Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eindelijk weer brouwen

Gestart door oranjeboombiertje, 09-10-2008 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Het is al bijna 2 maanden geleden dat ik voor het laatst een bier heb gebrouwen, thuis dan want op stage maak ik minstens 2000 liter/week ;D.

Het gaat een russius imperial stout worden, volgens Engels recept. Omdat ik nu pas weet dan ik zondag kan brouwen wordt het een korreltje, die ik nog heb liggen. De S-04 gist is hier prima voor geschikt.

Bij dit recept ga ik geroosterde gerst gebruiken, die voeg ik toe tijdens het koken. Tijdens het maischen gaat er alleen cara mout bij voor de body van het bier en een beetje voor de kleur.

Het recept gaat worden:

Schaal: 35 Liter.
Begin dichtheid: 17,5 plato (± 1072 s.g.)
Rendement: 58% (80% volgens forum standaard)
Bitterheid: 65 IBU.
Kleur: 85 EBC.

Mouten:
Pilsmout                85%   9 Kg.
Cara120                10%   1 Kg.
Geroosterde gerst   5%    0,5 Kg.

Maischen:
70 min op 68 graden.

Koken: 80 Min.
Target (13,6%)     80G FWH.
Challenger (6,7%)  20G 20 Min.
Challenger (6,7%)  20G 10 Min.
Goldings (4%)       50G  Dry.

Gist:
2 zakjes S-04.

Bottelen met 5,5G/liter suiker.

Wat denken jullie, is dit een lekker biertje?

:degroeten:
Wesley

Gerb

Ik zie dat je de geroosterde gerst tijdens het koken toevoegd. Hoe ben je hiertoe gekomen?

oranjeboombiertje

Dit doet Guinness ook. Sterker nog, Guinness maakt een extract van geroosterde gerst dat de hele wereld over gestuurd wordt om overal "gewone" pilsjes om te toveren tot Guinness. Ook lijkt het me gewoon lekker om het maar een kwartiertje mee te laten koken. Ik denk dat dat zo'n mooie gebrande koffie smaak geeft en niet zo'n vieze mout bitterheid.

Wesley

weidemae

Citaat van: Oranjeboombiertje op 09-10-2008  21:37 uDit doet Guinness ook. Sterker nog, Guinness maakt een extract van geroosterde gerst dat de hele wereld over gestuurd wordt om overal "gewone" pilsjes om te toveren tot Guinness. Ook lijkt het me gewoon lekker om het maar een kwartiertje mee te laten koken. Ik denk dat dat zo'n mooie gebrande koffie smaak geeft en niet zo'n vieze mout bitterheid.

Wesley

Ik denk dat je gelijkt hebt. Het is natuurlijk niet zo gek. Het is chemie en timing. Ik hoop dat het lukt. Het klinkt heel aannemelijk... Misschien zit er toch nog een addertje onder het gras. Hoop mensen vinden Guinness uilenzeik. Ik kan het wel waarderen. Maar gewone pilsje omtoveren tot Guinness vind ik toch wel frappant. Hoe zal dan de originele Guinness gebrouwen worden?

Met vr.gr. Emil :leren:

Hopmans

CiteerHoop mensen vinden Guinness uilenzeik.
Noord Hollander zeker?
Die lusten nix.  ;D

Guinness moet je leren drinken.
Best wel lekker.

Tja, het recept valt niet veel aan te veranderen Wesley.
 ;)

Menno

2 zakjes op 35 liter? ???

Lijkt mij niet genoeg... :weetniet:

oranjeboombiertje

Een brouwsel van 35 liter zit bij mij meestal rond de 32 liter in het gistvat, het verschilt nog weleens. Soms is het 30 soms is het 35, ik ga in ieder geval voor 30 liter in de lagering.

2 zakjes lijkt me wel voldoende. Op de zakjes staat het advies om 1 zakje op 20 liter te gebruiken of iets dergelijks en ach Frans (maasland) maakt starters van 2 liter om 300 liter bier te vergisten en dat werkt meestal ook goed ;D

Wesley

weidemae

Citaat van: Hopmans op 09-10-2008  22:01 uNoord Hollander zeker?
Die lusten nix.  ;D

Guinness moet je leren drinken.
Best wel lekker.

