Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Imperial stout, extra gist toevoegen?

Gestart door robinvdb, 21-03-2015 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

robinvdb

Beste brouwers,
ik ben 2 weken geleden begonnen met het brouwen van een russian imperial stout.
Het SG stond op 80-82 in het begin. Ondertussen heeft het bier nu 2 weken gegist.
Helaas heb ik geen mogelijkheid tot het controleren van de temperatuur. Het was over het algemeen wat aan de koude kant.
Op 15 liter is een zakje  Newcastle dark ale gist gebruikt.
Nu is het SG (na overhevelen) 40... vrij hoog dus.

Ik heb nog een zakje safbrew T58 liggen. Moet ik dit erbij gooien of meer geduld hebben?
Het bier smaakt trouwens al best goed!

John

De goede temp. (warmer dan "aan de koude kant") zal wonderen doen lijkt me. Ff schudden kan ook geen kwaad.

Jacques

Citaat van: robinvdb op 21-03-2015  17:39 uBeste brouwers,
ik ben 2 weken geleden begonnen met het brouwen van een russian imperial stout.
Het SG stond op 80-82 in het begin. Ondertussen heeft het bier nu 2 weken gegist.
Helaas heb ik geen mogelijkheid tot het controleren van de temperatuur. Het was over het algemeen wat aan de koude kant.
Op 15 liter is een zakje  Newcastle dark ale gist gebruikt.
Nu is het SG (na overhevelen) 40... vrij hoog dus.

Ik heb nog een zakje safbrew T58 liggen. Moet ik dit erbij gooien of meer geduld hebben?
Het bier smaakt trouwens al best goed!

Klinkt een beetje als een gestokte vergisting.
Een zakje van 10 g op 15 liter wort met een begin SG van 1082 is te weinig. Volgens Mangove Jack's is de Newcastle dark ale een gist niet al te veer doorgist. Wat extra gist kan misschien helpen.
Zie ook dit artikel uit de wiki over wat te doen bij een gestokte vergisting.

Brouwers

Ik zou geen T58 toevoegen maar gewoon even een ander gistje bestellen. Je zou nog een zakje Mangrove Jaclks kunnen pakken of misschien US-05.
Als je nu bestelt heb je hem morgen binnen, of in het ergste geval overmorgen. Verder de wiki van gestokte vergisting uitvoeren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.