Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lageren of bottelen na lange vergisting?

Gestart door bierfan, 15-07-2016 16:16 u

Vorige topic - Volgende topic

bierfan

5 weken geleden heb ik een sterke blonde gebrouwen met de Duvel gist van Wyeast. Ik heb het bier tussentijds niet overgeheveld.
Begin SG was 1067 en eindelijk is hij uitvergist. SG is nu 1001.

Zal ik hem nog een weekje koud lageren, of is het ivm autolyse verstandiger om snel te bottelen?

mbroek

Als het bier nu al helder is zou ik gewoon bottelen. (Anders waarschijnlijk ook wel).

hobbybob

bierfan

Helder is die niet. Daarom wilde ik m eigenlijk koud wegzetten.
1001 is niet zo heel gek met deze gist en een stort van 27% suiker. Hij smaakt nog goed. :biersmile:

JanEric

Ik zou hem toch bottelen. Helder wordt ie ook wel op fles.

bierfan

Ok bedankt! Dan ga ik hem vanavond of morgen bottelen!

knookia

Ik heb recent een 3-tal tripel (zelfde recept) achter  elkaar gebrouwen. Gebotteld zonder te lageren. Na een paar weken had het een fantastische smaak. De "lekkerste ooit"  ;D je kent het...
Maar een aantal weken verder veranderde de smaak (autolyse denk ik). Sindsdien lager ik altijd.

bierfan

Mijn idee was eigenlijk dat het bier al 5 weken op de gist zit, waardoor je last van autolyse kunt krijgen. (zegt men)
Als ik nu nog en week ga lageren dan staat het bier nog een week langer op de gist.

Maar zou je ook last kunnen krijgen van autolyse als je troebel bier bottelt?

Jacques

Citaat van: bierfan op 15-07-2016  19:37 uMijn idee was eigenlijk dat het bier al 5 weken op de gist zit, waardoor je last van autolyse kunt krijgen. (zegt men)
Als ik nu nog en week ga lageren dan staat het bier nog een week langer op de gist.

Maar zou je ook last kunnen krijgen van autolyse als je troebel bier bottelt?

Door het bier goed koud te zetten leg je stofwisseling van de gistcellen nagenoeg geheel stil. Daarmee ook het autolyseproces.

Troebel bier kan veroorzaakt worden door gist die niet goed flocculeert. Om het flocculeren te bevorderen is het verstandig calciumzouten toe te voegen aan je brouwwater. Hierdoor is je bier eerder helder.
Je moet dan denken aan calciumchloride en calciumsulfaat bij blonde bieren en calciumcarbonaat bij donkere bieren (om de pH niet te veel te laten zakken).

bierfan

Toevallig heb ik bij dit bier calciumchloride gebruikt. Volgens mij is dit een slecht flocculerende  gist.
Ik zal het bier nog een weekje koud zetten voordat ik het bottel.

ejet

De Duvel giststam staat bekend om slechte uitvlokking. Autolyse zou ik zoals eerder ook al gezegd, zeker bij koude temperaturen, niet bang voor zijn. Ik zou gewoon een weekje wachten.
Wellicht volgende keer eerder beginnen met cold crashen (dan moet het bier natuurlijk wel geheel uitvergist zijn).

bierfan

Het bier is nu pas uitvergist. Heeft lang geduurd, maar dan heb je ook wat... (hoop ik.. :brouwen:)

Vergelijkbare Topics (7)

40273

Reacties: 4
Gelezen: 1460

6710

Reacties: 20
Gelezen: 7061

34545

Reacties: 2
Gelezen: 1151

42398

Reacties: 21
Gelezen: 1889

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.