Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geen activiteit op de fles

Gestart door Robert S, 18-10-2012 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert S

Hoi iedereen,

Heb me kapot gezocht, maar ik kan het antwoord op de volgende vraag even niet vinden (meen hier wel ooit iets over gelezen te hebben). Ik heb een Irish red ale op de fles liggen voor de hergisting, maar er is in een week tijd niks gebeurd! Een flesje opengetrokken en er was bijna nul koolzuur, maar proefde nog zoet van de suiker die ik toe heb gevoegd. Ik wil graag nieuwe gist toevoegen, maar weet niet wat de beste methode is. Ik moet er wel bij zeggen dat er een kleine infectie in het bier was: hij smaakte voor en na het lageren een beetje zuur.

Wat kan ik doen om toch wat koolzuur te krijgen? Hoeveel gist heb ik nodig en is het beter om korrelgist te gebruiken, of een kleine starter maken?
Een paar decigram gist in elk flesje was het eerste plan, maar door de alcohol in de fles gaan ze misschien te snel dood?
Om het doceren makkelijker te maken, kunnen we ook alle flesjes openen, in een emmer gieten en daar de gist in stoppen. Maar ik weet niet of de gist zich zo snel homogeen verdeelt over het bier.
Als er nog bacteriën in het bier zitten is het misschien ook een idee om eerst te koken om het bier weer steriel te maken.

Ik hoor graag input/ideeën :)

-Robert

ps. De SG waardes lijken me niet zo belangrijk. Na het lageren was de SG redelijk laag, maar door de infectie heb ik geen idee hoeveel alcohol is gevormd.

12345

Vaak is er na een week al enige hergisting maar dat hoeft niet per se. Zeker niet als de temperatuur elke nacht fors daalt. Ik zou nog een week wachten, desnoods een deken over de stapel kratjes om de temperatuur wat gelijk te houden. Is het daarna nóg niks, dan zou ik de flesjes een beetje schudden.

Nieuwe gist toevoegen is volgens mij niet eenvoudig. Veel gist legt inderdaad het loodje door de alcohol. Je kunt wat gist oplossen in lauw water en daar stapsgewijs telkens een beetje jongbier bij doen*. Dan het jongbier terug in de bottelemmer en gist doorroeren.

*Methode beschreven in "verander water in bier"

RobinB

Nou in een stijlvaste Irish Red Ale legt er maar weinig gist het loodje door de alcohol hoor! ;D
Gewoon nog geduld en de juiste temperatuur aanhouden.
Dit topic lijkt verdacht veel op een soortgelijke van enkele dagen geleden, overigens...

Robert S

Citaat van: RobinB op 18-10-2012  14:06 uDit topic lijkt verdacht veel op een soortgelijke van enkele dagen geleden, overigens...
Misschien kijk ik verkeerd, maar kan niks vinden :) zou je misschien een linkje kunnen zetten?

Dorstige Alexander

Gewoon wachten en zorgen dat uw temperatuur goed zit. Bij mijn eerste bier was dat ook zo. Nu moet ik soms twee weken wachten eer er voldoende CO2 in mijn bier zit

RobinB

Citaat van: Robert S op 18-10-2012  14:08 uMisschien kijk ik verkeerd, maar kan niks vinden :) zou je misschien een linkje kunnen zetten?

Het is een vrij vaak voorkomend "probleem", meestal veroorzaakt door te weinig geduld of verkeerde omgang met het bier.
Hier iets soortgelijks:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20737.msg319201.html#msg319201

Zijn er ook geen tags voor?
[edit]
ja, onder de tag koolzuurgehalte vind je ook een topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=227

En onder de tag "hergisten op fles"
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=226

Jacques

Citaat van: Robert S op 18-10-2012  14:08 uMisschien kijk ik verkeerd, maar kan niks vinden :) zou je misschien een linkje kunnen zetten?

Je kijkt waarschijnlijk verkeerd. Je moet zoeken naar hergisting op fles in plaats van na-gisting op fles. Na gisting op fles is namelijk een onjuiste term. Nagisting is de vergisting na de hoofdgisting. Deze fase wordt ook warme lagering genoemd.

Het onderwerp is heel wat keren voorbij gekomen. De oplossing: geduld, geduld en nog meer geduld.

Vergelijkbare Topics (7)

45202

Reacties: 39
Gelezen: 1935

32485

Reacties: 4
Gelezen: 2807

17819

Reacties: 2
Gelezen: 2685

37423

Reacties: 6
Gelezen: 1238

27685

Reacties: 8
Gelezen: 4927

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.