Tja, het recept valt niet veel aan te veranderen Wesley.
 ;)

Yep, West-Friezen.
Hoe raad jij dat?

Het zijn hier ook allemaal Amstel drinkers.....

Zelfs de Heineken brouwerij liet mij dat weten.... LOL

Het leven is tekort om slecht bier te drinken.
Niet dat het slecht is maar verruim je kennis en smaak.

Ik moet er niet aan denken om elke dag patat met appelmoes te eten.

Henielma

Citaat van: Oranjeboombiertje op 09-10-2008  22:10 u2 zakjes lijkt me wel voldoende. Op de zakjes staat het advies om 1 zakje op 20 liter te gebruiken of iets dergelijks en ach Frans (maasland) maakt starters van 2 liter om 300 liter bier te vergisten en dat werkt meestal ook goed ;D

Wesley, en wat vind jij daarvan.  :lessmile: Waar is je voorliefde voor hele grote starters?  :weetniet:

Zou misschien de waarheid niet zo zwart/wit zijn?

Hopmans

CiteerYep, West-Friezen.
Hoe raad jij dat?
Ik ben er zelf één (Noord Hollander met West Friesche roots).
 ;D

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 09-10-2008  21:25 uBij dit recept ga ik geroosterde gerst gebruiken, die voeg ik toe tijdens het koken.

Lijkt mij een goede, ik denk zelfs dar er nog verschil in effect is of je de mout schroot of niet... Ik ben hier een testje mee aan het doen. Ik hoop nog wat resultaten hiervan te melden.. :lessmile:

De-Geert

Is geroosterde gerst zetmeelloos dan? Een extract maken hoeft natuurlijk niet door te koken (doe je bij koffie ook niet).

oranjeboombiertje

Citaat van: Henielma op 09-10-2008  22:44 uWesley, en wat vind jij daarvan.  :lessmile: Waar is je voorliefde voor hele grote starters?  :weetniet:

Zou misschien de waarheid niet zo zwart/wit zijn?

Ik gebruik meer gist op 30 liter dan Frans op 300 liter en ik maak lekkere bieren en de Maasland bieren zijn niet altijd even goed, oordeel zelf.

Wesley

Caspar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-10-2008  09:31 uIk gebruik meer gist op 30 liter dan Frans op 300 liter en ik maak lekkere bieren en de Maasland bieren zijn niet altijd even goed, oordeel zelf.

Wesley

Jij wilt zeker een goed cijfer voor je stage halen ::) ;D.

oranjeboombiertje

oranjeboombiertje

Vandaag is het dus zover, wat lekker om weereens een biertje te kunnen maken zeg. Ook heel leuk om te zien dat nu (tijdens het maischen) het gewoon een blond bier is en dan te denk dat het vanmiddag super zwart moet zijn.

Het maischen loopt lekker, hopelijk wordt het een mooie brouwdag.

Wesley

Gerb

Ik ben benieuwd of je op deze manier het scherpe branderige van de geroosterde mout voorkomt. Als dat zo is wil ik dat wel eens proberen. Daarintegen vind ik een gebrande toets in een bier soms wel lekker. Ik heb eens een proef gedaan met een aantal korrels zwarte mout in lauw water, waarbij er binnen enkele minuten een donkerbruine kleur vanaf kwam. En dat was zonder zwenken en in lauw water, dus kan je nagaan. Die kleur zit wel goed dus.

oranjeboombiertje

Ik wil wel een branderige smaak maar niet zo ontzettend sterk als wanneer ik er mee zou maischen. Het moet nu meer een koffie smaak worden zodat het wat meer in balans is.

Wesley

oranjeboombiertje

En alweer een geslaagde brouwdag. Het is allemaal lekker vlot verlopen en de dichtheid was na het koelen ook precies 1066, wat mooi als alles netjes werkt zoals het hoort.

