Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting komt traag op gang?

Gestart door mvdhiele, 08-03-2015 14:06 u

Vorige topic - Volgende topic

mvdhiele

Afgelopen vrijdag het laatste bier gebrouwen voor de cursus van de Deltabrouwers.

Deze keer was het de bedoeling met een vloeibare gist (smackpack) te werken.
Ik heb het smackpack 3 dagen van tevoren geactiveerd, en de dag voor het brouwen vermengd met 200 ml opgelost moutextract. Dit heb ik een uur of tien laten draaien op de magneetroerder, de brouwdag zelf heb ik nog eens 300 ml opgelost moutextract toegevoegd.

Het bier staat nu al twee dagen op 21° in de vergistingskoelkast. Er is nog weinig activiteit in het waterslot, ik heb wel het idee dat de gistcellen zich op de bodem aan het vermenigvuldigen zijn.
Ik ben gewend dat bij het werken met korrelgisten er binnen een dag al een dikke schuimlaag op het bier zit.

Af en toe "borrelt" het waterslot ook de andere kant op (zuigt lucht aan lijkt het wel).

De gist die ik heb gebruikt is de Wyeast Forbidden Fruit (3463).

Moet ik al actie ondernemen, of nog even rustig afwachten?

wilbertd

Weet je hoeveel gist je uiteindelijk heb toegevoegd op hoeveel liters bier met welk start SG?

mvdhiele

10 liter wort, start SG 1088.

Ik heb de hele giststarter (600ml) toegevoegd.

wilbertd

Je ziet ook niets van schuim aan het oppervlak?

mvdhiele

Citaat van: wilbertd op 08-03-2015  17:15 uJe ziet ook niets van schuim aan het oppervlak?

Nee niets.

wilbertd

Tja, het klinkt toch alsof je alle ingrediënten hebt voor een prima vergisting.
Stond het smack-pack trouwens bol en wat is de datum op het pak?

mvdhiele

Inmiddels zijn we weer een uur of 6 verder.

Er begint zich nu een heel klein schuimlaagje te vormen op het jongbier.
Ik denk dat het goedkomt.

tdp

Citaat van: mvdhiele op 08-03-2015  20:10 uInmiddels zijn we weer een uur of 6 verder.

Er begint zich nu een heel klein schuimlaagje te vormen op het jongbier.
Ik denk dat het goedkomt.

Kalmte, rust en een borrel kan je redden ;)
Succes :)

Groet,
de TDP

mvdhiele

Citaat van: tdp op 08-03-2015  20:13 uKalmte, rust en een borrel kan je redden ;)
Succes :)

Groet,
de TDP

Biertje ook goed ;)?

tdp

Citaat van: mvdhiele op 08-03-2015  20:15 uBiertje ook goed ;)?

Natuurlijk! Proost! :biersmile:

mvdhiele

:proost: dankje!
Citaat van: tdp op 08-03-2015  20:20 uNatuurlijk! Proost! :biersmile:

wilbertd

Citaat van: mvdhiele op 08-03-2015  20:10 uIk denk dat het goedkomt.
Zoals bijna eigenlijk altijd  ;D

mvdhiele

Inmiddels staat er een dikke laag schuim op het jongbier, zo'n 4 cm.
 :)

Ik heb het idee dat vloeibare gist iets later op gang komt.

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 10-03-2015  21:12 uInmiddels staat er een dikke laag schuim op het jongbier, zo'n 4 cm.
 :)

Ik heb het idee dat vloeibare gist iets later op gang komt.
Mijn ervaring is juist dat vloeibare gist snel op gang komt. Paar uur na toevoegen stond het vat bij mij al te bubbelen. Had ook grote starter en vers gist. Hoe oud was je gist? Misschien dat deze niet meer zo vers was, dat icm zwaar bier en kleine starter kan het wel verklaren waarom het lang duurde

mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 10-03-2015  21:19 uMijn ervaring is juist dat vloeibare gist snel op gang komt. Paar uur na toevoegen stond het vat bij mij al te bubbelen. Had ook grote starter en vers gist. Hoe oud was je gist? Misschien dat deze niet meer zo vers was, dat icm zwaar bier en kleine starter kan het wel verklaren waarom het lang duurde

Gist was een maand of vier oud, in de koelkast bewaard.
Eén dag voor het "smacken" heb ik de verpakking uit de koelkast gehaald, en bij kamertemperatuur bewaard.

Dit was dus drie dagen vóór het brouwen.

De dag voor het brouwen heb ik de starter gemaakt.

Brouwers

Nog even nagekeken in Mr Malty. Hier wordt 2.1 l starter aangeraden voor je bier met een redelijk verse gist. 0.2l is dan aan de kleine kant.

mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 10-03-2015  21:30 uNog even nagekeken in mrmalty. Hier wordt 2.1 l starter aangeraden voor je bier met een redelijk verse gist. 0.2l is dan aan de kleine kant.

Daar zal ik volgende keer even kijken voordat ik een starter maak, volgens het cursusboek moest ik één dag van tevoren een starter maken met 200 ml moutextract, en de brouwdag zelf nog eens 300 ml moutextract toevoegen.

Bedankt voor de tip!

Brouwers

Citaat van: mvdhiele op 10-03-2015  21:27 uGist was een maand of vier oud, in de koelkast bewaard.
Eén dag voor het "smacken" heb ik de verpakking uit de koelkast gehaald, en bij kamertemperatuur bewaard.

Dit was dus drie dagen vóór het brouwen.

De dag voor het brouwen heb ik de starter gemaakt.

Je kan beter wat eerder beginnen met het maken van de starter. 24 uur na het smacken staat hij meestal wel bol. Ook is het aan te raden om bij een grotere starter wat meer tijd te nemen, een dag of 3 minimaal is wel aan te raden. Dan heb je namelijk nog 2 dagen om de boel uit te laten zakken. Maar het hangt allemaal van de grote van de starter en de versheid van het gist af.

Vergelijkbare Topics (7)

38594

Reacties: 22
Gelezen: 4077

25559

Reacties: 9
Gelezen: 6885

8330

Reacties: 21
Gelezen: 8371

34314

Reacties: 9
Gelezen: 3334

41702

Reacties: 22
Gelezen: 2392

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.