Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisten op fles of vat?

Gestart door GizmoGonzales, 14-04-2020 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

GizmoGonzales

Goedemorgen,

2 weken geleden heb ik een Belgisch bier gebrouwen en nu vraag ik mij het volgende af. Is het beter om het bier als het uitgegist is te gaan bottelen, of over te hevelen naar een schoonvat en het hier in laten "Agen". Met andere woorden, komt het bottelen de smaak ten goede of juist het op vat houden? En is het nodig om te verplaatsen naar een schoon vat zonder gistslurrie, of maakt dit niet zo veel uit aangezien ik het na de hoofdvergisting ook niet overgeheveld heb. En hoe lang zouden jullie aanraden dit bier te laten rijpen, aangezien het nog wel een vrij hoog alcohol percentage heeft/ krijgt. Hieronder het recept:

Batch grootte: 15 liter

3,76 kg Pilsner
1,82 kg Maris Otter pale malt
0,54 kg Carared
0,9 kg kandij suiker

Hop
12,6 gr Northern Brewer
17,4 gr Saaz
16,8 Hallertau Perle

Gist
MJ New World Strong Ale M42

OG: 1.102
FG: 1.021 (op dit moment, moet nog wel een meting vaker doen om zeker te zijn dat het uitgegist is)

Alvast bedankt voor jullie input!

Neetje

Als je zeker weet dat het bier is uitvergist (na volgende meting) niet meer overhevelen. Eventueel enkele dagen koud zetten zodra de vergisting gereed is, om helderder bier te krijgen.
Overhevelen (doe ikzelf niet) doe je als het bier nog niet geheel is uitvergist.

jaapz

Citaat van: Neetje op 14-04-2020  15:46 uAls je zeker weet dat het bier is uitvergist (na volgende meting) niet meer overhevelen. Eventueel enkele dagen koud zetten zodra de vergisting gereed is, om helderder biet te krijgen.
Overhevelen (doe ikzelf niet) doe je als het bier nog niet geheel is uitvergist.

De reden dat je alleen moet overhevelen als het bier nog niet uitgegist is, is meen ik dat je dan de gist nog weer de kans geeft om de zuurstof die tijdens de overheveling geintroduceerd word weer "weg te eten".

Zelf hevel ik helemaal niet meer over naar een nagistingsvat om daar nog te "agen" (lageren), dit omdat het overhevelingsproces alleen maar een stap extra is die weer contaminaties en oxidatie zou kunnen introduceren. Lageren kan ook prima in de fles. Mijn bier vergist dus volledig uit in het hoofdvergistingsvat, waarna ik bottel en lager in de fles.

Citaat van: GizmoGonzales op 14-04-2020  10:50 uEn is het nodig om te verplaatsen naar een schoon vat zonder gistslurrie, of maakt dit niet zo veel uit aangezien ik het na de hoofdvergisting ook niet overgeheveld heb.

Bottelen vanuit een bottelemmer (dus van de gistslurry af) maakt het een stuk makkelijker om bottelsuiker op te lossen in het bier.

Jacques

Het rijpen van bier (rijpen is het Nederlandse woord voor "agen") gebeurt ook als je het bier bottelt.
Lang wachten met bottelen komt je bier niet te goede. Zeker niet als het alle tijd op de gist staat.

Vergelijkbare Topics (7)

29862

Reacties: 18
Gelezen: 6570

8948

Reacties: 39
Gelezen: 13839

34247

Reacties: 24
Gelezen: 5896

25501

Reacties: 7
Gelezen: 2006

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.