Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mc Gerb's Export Scotch Ale

Gestart door Gerb, 31-08-2008 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Naar aanleiding van mijn vorige Scotch ale die bij heel wat mensen enorm in de smaak viel, heb ik hier een voortzetting van het recept. Veranderingen zitten hem in de lagere dichtheid (1052 in plaats van 1067), het weglaten van Special B, verhogen van de biscuitmout, andere gist en andere hop. Best veel veranderd dus.

mout gewicht   %
palemout  2,7  77,9
caramunich 120  0,18  5,2
biscuitmout  0,3  8,7
tarwemout  0,25  7,2
geroosterde gerst  0,035  1,0

maischwater   15 liter
spoelwater   10 liter

tijd [min]353010
temperatuur [°C]627278

hop  alpha%  kooktijd  gram  IBU
Fuggles  4,1  60  20  14
Fuggles  4,1  30  15  8,1
Fuggles  4,1  5  15  2,1

Gist: S04 Ik kan ook nog de London Ale III opkweken, maar denk niet dat deze bij deze stijl past.

Bitterheid: 24,1
Kleur: 35 EBC
Dichtheid: 1052

Caspar

Zou je er toch niet een beetje Special B in kiepen... zoals je al zei waren vele forummers erg te spreken over je vorige Scotch ;D.

Verder denk ik dat de S04 misschien wel eens te ver door gaat gisten.

Gerb

Mh, denk je dat het aan die Special B lag dat ie zo lekker was? Ik heb meer de indruk dat het ook kwam door de biscuitmout.

Ik heb ook nog Windsor liggen, maar die is best wel oud. Zou ik even een startertje moeten maken.

Caspar

Tsja, dat weet je pas als je het niet gebruikt ;), ik vind Special B wel lekker in een Scotch. Windsor lijkt me inderdaad beter geschikt :brouwen:.

Jacques

Citaat van: Gerb op 31-08-2008  14:19 uMh, denk je dat het aan die Special B lag dat ie zo lekker was? Ik heb meer de indruk dat het ook kwam door de biscuitmout.

Biscuitmout geeft een rokerig drogend karakter aan een bier. Dat licht rokerige smaakje past wel in een Scotch maar dat drogende niet. Dan is het karamelachtige van de Special B een stuk beter.

Gerb

Jullie weten het overtuigend te brengen, dus ik ga toch nog maar wat Special-B toevoegen, iets van 5%. De hoeveelheid biscuit zal ik iets terugschroeven. Wel grappig, want dan komt de moutstort in grote lijnen weer overeen met de vorige Scotch, alleen met een iets lagere dichtheid. Ik wil namelijk niet alleen maar van die klappers in mijn kast hebben staan.

Oscar

Citaat van: Gerb op 31-08-2008  16:56 uWel grappig, want dan komt de moutstort in grote lijnen weer overeen met de vorige Scotch, alleen met een iets lagere dichtheid.

Maar die was dan ook wel eeerrrugg lekker  :lekkerbier:

Gerb

Gisteren dit bier gebrouwen en natuurlijk op het laatste moment nog wat verandert. Ik had niet genoeg van een aantal moutsoorten en heb dus moeten inleveren. De moutstort is als volgt geworden:

gewicht   %
pilsmout  2,7  73,3
caramunich 120  0,282  7,7
Special-B  0,233  6,3
biscuitmout  0,166  4,5
tarwemout  0,166  4,5
geroosterde gerst  0,035  1,0
zelfgebrande aroma  0,100  2,7

Ik heb ook maar wat van mijn zelfgebrande 'aromamout' erin verwerkt. Die rook echt perfect voor dit bier. De begindichtheid is uitgekomen op 1050, dus een stuk lichter in dichtheid dan de vorige Scotch (1067). Als kruiderij heb ik 4 jeneverbessen, 2 gram korianderzaad en 1 steranijs toegevoegd. Die laatste had ik misschien beter niet kunnen gebruiken, die rook wel erg sterk. Wel lekker, en dit zal nog wel wat wegtrekken. Verder op 60' en 30' Fuggles toegevoegd (24 IBU), dit blijft wel een van mijn favoriete hoppen. Windsor is de gist geworden.

