Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG meter

Gestart door KingKarel, 06-08-2008 11:01 u

Vorige topic - Volgende topic

KingKarel

Hallo,

Gisteren wilde ik het SG meten van mijn hoofdvergistende witbier. Laat ik potver3 G@DV*DM%E mijn hydrometer vallen...  :huilen:. Nu zul je denken, die dingen kosten toch maar 5 tot 6 euri. Maar ik moet er wel weer voor naar Brouwland rijden.... En ik wilde dus gisteren meten!
Toen met de volgende oplossing gekomen. Wellicht ook interessant voor andere brouwers met kapotte hydrometers...

In de schuur een flesje van ca 100 mL gevonden waar de vrouw ooit azijn in heeft bewaard. Loopt mooi taps toe naar boven (ivm nauwkeurigheid bij afvullen).
Flesje gevuld met water en op mijn speciale kruidenweegschaaltje (0,1 g) massa bepaalt.
Toen flesje gevuld met wort en weer gewogen. Volgende formule voor SG: massa wort-massa flesje / massa water-massa flesje. Werkt heel prima! En volgens mij ook best nauwkeurig.

Zie onderstaande foto voor flesje en weegschaaltje.
Nu kan ik weer met een gerust hart verder brouwen, zonder dat ik een hydrometer hoeft te halen. Ben trouwens ook minder wort kwijt. Vorige keren moest ik de maatcilinder telkens vullen met 200 mL wort, nu kan ik met de helft toe... :hoera:

William

Lijkt op de klassieke weegschuitmethode.

De fout zal vooral bepaald worden door het moment dat jij denkt dat het flesje precies gevuld is, of dat er precies 100 ml in zit.

Als je het flesje volledig vult zodat er een kop met vloeistof opstaat dan moet je er op bedacht zijn dat de bolling van de kop van de vloeistof en dus hoeveel vloeistof je opbrengt, afhangt van de dichtheid en de oppervlaktespanning van de vloeistof. De laatste is ook afhankelijk van b.v. hoeveelheid alcohol en andere oppervlakteactieve stoffen (a-zuren, eiwit).

Mocht er een mooi maatstreepje op het fles zitten tot hoever je het flesjs moet vullen dan zal de fout alleen worden bepaald door de variatie die je hebt om tot het streepje te vullen. Dit laatste is snel te testen door 10 maal met water te vullen en de variatie te berekenen.

Albertus

KingKarel

Ik vul hem af tot het randje van de hals.  (je zou er ook een knikker op kunnen leggen!)
De hals is zo dun in vergelijking met de onderkant van het flesje dat de marge minimaal zou moeten zijn. (Soort maatkolf idee).
Ik denk dus niet dat je zo'n last hebt van die oppervlaktespanning. De marge is minimaal.
Heb de volume variatie te testen heb ik het flesje verschillende keren gevuld met water en de massa bepaald. De marge met water was slecht 0,1 gram = 0,1 mL. Deze volumeafwijking heb ik dus ook met wort.

Ach, je moet wat zonder hydrometer...

Groeten
Karel.

Drents Hopbier

Citaat van: KingKarel op 06-08-2008  11:31 uIk vul hem af tot het randje van de hals.  (je zou er ook een knikker op kunnen leggen!)

Ach, je moet wat zonder hydrometer...

Dat flesje is natuurlijk goedkoop. Je zou ook een maatcylinder kunnen gebruiken. Dan is het volume wat nauwkeuriger te bepalen (onderkant meniscus op maatstreepje zetten). Ik zal bij mijn volgende metingen eens een maatcylinder-meting, een hydrometer-meting en een Brixmeter-meting gebruiken (en misschien een pyknometer-meting, hoewel die veel tijd kost).

Hopbier

William

Citaat van: KingKarel op 06-08-2008  11:31 uDe marge met water was slecht 0,1 gram = 0,1 mL. Deze volumeafwijking heb ik dus ook met wort.

Dan ben je dus in staat om het sg met zo'n 0.3 % nauwkeurigheid te bepalen dus op 0,003 sg-eenheden ten opzichte van water, iets minder dan met een ordinaire hydrometer.   :duimop:

bazje

Citaat van: William op 06-08-2008  12:36 uDan ben je dus in staat om het sg met zo'n 0.3 % nauwkeurigheid te bepalen dus op 0,003 sg-eenheden ten opzichte van water, iets minder dan met een ordinaire hydrometer.   :duimop:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met mijn SG meter al moet gokken wat het nu precies is. 1050, 1049 of 1048 ?
Ten opzichte van mij  ::) ben je dus 0.997 sg-eenheden nauwkeuriger.
Ik zou mij niet druk maken om die oppervlaktespanning. ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 06-08-2008  11:22 uZie ook deze bijdrage van hansHalberstadt:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1908.msg117501.html#msg117501

Bert
Het is ook nog mogelijk om iets te nemen met een constant volume (bijvoorbeeld grote glazen knikker met een dun nylon draadje eraan gemaakt). Als je de knikker onderdompelt in water dan meet je het gewicht van het water (meten voor en na het onderdompelen). Onderdompelen in wort levert het gewicht van het wort. De verhouding van de twee is het SG. Voordeel is dat het  verplaatste volume in beide gevallen gelijk is en uit de berekening valt. De nauwkeurigheid wordt bepaalt door de resolutie van je weegschaal en het volume van de knikker.
HansH 

Vergelijkbare Topics (7)

41215

Reacties: 4
Gelezen: 1126

11563

Gestart door Oscar

Reacties: 24
Gelezen: 7650

205

Reacties: 9
Gelezen: 7805

33897

Reacties: 4
Gelezen: 1693

29608

Gestart door pa-aler

Reacties: 1
Gelezen: 1460

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.