Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting op fles gestokt...

Gestart door robbel, 11-05-2013 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

robbel

In februari heb ik een chouffe gebrouwen en de batch verdeeld, een deel met t58, ander deel met de belgian ardennes gist.
Het bier is op 14 maart gebotteld, heeft 14 dagen op 25 ºC gestaan en is daarna de kelder ingegaan.
Het was nog koud in de kelder, langzaam wat warmer, met nu een graad of 15.

Nu zit er nog erg weinig koolzuur op het bier (beide versies) en geeft een iets zoete smaak en voelt plakkerig aan (bottelsuikers?)
Mogelijk dat de koude keldertemperatuur de hetgisting heeft doen stoppen.

Het bier is lekker en wil het zeker nog eens brouwen, maar zou ook graag dit bier redden...
Iemand tips?

Wat ik al gedaan heb is iedere fles eens goed geschud zodat de gist loskomt van de bodem en de bieren verhuisd naar een warmere plek.

William

Weer warm zetten en in het begin dagelijks schudden/zwenken om de gist in suspensie te brengen / houden.

Bij wat stevige bieren heb je normaal toch wel zo'n drie weken nodig (met regelmatig zwenken).

Om dit te volgen heb ik ooit een manometer op een beugelflesdop gemonteerd. Erg leerzaam om zo de hergisting te volgen.

robbel

Okay... Er is dus nog hoop!
Hoe warm zal ik ze zetten? Kamertemperatuur of terug in de kast bij 25 ºC?
Ben eens benieuwd..

William

Iets warmer dan kamertemperatuur is mooi, 25 °C vind ik iets té warm.

robbel

Okay, ik ga dat proberen.
Ik zal morgen een flesje openen en het SG meten, manometer heb ik (nog) niet voorhanden, maar die gaat er wel komen.

Ik hoop dat de gistcellen nog in leven zijn, het bier heeft toch gauw een procent of 8 alcohol.

stinkmuis

Ha Rob, die flesjes die ik van jouw heb gekregen heb ik na de eerste getest te hebben, weer een poosje warm weggezet. Zijn nu beter op druk en geven ook een mooiere schuimkraag dan eerst. Blijven een wat plakkerig mondgevoel geven maar zeker niet onprettig en smaken erg lekker. Ff warmer zetten en alles komt dus goed!

Ik ga van de week mijn saison bottelen, daarna stuur ik ff een pakje bier jouw kant op.

robbel

Citaat van: stinkmuis op 12-05-2013  08:27 uHa Rob, die flesjes die ik van jouw heb gekregen heb ik na de eerste getest te hebben, weer een poosje warm weggezet. Zijn nu beter op druk en geven ook een mooiere schuimkraag dan eerst. Blijven een wat plakkerig mondgevoel geven maar zeker niet onprettig en smaken erg lekker. Ff warmer zetten en alles komt dus goed!

Ik ga van de week mijn saison bottelen, daarna stuur ik ff een pakje bier jouw kant op.

Hey Rudi,

Fijn te horen dat ze dan toch nog verder gisten.
Ik heb ze warm gezet en zwenk ze regelmatig. Zal over een tijdje nog eens een opentrekken om te kijken wat het resultaat is.

:proost:

RobinB

Citaat van: robbel op 11-05-2013  22:11 uHet bier is op 14 maart gebotteld, heeft 14mdagen op 25 ºC gestaan en is daarna de kelder ingegaan.

Was het bier geheel naar wens qua smaak en koolzuur toen je hem koel zette?
Altijd controleren vóór je gaat koelen.

robbel

Citaat van: RobinB op 12-05-2013  15:25 uWas het bier geheel naar wens qua smaak en koolzuur toen je hem koel zette?
Altijd controleren vóór je gaat koelen.

Smaak was naar wens, alleen de koolzuur niet.
Door mijn onervarenheid ben ik uitgegaan van "theorie" en niet van "meten (proeven) is weten".

RobinB

Citaat van: robbel op 13-05-2013  00:33 uSmaak was naar wens, alleen de koolzuur niet.
Door mijn onervarenheid ben ik uitgegaan van "theorie".

Nope!
Of foute theorie (als dan)... ;)

De correcte "theorie" is dat vergisting niet op de klok gaat. :)

robbel

Citaat van: RobinB op 13-05-2013  20:24 uNope!
Of foute theorie (als dan)... ;)

De correcte "theorie" is dat vergisting niet op de klok gaat. :)

Ik ben van plan de volgende keer de hergisting te vervolgen door een manometer op een monsterfles te monteren.
De klok, daar kijk ik dan alleen nog maar met brouwen op....   ;)

RobinB

Ja, kan je doen zo'n manometer, is best leuk om te maken ook. :)
Heb hem ook een paar keer gebruikt, maar daarna niet meer (is nu ook stuk overigens).
Een groot deel is gewoon geduld en een klein beetje ervaring.

Vergelijkbare Topics (7)

34359

Reacties: 59
Gelezen: 11454

40978

Reacties: 3
Gelezen: 865

22778

Reacties: 31
Gelezen: 12746

27499

Reacties: 7
Gelezen: 3183

21263

Reacties: 6
Gelezen: 2419

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.