Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

1e brouwsel: witte nestor

Gestart door hans_nwk, 06-05-2014 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

hobbybob

Probeer om het rond de 19,5 graden te houden of voor een "banaantje" 23 graden.
De mijne vandaag gebotteld:

97 x 0,3 ltr
16 x 0,5 ltr
4 x 0,7 ltr

Komt de zomer net te vroeg :proost:

hans_nwk

Citaat van: hobbybob op 18-05-2014  13:26 uProbeer om het rond de 19,5 graden te houden of voor een "banaantje" 23 graden.
Hij zit nu op ongeveer 20 °C, de kamer is 19,8 °C. Dat lijkt goed.
Hoeveel blubjes/min heb normaal gesproken tijdens hoofdvergisting?

Citaat van: hobbybob op 18-05-2014  13:26 uDe mijne vandaag gebotteld:

97 x 0,3 ltr
16 x 0,5 ltr
4 x 0,7 ltr

Komt de zomer net te vroeg :proost:
Je brouwt wat groter dan ik! 45 x 0,3 ltr is het maximale dat ik verwacht.

hans_nwk

Er waren nog twee dingen die ik wil vragen.
Tijdens het maischen (op 62 °C) heb ik met een papiertje de pH gemeten. Die was 4.5, is dat niet heel laag? het wort was 29 °C met de meting, heeft dat invloed?

Het wort was heel troebel en ik ben vergeten te whirlpoolen. Hoe doen juliie dat over het algemeen? Tijdens het koelen als je bv onder de 30 °C zit roeren en dan hoe lang laten staan?

seed7

pH is aan de lage kant 5,2 - 5,4 is gewenst, maar de betrouwbaarheid van die papiertjes is niet zo groot, het geeft een indikatie.

Whirlpool. Na het koken even een tijdje laten staan tot je geen deeltjes meer omhoog ziet komen / bewegen, dan de whirpool aandraaien met een lepel oid, dan weer een minuut of 10 laten staan tot alles weer rustig is.

Ingo

hans_nwk

Citaat van: seed7 op 19-05-2014  08:53 upH is aan de lage kant 5,2 - 5,4 is gewenst, maar de betrouwbaarheid van die papiertjes is niet zo groot, het geeft een indikatie.

Whirlpool. Na het koken even een tijdje laten staan tot je geen deeltjes meer omhoog ziet komen / bewegen, dan de whirpool aandraaien met een lepel oid, dan weer een minuut of 10 laten staan tot alles weer rustig is.

Ingo
Ik had van een papiertje met het bereik van 3.8 tot 5.5 pH een redelijke nauwkeurigheid, dat valt blijkbaar tegen.
Ik zal tijdens het koelen de speidelpomp dan wat eerder stoppen en het bij roeren houden het laatste stuk.

Bedankt voor je antwoorden!

Hans

hobbybob

Ik heb sinds ik brouw mijn pH nog nooit gemeten tot nu toe waren mijn biertjes prima van smaak.

Zal het voor de aardigheid eens doen.

Ff gekeken maar vindt alleen dit:

Citeer9271CR
De waterhardheid in postcodegebied 9271CR is 9° DH Deze waterhardheid is gemiddeld.

hans_nwk

Citaat van: hobbybob op 19-05-2014  19:30 uIk heb sinds ik brouw mijn pH nog nooit gemeten tot nu toe waren mijn biertjes prima van smaak.

Zal het voor de aardigheid eens doen.

Ff gekeken maar vindt alleen dit:
Ik heb het gemeten uit nieuwsgierigheid en omdat het als belngrijk wordt aangemerkt.
De hardheid is hiets lager:
min 7,5
gemiddeld 8,1
max 8,4
(1e kwartaal 2014).

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 18-05-2014  13:51 uHij zit nu op ongeveer 20 °C, de kamer is 19,8 °C. Dat lijkt goed.
Hoeveel blubjes/min heb normaal gesproken tijdens hoofdvergisting?

Daar kun je niets van zeggen. Naast de temperatuur heeft het ook te maken met de gebruikte gist, de samenstelling van je wort en verhoudingen van je gistvat (een smal hoog gistvat geeft meer beweging dan een breed laag gistvat).

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 20-05-2014  21:17 uDaar kun je niets van zeggen. Naast de temperatuur heeft het ook te maken met de gebruikte gist, de samenstelling van je wort en verhoudingen van je gistvat (een smal hoog gistvat geeft meer beweging dan een breed laag gistvat).
Ok, dank je. Zolang het "blubt"gaat het goed ga ik maar van uit. Het wordt wat lastiger om de boel op temperatuur te houden, het gaat af en toe richting 21 °C. Af en toe een koelelemnet in de speciekuip helpt dan wel. Met 20 liter water en 15 liter bier is er genoeg buffer om geen temperatuurschok te krijgen denk ik.

Zo af en toe lijkt het wat langzamer te gaan en een uur later weer op snelheid te komen. Morgen of overmorgen zal het wel minder worden (de vergisting loopt sinds zaterdag). Hopelijk wordt het dan ook wat helderder en wat lichter...

hobbybob

Zo'n volledig brouwsel lijkt altijd wat donkerder, in de fles/glas is het dan weer lichter.

