Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste echte bier... Suggestie recept?

Gestart door Muldermans, 11-08-2008 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

Binnen niet al te lange tijd wil ik mijn eerste echte bier gaan brouwen, de meeste spulletjes heb ik nu voor elkaar. Ik heb twee weck ketels van 30L voor een mooi prijsje kunnen regelen (de rvs gamellen staan nog wel op het verlanglijstje, maar heeft niet zo'n hoge prioriteit meer)
Een koeler en een schrootmolen heb ik van William over kunnen nemen, rest mij nog een goede brander en het maken van filters (Die filters ga ik deze week even over brainstormen, zelf maken is redelijk eenvoudig heb ik al gezien)

Ik hoop zo halverwege september dus met het eerste recept aan de gang te gaan. Heeft iemand van jullie nog suggesties, ik zoek eigenlijk een recept dat voor een beginner een redelijk goede kans van slagen heeft.
Of zeggen jullie, het maakt niet uit welk bier je maakt.

Met vriendelijke groet
Marijn

Herman

Marijn,

Kijk eens bij de bewezen recepten, daar vind je vast wel wat lekkers. In ieder geval starten met een bovengistend bier. Wellicht dat ik nog brouw voordat jij je eerste brouwsel wil maken, dan kun je de kunst nog even afkijken van te voren. Ik zou beginnen met een simpel recept 1 a 2 moutsoorten en 1 a 2 hopsoorten. Dan leer je ook eenvoudig je mout en hop herkennen.

Muldermans

Inmiddels druk zoekende :leren:

Als je gaat brouwen, kijk ik graag mee, dus hou me van harte aanbevolen!

Gr
Marijn

Caspar

Een belangrijk element: Wat vind je zelf lekker ;D?

Muldermans

Weizen  :proost2: ;D

Dus iets in die richting gaat het worden... Ik zoek verder :leren:

Muldermans

Het wordt denk ik de Weizen van Theo van Eijden. Alleen lageren bij 2 graden wordt wat lastig te realiseren, wellicht is er nog plek in de koelkast op mijn werk (die meestal toch leeg staat..)

Caspar

Maak het jezelf niet te moeilijk... lageren bij 2 oC is helemaal niet nodig bij dit biertype. Ben benieuwd naar jouw interpretatie :brouwen:.

EBC

Ik ben benieuwd hoe hoog de olieprijs moet worden tot brouwerijen stoppen met koud lageren.

Dat kan niet lang meer duren. Filteren wordt eens goedkoper...of we gaan gewoon weer over op ongefilterd bier. Ook een prima marketingstunt.

bazje

Ik zou starten met een bier dat op "normale" temperaturen kan vergisten.
Maak je een donker bier (bijv. een dubbel) dan is het moeilijker evt. brouwfoutjes te herkennen,
Maak je een blond bier, dan is dit makkelijker.
En ik zou inderdaad gaan voor 2 moutsoorten en zelfs maar 1 soort hop.

Hopmans

De weizen zou ik ook gewoon een weekje op kamertemperatuur lageren.
Koudewaas is in dit geval geen ramp.
Waas willen we toch in een Weizen?

:degroeten:

oranjeboombiertje

Citaat van: Hopmans op 13-08-2008  18:29 uWaas willen we toch in een Weizen?

Dat is dus eigenlijk een wazen dan ;D

:degroeten:
Wesley

EBC

Volgens mij ziet Hoppie inderdaad niet meer zo scherp...

William

Citaat van: EBC op 13-08-2008  19:05 uVolgens mij ziet Hoppie inderdaad niet meer zo scherp...
Nee, Hoppie moet naar Pearl

Muldermans

Ik ga lageren op kamertemperatuur  :lessmile:

De komende tijd aan een goede installatie werken, meeste spullen zijn er inmiddels. Overmorgen arriveert de tweede weckketel en dit weekend kan ik gaan stoeien met filters.
Ik hou jullie op de hoogte :proost2:

Groet
Marijn

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.