Jacques

Komend weekend wil ik ook een Scotch Ale gaan brouwen. Zo dadelijk zal ik het zakje Wyeast doorstarten met 600 ml moutextractoplossing.
De moutsamenstelling van jou zie ik wel zitten. Qua kruiden ga ik echter niet met je mee.
Ik ben er nog niet helemaal aan uit. Of helemaal geen kruiden (buiten de hop) of een klein beetje koriander en kaneel om een wat meer verwarmend karakter te krijgen. Met kaneel heb ik hele goede ervaringen bij donkere zoetige bieren.

Adrie

Citaat van: Gerb op 08-09-2008  20:59 uen 1 steranijs toegevoegd.

Op hoeveel liter bier? 15 schat ik zo in? Dan is 1 steranijs zeker veel te veel. Dat spul is enorm sterk van smaak. Een achtste of een kwart was waarschijnlijk al meer dan genoeg geweest. Jeneverbessen lijken me wel lekker in dit bier.

Heb jij iets tegen jeneverbessen, Jacques?

Jacques

Ik heb wel eens gebrouwen met jeneverbessen maar dat vond ik niet zo'n succes. De wat scherpe terpentijnachtige smaak van jeneverbessen vind ik niet fijn harmoniseren met bier.

Edgar

Dan zou je mijn saizonnetje moeten proeven. Zoals met veel kruiden/specerijen: beter minder dan meer lijkt het devies.

Gerb

Citaat van: Adrie op 08-09-2008  21:55 uOp hoeveel liter bier? 15 schat ik zo in? Dan is 1 steranijs zeker veel te veel. Dat spul is enorm sterk van smaak. Een achtste of een kwart was waarschijnlijk al meer dan genoeg geweest. Jeneverbessen lijken me wel lekker in dit bier.

Op 15 liter bier. De zak met steranijs ligt al zeker een jaar halfopen in de kast en ik heb deze pas toegevoegd na het uitzetten van het vuur. Maar dan nog, is het uiteindelijk wel te sterk denk ik. Nou ja, heb ik dat proefondervindelijk uitgezocht.

Jacques, kaneel is toch niet echt een gangbaar kruid in een Scotch ale?

Jacques

Citaat van: Gerb op 09-09-2008  07:52 uJacques, kaneel is toch niet echt een gangbaar kruid in een Scotch ale?

Ik hou mij vaak niet aan de strikte regels van een stijl. Waarom zou ik? Het is veel leuker een bier te brouwen naar eigen inzichten. Wel ga ik vaak uit van een bepaald biertype. Daarmee heb je een basis. Als je zomaar wat brouwt dan gebeurt het toch te veel dat je een bier gebrouwen hebt dat niet in balans is.

Naar mijn inschatting past kaneel uitsluitend bij een Scotch Ale. Net zoals bij veel andere donkere zoetige bieren zoals ik al schreef.

bartbier

Jacques , aan welke richtwaarde denk je dan voor de kaneeltoevoeging?

Ik zit namelijk ook te broeden om zoethout en kaneel toe te voegen voor dergelijk biertype.

Jacques

Bij het bier dat ik heb gebrouwen heb ik 1 gram kaneel per 10 wort toegevoegd. Het beste is dat de kruiden niet te veel de overhand hebben.

MaartenM

Ik heb op het bierfeest bij Burg Bieren een donkere ale gedronken met jeneverbessen van brouwerij Klein Duimpje en ik vond dit wel een geweldig bier!

Vergelijkbare Topics (7)

43966

Reacties: 3
Gelezen: 714

25304

Reacties: 60
Gelezen: 21687

9602

Reacties: 126
Gelezen: 35656

30745

Reacties: 10
Gelezen: 4717

13448

Reacties: 28
Gelezen: 9542

37228

Reacties: 4
Gelezen: 1282

17884

Gestart door Ko

Reacties: 30
Gelezen: 13484

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.