Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vulpijpje, kopruimte, oxidatie en carbonisatie

Gestart door MrCrown, 17-08-2022 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

MrCrown

Dag allemaal,
Mijn bier gebotteld in juli en oxidatie treedt op. Ook vind ik de carbonisatie niet helemaal gelukt.
Ik denk aan een aantal redenen:
Vulpijpje vult niet helemaal flesje, teveel kopruimte?
Dopjes niet goed erop?
Bij vullen zoog pijpje lucht aan, dit ga ik volgende keer voorkomen.

Heeft iemand tips over het vullen met Vulpijpje om kopruimte te voorkomen? Ligt dat aan mij of is dat inherent verbonden aan het vulpijpje?

Iemand andere tips om dit te voorkomen?

Alvast heel erg bedankt!
M.

Michiel8012

Na het afvullen (met het vulpijpje op de bodem) haal je het vulpijpje er deels uit en vul je de fles meer bij door het vulpijpje tegen de hals te duwen tot het gewenste volume. Wanneer je dit niet doet heb je inderdaad te veel kopruimte in je flessen.

Verder geen flauw idee of je doppen er goed op zitten of niet. Bij veel apparaten moet je doordrukken tot hij klikt.

Succes ermee!

Jacques

Citaat van: MrCrown op 17-08-2022  15:40 uBij vullen zoog pijpje lucht aan, dit ga ik volgende keer voorkomen.

Dat is een belangrijke bron van oxidatie...

CeesM

Citaat van: MrCrown op 17-08-2022  15:40 uBij vullen zoog pijpje lucht aan, dit ga ik volgende keer voorkomen.
Hoe bottel jij het bier?
Via vulpijpje aan een kraantje of via een hevel?

hansHalberstadt

Toch niet zo'n ding met zo'n handpompje? Die lekken op het zuigertje. slecht ontwerp. Een keer gebruikt en gelijk weggegooid.
En ik heb dat ding een keer proberen te ontsmetten met alcohol. dat was geen succes. De scheuren vlogen erin waar je bijstond dus gelijk stuk. snap niet waarom ze dat ding niet van bv polypropyleen gemaakt hebben met een behoorlijke afsluitende zuiger. 

Theo Mol

Heeft iemand tips over het vullen met Vulpijpje om kopruimte te voorkomen? Ligt dat aan mij of is dat inherent verbonden aan het vulpijpje?

Iemand andere tips om dit te voorkomen?
Het slangetje moet meer dan een paar millimeter op het vulpijpje zitten - en aan de andere kant op je kraantje, hevel of wat ook - daarmee voorkom je het aanzuigen van lucht.

Kopruimte heb je nodig om de druk in het flesje op te vangen. Ik zet mijn vulpijpje op de bodem en vul het flesje tot de rand. Als het pijpje uit de fles is dan is er een goede kopruimte, ongeveer evenveel als in een flesje bier uit de winkel. Ik gebruik BNR-flesjes.

Als je te weinig koolzuur in je flesjes hebt, kijk dan eens goed of je genoeg suiker hebt toegevoegd bij het bottelen.
Koolzuurgas lost op in water maar de hoeveelheid is afhankelijk van de temperatuur. Als je vergisting warm was, dan heb je weinig koolzuur in je bier. Er is brouwsoftware die hier rekening mee houdt.
En de tegenhanger: als je flesjes erg koud staan dan lost er veel koolzuur op en krijg je weinig belletjes bij het uitschenken.

Vergelijkbare Topics (7)

44303

Reacties: 6
Gelezen: 651

39956

Reacties: 16
Gelezen: 2498

21-10-2019 17:20 u
door Serge VL
38449

Gestart door tonincx

Reacties: 9
Gelezen: 1642

35993

Reacties: 155
Gelezen: 33944

16741

Reacties: 12
Gelezen: 4345

1543

Gestart door garrit

Reacties: 22
Gelezen: 18882

45202

Reacties: 19
Gelezen: 357

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.