muldermans

Oscar

Citaat van: Muldermans op 28-01-2009  00:09 uIk vertelde dat ik anders geen bier zou weten waar haver in zit. Maar dit getuigt meteen van mijn onervarenheid in het recepten maken en hopelijk kan ik met behulp van de kennis van mensen hier op het forum een aardig recept samenstellen (en mijn kennis in het maken van recepten verrijken)

Dat kan natuurlijk, laat je sturen... ;D Wat is jou bedoeling met dit bier? Wat wil je bereiken? Welke smaak heb je in gedachten en wat heb je in gedachten qua kleur en bitterheid?

Muldermans

Ik zou willen dat dit een dorstlesser wordt. Ik hoop dat door de toevoeging van haver het bier een eigen karakter krijgt. Een bier dat je proeft, waarbij je denkt :idea:, dit heb ik niet eerder gehad maar ik wil meteen nog een slok :biersmile:

Het bier moet zeker niet donker zijn, bij een dorstlesser denk ik eerder aan iets lichts en ik hou van een stevige schuimkraag (dat is de 52 graden stap?) Een hoppig bier kan ik me hier ook goed bij voorstellen. De meeste mensen denken bij een dorstlesser denk ik niet aan een bitter bier, persoonlijk vind ik dat niet erg.

Dit is het (misschien wat geromantiseerde :)) beeld dat ik van het bier heb.

Groeten
Muldermans

Jacques

Citaat van: Muldermans op 28-01-2009  00:09 uIk vertelde dat ik anders geen bier zou weten waar haver in zit.

Traditioneel zit in een Belgische witbier ook haver. Bij Hoegaarden is was dat 10% in de tijd dat Pierre Celis dit bier nog brouwde.

Verder was in de Middeleeuwen haver het graan waarmee bier gebrouwen werd. Bieren waarbij 70 tot 80 %van de storting bestond uit haver waren geen uitzondering. Uiteraard heb ik het dan over echte gemoute haver en niet over de ongemoute 'havermout' dat je overal in de supermarkten tegen komt.

Gerb

Zoek ook eens op het forum naar het recept voor een Karmeliet tripel. Hier gaat volgens mij ook havervlokken in. En de hopsoorten zou ik omkeren. Dus de Target als bitterhop en andersom.

MO

Optie 1: Westmalle gist
Optie 2: S33 (voor een wat zoeter bier)
Optie 3: US05 (voor een wat droger bier)

En Gerb heeft helemaal gelijk voor wat betreft de hopstort.

Oscar

Citaat van: Muldermans op 28-01-2009  00:24 uIk zou willen dat dit een dorstlesser wordt.

Wat tips :
* Dan zou ik het alcohol % wat omlaag schroeven tot zo'n 6 - 6,5 %
* Maak er een mooie blonde van
* Voeg eventueel 5-10% munchener toe voor wat moutigheid en een klein beetje kleur
* gebruik 5-10% suiker voor een betere doordrinkbaarheid
* Gebruik een korreltje gezien je ervaring....

Succes ! :brouwen:

RobinB

Met het recept is op de hopstort (zie Gerb) niets mis, maar noem het dan in ieder geval geen stout. ;D
In een stout hoort nu eenmaal gebrande gerst/zwarte mout enz en die hoort gewoon zwart te zijn.

Dat je geen commercieel voorbeeld weet van een bier met haver in de stort, maakt daar niks voor uit.
Je kan in principe in ieder type een ander graan doen dan standaard gebruikt wordt, hoef je alleen ff de naam voor aan te passen.
HaverPils bijvoorbeeld ;D

Maar zoals Jacques en Gerb ook melden, zijn er wel meerdere bieren/biertypen met haver!

[edit]@Jacques: Waarom wordt n ó e m (aan elkaar) veranderd in nóhem en wat is dat? ???

Adrie

Citaat van: Oscar op 28-01-2009  08:59 uWat tips :
* Dan zou ik het alcohol % wat omlaag schroeven tot zo'n 6 - 6,5 %
* Maak er een mooie blonde van
* Voeg eventueel 5-10% munchener toe voor wat moutigheid en een klein beetje kleur
* gebruik 5-10% suiker voor een betere doordrinkbaarheid
* Gebruik een korreltje gezien je ervaring....

Succes ! :brouwen:

Helemaal mee eens.

Voor de gist zou ik de S04 kiezen. Deze geeft een aangename fruitigheid en gist ver door. US05 lijkt me niet zo geschikt vanwege de kenmerkende smaak waar een flinke hoppigheid tegenover moet staan en S33 gist gewoon niet ver genoeg door.

RobinB

En wanneer je voor een blond gaat, kan de T58 ook een aardig bier geven naar mijn mening!
Wel aardig wat suiker in de stort doen dan...

S-04 geeft wel mooie bieren, maar hebben (naar mijn idee) altijd een poos nodig om op smaak te komen (2mnd?)

