Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur hergisten op fles voor een ondergister

Gestart door Ko, 15-01-2009 10:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Ko

Beste Brouwers,

Ik heb enkele weken terug een pilsener gebrouwen, deze staat nu 10 dagen te lageren op 5 graden en nu wil ik hem morgen gaan bottelen. Nu vroeg ik mij af of op welke temperatuur ik deze flesjes het beste weg kan zetten?

Ik heb sinds ik lager in een andere fles al verschillende keren gehad dat ik weinig tot zeer weinig koolzuur in de fles heb zitten. Komt dit omdat ik te weinig suiker (7 gram de liter) toevoeg of omdat ik te weinig gistresten in de "bottelpan" meeneem. Ik wil niet nog een biertje verknallen door te weinig koolzuur dus als iemand weet hoe ik dit het beste kan voorkomen hoor ik het graag.

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

gr. Ko

Adrie

7 gram per liter is zeker niet te weinig. Als het goed is is er nog aardig wat koolzuur opgelost in het bier omdat het koud staat te lageren en koud vergist is.

Ondergisters hergist ik altijd bij wat lagere temperaturen dan bovengisters, omdat ik een keer behoorlijk wat diacetylvorming heb gehad bij een hergistende ondergister bij 20 graden. Het duurde heel lang voordat die diacetyl weer weg was.

Als je bier echt heel  helder is, neem dan wat gist van de bodem van je lageringsvat mee naar je bottelvat. Ik heb de beste ervaringen met hergisten van ondergisters bij een graad of 12 tot 15.

Ko

Citaat van: Adrie op 15-01-2009  10:26 uIk heb de beste ervaringen met hergisten van ondergisters bij een graad of 12 tot 15.

Hoe lang mag het op deze temperatuur vergisten?

gr. ko

RobinB

Hergisten kan je zelf een beetje bijhouden toch?
Gewoon na 2 weken kijken hoe het ermee staat en dan wel of niet in de koelkast :)
Meestal duurt het ca een maand voor hij op dronk is, kan ook langer.

Adrie

Citaat van: Ko op 15-01-2009  11:27 uHoe lang mag het op deze temperatuur vergisten?

Tot het bier klaar is.

Zoals Robin ook zegt: na twee weken eens een flesje opentrekken om te kijken hoe het ermee staat. Een week later weer, net zolang tot het bier klaar is (voldoende druk, lekker van smaak).

Jacques

Op dit moment staat mijn JacPils II te hergisten bij 16 ÂșC. Deze temperatuur is een compromis tussen een snelle hergisting en niet te veel estervorming. Indien je last hebt van diacetylvorming kun je het beste de temperatuur wat hoger houden om zo de gist de gelegenheid te bieden de diacetyl weer af te breken.

Waarschijnlijk zal ik morgen of overmorgen mijn pils proeven om te kijken of het allemaal goed gekomen is met de hergisting of dat ik nog wat langer moet wachten.

Mijn voorlaatste brouwsel was een bovengistend bier. Deze staat al meer dan 14 dagen in onze relatief warme badkamer voor de hergisting. Vorige week proefde ik diacetyl in het bier vandaar dat ik hem nog niet uit onze (royale) badkamer heb gehaald. Vanavond zal ik hem proeven maar eigenlijk weet ik nu al dat de diacetyl verdwenen zal zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

23048

Reacties: 3
Gelezen: 2068

45590

Reacties: 8
Gelezen: 166

35538

Reacties: 3
Gelezen: 1266

12940

Reacties: 58
Gelezen: 25107

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.