Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eindelijk weer brouwen

Gestart door oranjeboombiertje, 09-10-2008 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Ontbitterde mout vind ik altijd een heel smerige smaak geven, het lijkt wel nep.

Volgens mij zit er toch niet veel zetmeel in die donkere mout, maar dat is simpel te testen. Schroot wat donkere mout en doe er jodium bij. Zelf heb ik die spullen hier niet staan anders zou ik het even testen.

Het bier lijkt overigens al bijna uitvergist, de schuimkraag is weer zo'n 5 cm al pruttelt het waterslot nog vrolijk door.

:degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag overgezet op lagertank bij een s.g. van 1022, 5,6 plato. De smaak is erg mooi, gebrand, chocolade en koffie allemaal erg mooi in balans en hij bittert lekker na met een combinatie van mout en hop bitter.

Nu komt er door de koudhop nog een mooi hoparoma bij dat mooi past bij het chocolade/koffie smaakje. Dit wordt weer een heel mooi bier vermoed ik.

Overigens verbazend hoe mooi dit bier al smaakt na 2 dagen :o ik zou hem al bijna durven bottelen, qua smaak dan.

Wesley

oranjeboombiertje

Zit nu aan dit biertje. De kleur is schitterend, mooi zwart. De schuimkraag is lekker stevig en mooi donker van kleur. De geur is gebrand/chocolade/koffie, typisch een stout. De smaak is gebrand maar toch lekker fris. Er zit een behoorlijke koffie/gebrande smaak aan. De moutbitterheid is dus ook behoorlijk sterk. Hop bitter haal ik er niet uit (toch was het een behoorlijk gehopt bier). Alles bij elkaar is dit dus een geslaagd experiment. Een mooi biertje dat ik zeker nog lange tijd met plezier zal drinken.

Wesley

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 09-10-2008  21:25 uBegin dichtheid: 1072 s.g.
Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-10-2008  18:43 ude dichtheid was na het koelen ook precies 1066, wat mooi als alles netjes werkt zoals het hoort.
???

6 punten op 1066 is best een verschil en met 1066 mag je het niet echt een RIS noemen toch?
;D

Vergelijkbare Topics (7)

18165

Gestart door orangeloo

Reacties: 16
Gelezen: 5451

04-12-2011 19:44 u
door orangeloo
10831

Reacties: 27
Gelezen: 11688

6182

Reacties: 29
Gelezen: 7730

30023

Reacties: 2
Gelezen: 1488

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.