Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwsel, craft a brew set (American Pale Ale)

Gestart door Martijn1989, 11-02-2016 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn1989

Hoi allen,

Laatst bij het voorstellen een korte intro gegeven over mijn eerste stappen in de brouwwereld, en vorige week was het dan eindelijk tijd om mijn eerste zelfgebrouwde biertje te proeven. Wellicht dat iedereen het van zijn eerste brouwsel zegt, maar wat een smaakvol bier! Fruitig van geur, lekker hoppig, langhoudende schuimkraag... ik was verkocht, wat een leuke hobby dit! ;D

Even kort terugkomend op set. Als cadeau rond kerst een Craft a Brew set gehad, deze set uit de US is ontwikkeld met als oog een leuke startersset voor een nette prijs te creëren. Ik had het al eens laten vallen thuis, en dat was gehoord. De set bestaat uit een 1 gallon glazen mandfles, slang, slangenklem, thermometer, waterslot en nog wat zaken. Het koken doe ik in een standaard 5 liter RVS pan op het gasfornuis in de keuken. Bijgevoegd was het recept voor een American Pale Ale, bestaande uit een moutextract (pilsner light), speciality grains (Carahell & Carapils) als steeped grains, twee hop soorten (Perle & Cascade), gedroogde gist (Ale Yeast) en sanitizer. Het is een echte beginnerset, maar ideaal om voor een nette prijs (€ 39,99) te zien of het brouwen iets voor je is.

Ik kon het niet laten die avond al aan het brouwen te beginnen, en met veel plezier op een uur of 3 alles in de mandfles gekregen volgens het recept. Na 2 weekjes (hoofdvergisting en lagering op zelfde fles) was het tijd voor bottelen. Helaas wat verspild in mijn pogingen alles zo hygiënisch en schoon mogelijk te houden, maar 8 flesjes later alles nog 3 weekjes weggezet voor hergisting op de fles. En dan dit weekend het openen: de plop en sis waren al veelbelovend, de geur goed, wat fijn om je eigen bier te openen!

Diezelfde avond nog aan de slag gegaan met het volgende brouwsel, ook een recept van bovengenoemde set, de White House Honey Ale naar het recept uit het witte huis. Ook hier weer moutextract (light), speciality grains (Amber, Crystal, Biscuit malt), twee hopsoorten (Kent Goldings & Fuggles) en gist (Windsor dry ale yeast). 5 minuten voor einde kooktijd moest er honing worden toegevoegd, hiervoor honing gebruikt van een lokale imker. Mooi gekleurde wort die nu alweer even op de mandfles staat. Deze keer, zoals het recept het voorschrijft, gebruik gemaakt van een tweede mandfles voor na de hoofdvergisting.

Afgelopen week het boek verander water in bier gekocht, van Adrie Otte. Heel leuk en goed te lezen boek, en na de White House Honey Ale daar eens een recept uit nabrouwen om kennis en ervaring langzaam op te bouwen. Een ontzettend leuke hobby tot op heden, met grote dank aan alle bijdragen op dit forum waarmee op zowat al mijn vragen het antwoord al was te vinden.

Groeten,

Martijn

Hay

Hij ziet er in ieder geval lekker uit, ,mooie kleur en mooie schuimkraag  :proost:

Thamerdal

Klepper

Mooi biertje!

Door die leuke startsetjes komen er veel nieuwe forumleden bij.  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

29057

Reacties: 18
Gelezen: 5443

3269

Gestart door Bruyn

Reacties: 16
Gelezen: 4996

23499

Gestart door Jerome

Reacties: 25
Gelezen: 9410

16399

Reacties: 12
Gelezen: 3626

43244

Gestart door Polanen

Reacties: 4
Gelezen: 795

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.