Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gestokte hoofdgisting bij eerste brouwsel

Gestart door Oz, 06-04-2015 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Oz

Beste brouwers,
Ik ben aan de slag gegaan met het boek van Adrie. Zijn eenvoudig recept met mout gevolgd, alles keer 2,3 voor 23 liter wort.
Alles ging goed, de hoofdgisting kwam na enkele uren flink op gang maar was de volgende avond alweer voorbij. Ik vermoed dat het 's nachts te koud is geworden in de garage, ook al had ik om het vat een dekbed gewikkeld. Ik heb het vat naar een warmere plek gebracht waar het nog maar een heel klein beetje op gang kwam (om de paar minuten een klein schokje in het waterslot). Nu, bijna drie dagen na brouwen lijkt het helemaal stil.
Ik heb twee keer een meting gedaan met een refractometer in Plato: Na het koelen 14,1 Plato en nu drie dagen later 9,4 Plato.
Vraag: Is er nog iets wat ik kan doen? Moet ik overgaan op de mandfles voor nagisting? Of is het bier verloren?
Ik heb nog twee zakjes Arsegan Topgist á 7 gram in huis maar niet echt de equipment om een giststarter te maken.
Graag advies. Groet,
Oscar

Jacques

Dit is een klassieker...

Als je een refractometer hebt moet je aan de gang met een omrekenprogramma.
Bij dit board over recepten kun je aan de bovenkant een link vinden.

Even ingevuld.
Je hebt een begin SG van 1057 en een eind SG van 1022. Het alcoholgehalte is 4,8% en de vergistingsgraad van 61,4%.
Vermoedelijk is de hoofdgisting nog niet helemaal over en daalt het SG nog wat. Niets aan de hand dus.

Welke gist heb je geënt? Arsegan Topgist ken ik niet. Ik denk dat je Brewferm Top bedoelt. Dat is een gist die een vrij lage vergistingsgraad kent.

Oz

Dank Jacques voor je reactie.
Ik ga me verdiepen in het omrekenprogramma.
Arsegan is volgens mij een huismerk van Brouwmarkt in Almere. De Brewferm Top was niet voorradig toen ik in de winkel was.
Dus nog even laten staan en dan gewoon nagisten? Ik ga het proberen.

Jacques

Citaat van: Oz op 06-04-2015  17:32 uArsegan is volgens mij een huismerk van Brouwmarkt in Almere. De Brewferm Top was niet voorradig toen ik in de winkel was.
Dus nog even laten staan en dan gewoon nagisten? Ik ga het proberen.

Een huismerk, tja dan weet je niet wat je koopt... Ik neem ten minste aan dat Brouwmarkt niet de vergistingsgraad die deze gist geeft bij een congreswort vermeld heeft op de verpakking. Of ergens op hun wegsite heeft staan.

Ik raad je aan het bier nog een dag of 2 tot 3 te laten staan voordat je overhevelt. Als je gistvat hebt dat echt goed afsluit (veel van de emmers die verkocht worden bij starterspakketten lekken) hoef je niet per se over te hevelen. Overhevelen heeft wel mijn voorkeur omdat je op die manier veel overtollige gist kwijt raakt die geen negatieve invloed meer kan hebben op je bier.

Vergelijkbare Topics (7)

41369

Reacties: 14
Gelezen: 1583

28185

Gestart door seed7

Reacties: 11
Gelezen: 3799

23801

Reacties: 32
Gelezen: 9840

45202

Reacties: 39
Gelezen: 1882

10887

Reacties: 17
Gelezen: 6174

37160

Reacties: 10
Gelezen: 2547

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.