Ik heb gisteravond mijn "proefflesje" open getrokken en geproefd ( 2 dagen navergisting op 23 graden )

- Lichte sis bij het openen
 - Kleur zeer licht tegen wit aan
 - Geur is prima iets weeëig vanwege de tarwe, citrus duidelijk aanwezig
 - Smaak nog iets aan de dunne kant, koriander, sinaasappel lichte hint van kruidnagel
 - Schuimkraag vol en romig zakt langzaam weg

Gezien de korte tijd op fles gaat het helemaal goedkomen met mijn witje

hans_nwk

Citaat van: hobbybob op 21-05-2014  15:46 uZo'n volledig brouwsel lijkt altijd wat donkerder, in de fles/glas is het dan weer lichter.
Ik had niet gewhirlpoold (tsja, 1e brouwsel...) vandaar dat ik me er wat ongerust over maak.
De schuimkraag is ondertussen weg en de activiteit bijna opgehouden en het lijkt inderdaad al wat lichter. Ik zal vanavond maar eens meten wat het sg op dit moment is.

Ik hoop dat de mijne net zo goed wordt als de jouwe!

hans_nwk

Gisteravond was de activiteit zo goed als weg in het gistvat.

Een monstertje genomen en inderdaad is het bier al een stuk helderder en lichter geworden. het smaakt een beetje moutig, ik hoop dat dat nog wat wegtrekt en iets te hopbitter.

Het SG was 1016 volgens het recept moet het uitkomen op 1013. Ik ben wat te hoog begonnen in SG (1052 ipv 1047), gaat dat nog iets uitmaken voor het eind SG? Moet de gist met dit soort SG's het normale eind SG halen of moet je meer kijken naar de verwacht vergistingsgraad?

Zondag maar weer eens meten hoe het er dan voor staat.

Ook al is het niet gezakt dan dan is het waarschijnlijk nog te vroeg om te bottelen, ik denk dat totaal 2 weken vergisting ongeveer normaal is?

Het gaat een goed drinkbaar bier worden lijkt het en daar ben ik blij mee!

Groet,
Hans

hobbybob

CiteerHet SG was 1016 volgens het recept moet het uitkomen op 1013. Ik ben wat te hoog begonnen in SG (1052 ipv 1047), gaat dat nog iets uitmaken voor het eind SG? Moet de gist met dit soort SG's het normale eind SG halen of moet je meer kijken naar de verwacht vergistingsgraad?

Je hebt al gewonnen tov het recept maw een hogere SVG gehaald, jouw biertje kan niet lezen dus die zal zich niet gaan houden aan verwachte eind SG ( 1013 ), je start SG was 5 punten hoger dan het recept, dus je eind SG zou dan 1018 zijn maar is al 1016 ( en daar gaan nog 1 of 2 puntjes vanaf verwacht ik.

Citeerhet smaakt een beetje moutig, ik hoop dat dat nog wat wegtrekt en iets te hopbitter.

Je biertje is nog heel erg jong en bevat bijna geen CO2 de smaak zal absoluut bijtrekken.

CiteerOok al is het niet gezakt dan dan is het waarschijnlijk nog te vroeg om te bottelen, ik denk dat totaal 2 weken vergisting ongeveer normaal is?

Ja 2 weken is wel "normaal" voor de lichtere biertjes. Lageren is ook niet gewenst bij dit type bier. Ik koel de boel meestal wat terug 3 dagen voor het bottelen dan kan er nog wat extra gist uitzakken.

Het lijkt erop dat je deze zomer een prima eigen gebrouwen witbiertje drinkt :biersmile: ( alleen jammer dat je het zo snel op zal hebben :proost: )

hans_nwk

Citaat van: hobbybob op 23-05-2014  09:07 uHet lijkt erop dat je deze zomer een prima eigen gebrouwen witbiertje drinkt :biersmile: ( alleen jammer dat je het zo snel op zal hebben :proost: )
Bedankt weer voor je commentaar! Het is wel prettig om bij het eerste brouwsel af en toe wat geruststellende woorden te zien.

Zondag maar weer eens meten en dan denk ik dat het donderdag of vrijdag bottelen wordt.

Groet,
Hans

hans_nwk

Op 30-5 is het gebotteld.
Afgelopen zondag en gisteren even geprobeerd hoe het gat.

Zondag: Er is een sis en er is een mooi schuimlaagje, de smaak is wel goed maar iets bitter.
Gisteren: hetzelfde als zondag maar de btterheid trekt wat weg.

Over een paar weken zal hij nog wel wat beter worden. Goed drinkbaar biertje is het nu al. Ik was al bang voor eenbrouwsel dat te goed is om weg te gooien maar niet goed genoeg om met plezier te drinken.

Dat zal ongetwijfeld nog wel eens komen een half mislukt bier maar de eerste is gelukkig goed!

Iedereen bedankt die me hierbij heeft bijgestaan!
Groet,
Hans

Vergelijkbare Topics (7)

9233

Reacties: 15
Gelezen: 5427

29419

Reacties: 17
Gelezen: 9305

8021

Reacties: 54
Gelezen: 16098

5392

Reacties: 23
Gelezen: 5976

27230

Reacties: 32
Gelezen: 11405

4010

Reacties: 63
Gelezen: 18030

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.