Erick

Als je een gist zou willen opkweken, zoals je schrijft, zou ik gaan voor die van 'Saison Dupont' Heb ik zelf erg goede ervaringen mee tijdens het brouwen van een frisse doordrinker :)

Groetz,
Erick

Muldermans

Goedemorgen heren, hartelijk dank voor alle adviezen! En ik denk dat ik er ook uit ga komen. Mijn voorlopige voorstel wordt:

Target bitterhop
EK Golding aromahop

De gist wordt denk ik van Westmalle, de Saison Dupont ken ik (nog)niet, eerst maar even goed proeven voordat ik hiermee ga kweken.
 (Ik heb de afgelopen twee weken aardig geoefend met het opkweken van gist en daarbij is er van de vier maar 1tje mislukt, dit kwam door de kat die hem omgooide en het een leuk experiment vond om van de inhoud te proeven ???) Nu ik dit onder controle heb is de volgende stap het maken van een reincultuur (nog maar even niet voor dit bier)

Ook gaat er denk ik 6% Munchener door de stort.

Het maischschema, wat adviseren jullie daarvoor? Of zou dit ook goed met een twee staps kunnen. (heb er met mijn irish red wel goede ervaringen mee en door mijn roerwerk en UT100 zou dit tegenwoordig simpel moeten werken)

Met vriendelijke groet
Muldermans

p.s. Vanavond zal ik het recept in BrouwVisie veranderen, tijdens de voorstelling heb ik niets te doen vanavond (leuk zo'n baan als toneelmeester 8))

De-Geert

Waarom wil je graag gist opkweken uit een commercieel bier?

Oscar

Citaat van: Erick op 28-01-2009  10:42 uAls je een gist zou willen opkweken, zoals je schrijft, zou ik gaan voor die van 'Saison Dupont'

Niet zo'n best advies voor een "beginneling". Dit is geen super snelle gist en heeft ook hogere vergistingstemperaturen nodig.

Muldermans

Citaat van: De-Geert op 28-01-2009  11:37 uWaarom wil je graag gist opkweken uit een commercieel bier?

Omdat ik het enorm leuk vind om te doen en bij het uiteindelijke resultaat geeft me dat om de een of andere reden een hele genoegdoening  :brouwen:

Groeten
Muldermans

Oscar

Citaat van: Muldermans op 28-01-2009  12:19 uen bij het uiteindelijke resultaat geeft me dat om de een of andere reden een hele genoegdoening  :brouwen:

Mits je een reine kweek van de gist hebt..

De-Geert

Als je een beetje ervaring hebt met dergelijk microbiologisch werk is er niets mis mee, anders zou ik toch voor een korreltje of een zakje Wyeast gaan. Iets meer zekerheid voor je bier.

Muldermans

Citaat van: Oscar op 28-01-2009  12:25 uMits je een reine kweek van de gist hebt..

En geen speelse katten die een flesje kweekmateriaal zien als potentieel speelgoed  ;D

Gelukkig zijn die beestjes ten tijde van kweken nimmer in de buurt en ik werk altijd in de buurt van een gasvlammetje.

Groeten
Muldermans

Muldermans

Citaat van: De-Geert op 28-01-2009  12:31 uIets meer zekerheid voor je bier.

Daar kan ik je geen ongelijk in geven, maar goed, ik weet dat ik zo steriel mogelijk werk dus de kans dat er iets mis gaat is klein en anders hebben we een leermoment. De batches die ik momenteel maak zijn niet veel groter dan een liter of 6, dus dan is er nog niet meteen een man overboord.
Momenteel brouw ik alleen veel om te leren, zodat wanneer ik grotere hoeveelheden ga maken ik een beetje kennis van het brouwen heb. (hmm daar was een gezegde voor geloof ik, al doende leert men ;D)

Goed nu maar eens richting het theater
Groeten
Muldermans

Jacques

Citaat van: RobinB op 28-01-2009  09:28 u[edit]@Jacques: Waarom wordt n ó e m (aan elkaar) veranderd in nóhem en wat is dat? ???

Weet ik zo niet. Is niet als zodanig door mij ingesteld. Overigens hoort het woord noem natuurlijk zonder accent geschreven te worden.  ;D

Erick

Citaat van: Oscar op 28-01-2009  11:56 uNiet zo'n best advies voor een "beginneling". Dit is geen super snelle gist en heeft ook hogere vergistingstemperaturen nodig.

Ben zelf ook een 'beginneling' en vond deze gist juist super makkelijk op te kweken, de gist was snel zat (binnen een week uitgegist) en van hogere temperaturen heb ik ook niets gemerkt.

Ik blijf bij dit advies :)

RobinB

Citaat van: Muldermans op 28-01-2009  12:39 uDaar kan ik je geen ongelijk in geven, maar goed, ik weet dat ik zo steriel mogelijk werk dus de kans dat er iets mis gaat is klein en anders hebben we een leermoment.

Tja, de gist-bacterie ratio is in alle gevallen ongunstiger met een directe opkweek uit de fles. Ook groeien bacterien sneller dan gisten, dus als het raak is gaat het geheid mis ongeacht hoe steriel je verder gewerkt hebt.

De beste kansen heb je met een reinkweek tussendoor!

Vergelijkbare Topics (7)

43684

Reacties: 1
Gelezen: 584

36642

Reacties: 7
Gelezen: 1908

31566

Reacties: 4
Gelezen: 1436

26589

Reacties: 1
Gelezen: 1471

13488

Gestart door goom

Reacties: 23
Gelezen: 8905

40528

Gestart door Rik85

Reacties: 9
Gelezen: 1376

37870

Reacties: 4
Gelezen: 1686

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.