Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter verwarring

Gestart door Martapon, 15-02-2017 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Martapon

Hallo allemaal.

Ik ben compleet nieuw hier en tevens nieuw in het brouwvak.
Ik heb (zoals de meeste beginners) talloze filmpjes bekeken en een hoop gelezen. Ik heb daarvan ontzettende dorst gekregen en wil dus nu wel gaan starten met brouwen.

De meeste onderdelen van het proces zijn mij wel duidelijk, er is echter 1 ding waar ik niets van snap.
De giststarter....

Ik heb een Arsegan Moutpakket Witbier gekocht, op de site van Brouwmarkt.nl staat dat je een giststarter dient te maken.
Er staat tevens een gebruiksaanwijzing bij. In deze gebruiksaanwijzing heeft met het over het moutextract.. Wat is dit en hoe kom ik daar aan?

Nog een vraag...
Als ik op de website van de fabrikant de beschrijving van het gist lees (Mangrove Jacks) dan staat daar dat er helemaal geen starter nodig is.
Gooi het gist er op en wacht 10 min tot 15 min voor je gaat roeren.
Wel geven ze als advies een starter te maken, echter alleen maar met water op een temperatuur van 35 graden, even 8 minuten schudden en klaar..

Ik ben compleet lost, moet ik nu wel of geen starter maken en hoe doe ik dat dan correct.
Kan iemand mij hier over een goed advies geven in Jip en Janneke taal?
Ben tenslotte een beginner :) :proost:

Hieronder nog de tekst van de fabrikant:
For all strains except lager yeasts, add the sachet contents to 3.4 US fl oz (100ml) of water previously adjusted to a temperature between 86–95°F (30–35°C)
Stir gently into a yeast cream for between 8-12 minutes then add yeast cream directly to wort. Alternatively the dry yeast can be added directly to the wort by sprinkling onto the surface and leaving to stand for 10-15 minutes before stirring

DirkB

Ik zou voor je eerste brouwsels gewoon de gist over het wort heen strooien. Dat werkt prima en je hebt al genoeg andere dingen om je zorgen over maken. Het is wel erg belangrijk voldoende gist te gebruiken. Je kan op http://www.mrmalty.com/calc/calc.html berekenen hoeveel gist je nodig hebt.

Succes!

Martapon

Ok perfect, dit antwoord hoopte ik op :)
Dank je voor je reactie!

Jacques

Citaat van: DirkB op 15-02-2017  20:46 uIk zou voor je eerste brouwsels gewoon de gist over het wort heen strooien. Dat werkt prima en je hebt al genoeg andere dingen om je zorgen over maken. Het is wel erg belangrijk voldoende gist te gebruiken. Je kan op http://www.mrmalty.com/calc/calc.html berekenen hoeveel gist je nodig hebt.

Succes!

Een prima advies. Ook voor volgende brouwsels.
Hydrateren van gist levert zo goed als niets op. Het zorgt er voor dat de vergisting net een fractie eerder begint meer niet. Diverse tests die ik heb uitgevoerd hebben dat laten zien.
Qua vergistingsgraad en smaak van het bier maakt het niet uit. Wat mij betreft is hydrateren een overbodige handeling. Een handeling die overigens ook minder goed kan uitpakken doordat bijvoorbeeld met te koud, te warm of te weinig water gehydrateerd wordt. Ook blijft er vaak gist achter in het glas waarin je gehydrateerd hebt. Je voegt dan minder gist toe dan wanneer je de gist zo over het wort strooit.

Hay

Wat ik niet begrijp dat die brouwgroothandels dat blijven adviseren, slaat toch nergens op.
De meeste moutpakketten zullen door beginnende brouwers gekocht worden en die hebben al genoeg aan hun hoofd die eerste keer.
En ik heb het dus niet over of je wel of niet moet hydrateren daar is al genoeg over gezegd.
Maar ze adviseren echt om een starter te maken en dat is echt grote onzin, de fabrikanten van de gist adviseren het zelf niet eens.

Jacques

Citaat van: Hay op 17-02-2017  13:13 uMaar ze adviseren echt om een starter te maken en dat is echt grote onzin, de fabrikanten van de gist adviseren het zelf niet eens.

Dat de handleiding die bij de Arsegan pakketten zit niet al te best is, is al eerder geconstateerd op dit forum.
Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33250.msg505620.html#msg505620

Dzjay

Hey Martapon,

Heb je al gebrouwen? Hoe ging het?

Ik heb een paar weken geleden ook mijn eerste brouw gemaakt en liep ook tegen de vraag aan over de giststarter. Ik heb zelfs nog even gebeld met de leverancier en die vertelde dat men meestal nog wel iets heeft liggen om een starter mee te maken.

De mensen op dit forum hebben me gelukkig kunnen uitleggen dat ik het beste een 2e zakje van dezelfde korrelgist kon bijbestellen. Ik heb dat er direct in gestrooid en tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan.

Tip:
Op deze site kun je via het "Gistactie" menu item gist per post laten bezorgen. Lekker snel en goedkoop dus: http://www.vanderkooyjubbega.nl/overig/envelop-post.html

lier

Kijk even op de site van de fabrikant, meeste zakjes gist zijn voldoende voor 20 liter (droog gestrooid) Als je meer nodig hebt, gooi je er gewoon nog een zakje bij

Tjardo

Citaat van: lier op 04-03-2017  00:16 uKijk even op de site van de fabrikant, meeste zakjes gist zijn voldoende voor 20 liter (droog gestrooid) Als je meer nodig hebt, gooi je er gewoon nog een zakje bij

De fabrikant is wel erg optimistisch, 20 liter zou theoretisch kunnen maar dan moet het begin SG niet al te hoog zijn en moeten er zo min mogelijk moeilijk vergistbare suikers inzitten...

Gebruik www.mrmalty.com of kijk in het tabblad 'vergisting' in BrouwHulp hoeveel (korrel)gist je nodig hebt.

Sharky

Wij liepen ook tegen het "probleem" van de giststarter op bij een Belgische saison pakket van Brouwmarkt. (Raar dat ze dat in de winkel niet even melden). Ik heb uiteindelijk een starter gemaakt met gerstemout stroop bij de bio supermarkt vandaan. Recept kwam hier vandaan.
https://www.twortwat.nl/nieuws.detail?item_id=1329990138&type=4&back=1&page=/artikelen

Vergelijkbare Topics (7)

35638

Gestart door lier

Reacties: 61
Gelezen: 10489

21143

Reacties: 5
Gelezen: 1932

28135

Reacties: 5
Gelezen: 2414

492

Reacties: 12
Gelezen: 11836

41246

Reacties: 2
Gelezen: 984

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.