Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IMBY bier

Gestart door William, 18-09-2008 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Komend weekend wil ik een groot gedeelte van de hop uit mijn achtertuin gaan verwerken in mijn IMBY bier.

De basis is een Belgische pale ale (dus geen APA anders was het wel NIMBY bier geworden ;D) maar dan met veel aroma hop, dus eigenlijk geen Belgische pale.
De hop uit mijn tuin is een merkloze hop die wel een prettig aroma heeft en ongeveer 2% a-zuren bevat. Vorig jaar heb ik hier ook mee gebrouwen en het resultaat is me toen wel bevallen. Per hopstorting tuinhop wil ik ongeveer 5 IBU toevoegen. Dat is een beetje ge├źnt op het boek van Radical Brewing van Randy Mosher die hopgiften op basis van gelijke hoeveelheden IBU suggereert. Dat worden dus flinke hoeveelheden tuinhop die hierin gaan.

Ook voeg ik wat hop tijdens het spoelen toe (boven op het spoelbed, een soort first wort hopping maar dan anders).

In het originele recept stond ook nog sinaasappelschil en koriander genoemd maar ik heb het gevoel dat dit iets teveel van het goede is ??? .

De giststarter van de Belgium Ale (1214) staat inmiddels al zowat 24 uur lekker te roeren en gaat vanavond de koelkast in om te sedimenteren.

Recept IMBY
start sg: 1060
doel EBC: 24
doel IBU: 29

Mout
48.5%   Palemout 7   
 25.0 %  Munichmout 15
  8.8 %   Biscuit mout 50
  4.4 %   Cara Crystal 120
 13.2 %   Bruine basterdsuiker

Hop
14 IBU Northern Brewer    90 min
 5  IBU Tuinhop               30 min
 5  IBU Tuinhop                 5 min
 5  IBU Tuinhop                 maischhop

Gist
Wyeast 1214 Belgian Ale

maischschema
Protein Rest Temp:              50     en doorstoken naar...
Saccharification Rest Temp:  67     60 min
Mash-out Rest Temp:           75     10 min

Oscar

Zo komend weekend wordt weer een actief brouw weekend in Nederland... zo te lezen al weer 3 brouwsels.. :biersmile:

Hee ik zie dat je gaat maisch-hoppen ! Leuk, dat zie je niet vaak. Echter denk ik niet dat je het effect zult proeven... :denken:

William

Citaat van: Oscar op 18-09-2008  21:41 uZo komend weekend wordt weer een actief brouw weekend in Nederland....zo te lezen al weer 3 brouwsels.. :biersmile:

Nu kan het nog voordat alle bierfestivals / keuringen e.d. weer losbarsten  :hoera:

CiteerHee ik zie dat je gaat maisch-hoppen ! Leuk..dat zie je niet vaak. Echter denk ik niet dat je het effect zult proeven...

We zullen zien. Ik varieer wel veel in een brouwsel maar heb geen zin om te splitsen zodat ik geen referentie heb.

Gerb

IMBY, NIMBY je bent me echt even kwijt!

Was er niet iets met bruine basterdsuiker, wat een bijsmaak aan bier geeft?

William

Citaat van: Gerb op 18-09-2008  21:47 uIMBY, NIMBY je bent me echt even kwijt!

IMBY ?? Ga even met je muis over de term IMBY heen en je hebt het antwoord. De [abbr] functie is handig als je toch afkortingen of Engelse termen wilt gebruiken. Oh ja N=Not

Basterdsuiker bijsmaken? Dat wist ik niet, dan misschien maar normale suiker gebruiken.

bazje

Mij ben je nog steeds kwijt hoor   ???

William

Citaat van: bazje op 18-09-2008  22:15 uMij ben je nog steeds kwijt hoor   ???

Waar ben ik uit beeld geraakt?

Wikipedia: NIMBY = Not In My Back Yard

De hop komt uit mijn achtertuin.... IMBY

als je de functie [ abbr=xxxx] afkorting [ /abbr]  (spaties weglaten) gebruikt in berichten kun je op de plaats van xxxx aangeven waar afkorting voor staat als je in het bericht met de muis op afkorting gaat staan in het gepubliceerde bericht.

Ik zie je in de verte geloof ik weer staan, hoop ik dan maar  :)

bazje

Ben d'r weer  :leren:

JWVG

Toch altijd een beetje l*llig, als je een leuke woordspeling moet uitleggen  ;)

:degroeten: JW.

bazje

Tsja, blijft wel een Nederlandstalig forum he  ;D

William

Citaat van: bazje op 18-09-2008  22:47 utsja, blijft wel een nederlandstalig forum he  ;D

Excusez le mot(s)  :D

Oscar

But of course  ;D

Gerb

JZKIEONWEP (ja, zo ken ik er ook nog wel een paar)

Is dit echt een standaarduitdrukking? Dat het op Wikipedia staat bewijst natuurlijk niets.

