Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgisch blond gist ver door met Belgian Ale (M41) korrelgist

Gestart door hobbyman, 29-08-2018 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

hobbyman

Beste brouwers,

Eerste brouwsel was een Weizen. Ondanks diverse foutjes is het een prima bier geworden, en is inmiddels al weer op.
Het 2e brouwsel is een Belgisch blond, wat een beetje een doordrinkbaar biertje zou moeten zijn.
Het recept uit BrouwHulp gehaald waar het standaard in stond (zie eind van het bericht)

Het rendement kwam uit op 80% en niet op de geschatte 75% dus het bier had een vrij hoog start SG van 1.060 na koken. Ik heb hem wat verdund met water in het gistvat tot zo'n 1.057 Eigenlijk had ik minder suiker moeten toevoegen om het te hoge start SG te compenseren? Nu staat de geschatte eind SG op 1.006 maar hij is door gegist tot 0.998 Toen heb ik vandaag het bier maar gebottelt met 8 gram suiker per liter.

Ik ben heel benieuwd hoe dit bier zal smaken, maar het alcohol percentage komt uit op 7,9% wat me aardig hoog lijkt.
De gebruikte gist is Belgian Ale (M41) korrel gist 2 zakjes.

Nu heb ik nog grondstoffen en gist voor weer zo'n batch. Wat kan ik nog verbeteren aan de receptuur of werkwijze voor de volgende batch?
Hoger maischen op 67 ipv 66 graden om nog wat onvergistbare suikers te behouden? Is mijn hop gift goed? (ik heb nog Perle hop liggen en de gebruikte tradition)

Alle tips en kritiek zijn welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptBelgisch Blond
Brouwdatum06-07-2018
BierstijlBlond
Volume34,0
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement81,6 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,40 lWater uit Water
17,77 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC84,4 %
0,30 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC3,9 %
0,30 kgAroma 50Dingemans50 EBC3,9 %
0,60 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gHallertau Traditionpellets4,8%90 min.24,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gBelgian Ale (M41)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting24,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Thom

Mijn ervaring is ook dat deze gist heel ver door gaat. Wanneer ik deze gist gebruik voeg ik eigenlijk geen suiker toe. Dit omdat hij al zo ver door gist. Een tripel met een start SG van 1.070 en 10% cara pils kwam alsnog op een eind SG van 1.007. Dit met een maisch temperatuur van 67graden.

Persoonlijk zou ik nog een aroma hop gifte erbij doen op 5min. Dit om wat tegenwicht te bieden omdat de gist zover door gaat.

haicoterbeek

De SVG is inderdaad > 100%.  De hoeveelheid suiker (600 gram) zou ik halveren of helemaal niet doen. Ook een T-58 korrelgist van fFrmentis, gist ver door en ik gebruik daar ook geen suiker bij voor een blond biertje.
Ik zou ook een aroma hop toevoegen. Ik heb goede ervaring met een Hallertauer Mittelfrue in de laatste 10 minuten. Koudhoppen met een geringe hoeveelheid Cascade maakt het nog iets complexer.
Ik gebruik een eenstapsmaisch van 68 ºC voor een medium body. Wil je minder body dan is 65-66 ºC prima.

Martijn0172

Mijn ervaring met de T58 is juist dat deze niet ver doorgist

Fractus

In het geval je met een hydrometer je SG bepaald (zo'n dobber), controleer dan even of deze goed werkt. In kraanwater zou hij 1.000 moeten aangeven. Misschien dat hij een afwijking heeft. In het geval van een refractometer kun je deze controleren met (demi)water. Dan zou hij 0 Plato moeten aangeven.

tdp

Citaat van: Martijn0172 op 30-08-2018  13:39 uMijn ervaring met de T58 is juist dat deze niet ver doorgist

Laatst een blond bier mee gebrouwen, van 1.043 naar 1.007 gegaan, is toch dieper dan ik verwacht had

haicoterbeek

Citaat van: tdp op 30-08-2018  16:16 uLaatst een blond bier mee gebrouwen, van 1.043 naar 1.007 gegaan, is toch dieper dan ik verwacht had
Dat is een vergistingsgraad van 82%. Voor een T58 (zonder extra suiker) zeker niet ongebruikelijk. Ik brouw er frisse, kruidige, licht troebele blondjes mee.

tdp

Er zat 5% suiker in de stort, prima bier geworden overigens (had iets meer uitgesproken mogen zijn qua gistprofiel, volgende keer een graad warmer vergisten).

hobbyman

Bedankt voor de tips.
Ik wil voor de 2e batch wil ik geen aromahop bestellen, want dat is dan het enige wat ik nog nodig heb. Ik heb nog wel Perle hop, en ik heb vandaag een hoeveelheid tuin hop gekregen. Helaas weet de eigenaar van de plant niet welke hop soort het is. Kan ik het gebruiken als aroma hop of is dat een te grote gok? En hoeveel heb ik dan nodig in de laatste 5 minuten van de kook?

DoubleW

Ha hobbyman,
De meeste tuinhop is afkomstig van de variateit nordbrau oftewel een golding type. Deze. Hop heeft gematigde bitterheid en een fris aroma geschikt voor ales en stout

Fractus

Je kunt ook een idee van de smaak van de hop krijgen door er thee van te maken.

Vergelijkbare Topics (7)

30932

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 9
Gelezen: 3903

25898

Reacties: 8
Gelezen: 2852

32918

Gestart door appie

Reacties: 20
Gelezen: 3072

19468

Reacties: 3
Gelezen: 2341

6710

Reacties: 20
Gelezen: 7029

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.