Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flessen om in te brouwen

Gestart door KurtK, 17-12-2014 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

KurtK

Ik wil een beetje experimenteren met brouwen. Kan ik gewoon een wijnfles gebruiken om in te brouwen met waterslot etc?

hobbybob

homoeccentricus

Citaat van: KurtK op 17-12-2014  18:10 uIk wil een beetje experimenteren met brouwen. Kan ik gewoon een wijnfles gebruiken om in te brouwen met waterslot etc?

Ik zou zeggen dat als je wil beginnen leren brouwen de kleinste doenbare hoeveelheid de 5 liter fles is. Daarmee kan je 1 Amerikaanse gallon mee brouwen (iets meer dan 3.5 liter). Google maar eens op "one gallon brew". Je vindt dan instructies, recepten, enz.

Maar niets fundamenteels belet je natuurlijk om nog kleiner te gaan...

KurtK

Ik ben nu mede aan het maken voor 10 liter maar wil kijken wat nog meer te doen en dacht aan 2 literflessen...
Dat kan natuurlijk gewoon petflessen zijn maar vroeg me af of een liter glazen wijnfles niet kan breken of zo...

Shaka

Kun je mooi gaan maischen in een cafetière. Wel even een filterdoekje om de filter doen, anders gaat er teveel troep langs/doorheen. Even isoleren met aliminiumfolie oid en een theelichtje(s) eronder om op te warmen.

Brouwers

Ik heb zelfs op internet gezien dat iemand een biertje brouwde in een 0,33 l flesje. Dus wijnfles moet lukken. Ik maak zelf veel gebruik van de 5 liter gistflessen. Ideaal om te batch splitsen.

Jacques

Citaat van: KurtK op 17-12-2014  18:10 uIk wil een beetje experimenteren met brouwen. Kan ik gewoon een wijnfles gebruiken om in te brouwen met waterslot etc?

Wijnflessen met een inhoud van 1 en 2 liter worden ook door mij gebruikt voor testjes/experimentjes.

Oscar

Kleine volumes brouwsels leveren echt weinig op... Leuk voor experimenten (en dan nog). Maar als je je even verdiept en je maakt een mooi blond bier kun je niet zo veel fout doen. En dus net zo goed wat meer maken. Doe gewoon meteen minimaal 10 liter brouwen zou ik zeggen... Dat is net iets meer als 1 kratje. Maar als het bier lekker is (en die kans is groot) dan is dat binnen een week op en zit je weer zonder... ;)

Vergelijkbare Topics (7)

22812

Reacties: 5
Gelezen: 2141

32561

Gestart door basg

Reacties: 2
Gelezen: 1183

38776

Reacties: 1
Gelezen: 1261

5511

Reacties: 45
Gelezen: 16024

31015

Reacties: 11
Gelezen: 3196

37074

Reacties: 23
Gelezen: 4603

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.