Maar toch, een leuke woordspeling is het wel.

JWVG

Ja, het is een standaarduitdrukking. Het wordt b.v. gebruikt in de discussie over nieuwe kern- of kolencentrales in Californie. Die zijn al jaren nodig (af en toe grote stroomstoringen), maar niemand wil die dingen in zijn buurt hebben, dus de besluitvorming wordt tegengehouden door allerlei bezwaarprocedures en er gebeurd dus niets. Het 'not in my backyard' principe. Een soort omgekeerde 'tragedy of the commons'.  En natuurlijk niet te verwarren met het 'Not Invented Here' (NIH) principe....

Maar goed, terug naar bier!

MO

Ik vond hem meteen al leuk. Wordt ook in NL gebruikt, denk maar aan windmolens. Goh, dat ons Jacques zich niet niet heeft geroerd.

JWVG

Jacques heeft meer met het NOMF principe: Not On My Forum!  :neenee:

William

Afgaand op deze ongein is er blijkbaar weinig commentaar op dit recept  ???

JWVG

Excuses William, back to business: ik ben wel benieuwd naar hoe dit uitpakt. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met Biscuit mout - dacht altijd dat dat meer voor Engelse ales was, maar misschien zit ik er helemaal naast? En lukt het om met maischhoppen echt om je IBU te verhogen? Ik vind het zo raar dat dat lukt zonder te koken  ???. Als dat kan, dan zou je toch ook zeggen dat late hopgiften nog flink aan de bitterheid kunnen bijdragen als je niet binnen een paar minuten flink koelt.

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  21:08 uEn lukt het om met maischhoppen echt om je IBU te verhogen? Ik vind het zo raar dat dat lukt zonder te koken  ???.

Er lossen natuurlijk wel alfazuurtjes op die tijdens het koken weer omgezet worden....

JWVG

Ja, dat zal natuurlijk ook wel  :stom:. Het is een beetje tegen-intuitief voor me - voor mijn gevoel moet ik die bellen in de ketel zien dansen. Misschien moet ik het ook maar een keer proberen.

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  21:18 uMisschien moet ik het ook maar een keer proberen.

Volgens DW wordt een Berliner weizen alleen met Maisch-hoppen gebitterd...Nu ken ik die bieren niet goed, maar deze schijnen licht tot matig zurig te zijn.. :brouwen:

William

Biscuitmout heb ik wel eens vaker gebruikt in een pale ale en het geeft best een fijne smaak (toast achtig).

Ik vermoed dat maischhopping iets soortgelijks als first wort hopping zou moeten opleveren. En, zoals Oscar al aangaf, ga je daarna nog koken dus het zal ook wel wat bitterheid geven. Hoewel van first wort hopping volgens mij ook nooit helemaal begrepen is waarom dat een beter hoparoma zou geven?

MO

Oh ja, het recept, sorry. Maar jij komt met een leuke naam.

Ik zou het bier volmout brouwen. Chimay is een doorvergister en met zoveel suiker een bier van 1060 brouwen met deze gist is vragen om een eind SG van 1003.

William

Citaat van: MO op 19-09-2008  21:44 uIk zou het bier volmout brouwen. Chimay is een doorvergister en met zoveel suiker een bier van 1060 brouwen met deze gist is vragen om een eind SG van 1003.

Normaal haal ik nooit de superhoge vergistingsgraden. Zou een eind SG van rond de 1008 te droog worden voor een bier? Misschien heb je gelijk en moet ik wat meer restsuikers overhouden.

Ik weet nog even niet wat ik ga doen. Misschien volmout maar dan wel meer accent op een lagere maischtemperatuur.

Jacques

Citaat van: MO op 19-09-2008  20:46 uIk vond hem meteen al leuk. Wordt ook in NL gebruikt, denk maar aan windmolens. Goh, dat ons Jacques zich niet niet heeft geroerd.

In het milieuwereldje wordt deze term inderdaad veelvuldig gebruik. Het spreekt voor zich dat ik deze term consequent vertaal.
Op mijn werk zijn we gelukkig verplicht om Nederlands te schrijven. Maar ook daar zie ik modieuze Engelse termen steeds verder oprukken. Kennelijk hebben veel mensen de behoefte om te laten zien dat ze een woordje Engels spreken.

Vergelijkbare Topics (7)

19121

Gestart door Cristijn

Reacties: 24
Gelezen: 11060

1236

Reacties: 9
Gelezen: 5779

24237

Gestart door harry

Reacties: 58
Gelezen: 18101

6633

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 33
Gelezen: 8354

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.