Na het toevoegen van de geroosterder gerst was de kleur meteen hartstikke zwart en kwam er een hele aparte geur van het brouwsel. Na het koelen rook het wort als een IPA/bitter of andere hoppige blonde ale maar de kleur en smaak was echt als een stout, zwart en gebrand.

Ik ben benieuwd wat dit gaat worden :gistsmile:

Wesley

oranjeboombiertje

Al bijna 10 cm schuim op het gistende wort :gistsmile:

Ik kan rustig gaan slapen terwijl ik luister naar het rustige tikken van het waterslot :nut:

Wesley

De-Geert

Ik snap er helemaal niets van.
Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-10-2008  11:50 uIk wil wel een branderige smaak maar niet zo ontzettend sterk als wanneer ik er mee zou maischen. Het moet nu meer een koffie smaak worden zodat het wat meer in balans is.
- Waarom zou meekoken minder gebrande smaak opleveren dan maischen?
- Waarom gebruik je dan niet gewoon minder, of een combinatie met ontbitterde zwarte mout?

En als laatste:
- Waarom zou je geroosterde gerst kunnen meekoken zonder zetmeel in je bier te krijgen?

oranjeboombiertje

Geroosterde gerst bevat geen zetmeel meer (dat is allemaal verbrand).

10 minuten koken geeft minder gebrande smaak af dan 1 uur maischen en nog eens een half uur klaren.

Als ik minder gebruik krijg ik ook minder kleur en dat wil ik niet, het is een stout.

Daarnaast lijkt het me gewoon eens leuk om op deze manier een stout te maken, zoals Guinness het ook doet.

Overigens heeft hij zo hard vergist vanacht dat het het vat uit is gekomen. Dit heb ik pas 1 keer eerder gehad toen ik heel veel gist had toegevoegd, nu alleen 2 zakjes en niet belucht.

Wesley

Edgar

Geroosterde gerst heeft toch ook een invloed op het SG (1.030 pppg/Promash)? Dan bevat het toch zetmeel, of is dat op één op andere manier tijdens het roosteren in suikers omgezet? Zou leuk zijn geweest als je een jodiumtestje had gedaan (wel lastig, met die donkere kleuren, maar misschien niet onmogelijk). Maar het lijkt me toch wel dat er nu zetmeel in je bier zit. Of dat een probleem  is is natuurlijk de vraag. Wat ook de vraag is, is of Guinness al z'n kleur uit mout haalt. Ik betwijfel het sterk.

Ik snap de methode ook niet zo goed. Het lijkt mij juist, dat je door te koken eerder allerlei stoffen en smaken uit die gerst haalt, dan door het relatief milde maischen. Tenzij de enzymen daar verantwoordelijk voor zouden zijn. Aan het eind van het maischen zou ik wel kunnen volgen.

*ik zie dat De-Geert het zich ook al afvroeg*

De-Geert

Gelukkig, ik begon me al af te vragen of ik gek was.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat door het roosteren alle zetmeel verbrand is, dan zou je as overhouden.

Citaat van: Oranjeboombiertje op 13-10-2008  08:57 uAls ik minder gebruik krijg ik ook minder kleur en dat wil ik niet, het is een stout.
Vandaar de optie ontbitterde zwarte mout.
Ik had de optie "kort meemaischen" ook logischer gevonden.

Maar goed, misschien wordt het wel een groot succes en een superlekker bier. Over een maand of 2 weten we meer.

wiwi

Citaat van: Oscar op 10-10-2008  00:39 uLijkt mij een goede, ik denk zelfs dar er nog verschil in effect is of je de mout schroot of niet... Ik ben hier een testje mee aan het doen. Ik hoop nog wat resultaten hiervan te melden.. :lessmile:

En, Oscar, Is er iets over het verschil te berichten? Branderige, scherpe smaak, kleur, zetmeel of niet?

:degroeten: Wilfried.

Vergelijkbare Topics (7)

18165

Gestart door orangeloo

Reacties: 16
Gelezen: 5451

04-12-2011 19:44 u
door orangeloo
10831

Reacties: 27
Gelezen: 11688

6182

Reacties: 29
Gelezen: 7730

30023

Reacties: 2
Gelezen: 1488

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.