Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwcursussen in het nieuwe seizoen 2008/2009

Gestart door Oscar, 26-07-2008 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Beste brouwers,

Veel verenigingen hebben ieder jaar een eigen brouwcursus om zou in het nieuwe seizen weer nieuwe leden enthousiast te maken voor
deze geweldige hobby en natuurlijk voor de vereniging die deze cursus geeft. Nu ben ik wel benieuwd welke verenigingen er allemaal een
eigen cursus heef en hoe deze cursus in elkaar zit. En, niet geheel onbelangrijk, hoeveel cursisten komen er op af en hoe is hun ervaring
is met deze cursus.

Ook ben ik wel benieuwd wat jullie ideeën zijn over hoe een bierbrouwcursus in elkaar zou moeten zitten, wat zijn de do's en don't voor
een cursus bierbrouwen. Hoe haal je mensen over de drempel die al tijden met het idee lopen om zelf bier te gaan brouwen.

:degroeten:

Oscar

Voor de 2e keer geeft onze vereniging ook weer en cursus onder mijn leiding.

Het principe van deze cursus is als volgt :

Eerst is er een informatie avond waar belangstellenden kunnen komen on te horen wat deze cursus nu daadwerkelijk in gaat houden
wat de voorwaarden zijn en natuurlijk de kosten. Tijdens deze informatie avond staat er een simpele brouwinstallatie uitgestald, zodat
de aankomende cursisten kunnen zien welke materialen er nodig zijn om zelf thuis bier te brouwen.

Ter inleiding van deze avond krijgen ze een grappig filmpje te zien (welke ook op youtube staat) welke goed weer geeft hoe het er tijdens
zo'n dag in de keuken aan toe gaat, simpelheid ten top.

Daarna krijgen de belangstellenden een kort verhaaltje over onze vereniging, wat we doen en wie wij zijn. Daara is het mogelijk om vragen
te stellen en wordt er uitgelegd hoe de cursus zal verlopen, wat de kosten zijn en welke spullen ze nodig hebben.

De daadwerkelijke cursus begint in oktober en zal iedere maand 1 cursus avond hebben in totaal 5 avonden waarin de basis van het brouwen en wat kennis over de grondstoffen wordt behandeld. Vanaf de 2e cursus avond krijgen de cursisten een pakket mee waarmee ze 10 liter bier moeten brouwen waarbij de mouit al geschroot is. Ze beginnen met korrelgist het derde brouwsel krijgen ze een Wyeast pakje mee en bij het laatste brouwsel moeten ze zelf een gist opkweken. Dit laatste brouwsel wordt beoordeeld.

Tijdens de cursus moeten ze zelf een filter maken en/of een koeler. Na de cursus zijn ze op hun zelf aangewezen en zullen ze toch echt een schrootmolen moeten aanschaffen.

Vorig jaar waren de reacties zeer positief.

René K

Ziet er goed uit Oscar. Voor hoeveel leden wordt de cursus gemiddeld gehouden?
Blijven de meeste cursisten ook brouwen na de cursus?

Oscar

Citaat van: René K op 26-07-2008  20:25 uVoor hoeveel leden wordt de cursus gemiddeld gehouden?

Minimaal 6 cursisten. De cursisten van vorig jaar (11 personen) zijn op enkele na blijven hangen. De cursus is ook inclusief lidmaatschap.

halikidee

Ha die Oscar,

Ikzelf heb bij de Roerstok een cursus gevolgd.
Deze duurde 1 dag.
Tijdens deze dag werd er een hoeveelheid bier gebrouwen en tijdens het brouwen werd de nodige "theoretische" uitleg gegeven.
Op het eind van deze dag kreeg ieder 10 liter bier in een emmer mee om thuis verder te laten vergisten en te bottelen.
Een leerzame dag die aanspoort om verder te gaan zoeken hoe en wat verder en evt beter/anders.
Overigens was de cursusleider via mail, telefonisch of tijdens clubavonden bereikbaar voor evt vragen en of onduidelijkheden.
Bij deze cursus hoorde ook een half jaar lidmaatschap bij.
Deze dagen werden 1x per maand gehouden ca 6x per jaar voor 2 a 3 personen per keer.

De cursus van de Roerstok is ondertussen veranderd.
Er wordt nu een theorieles gegeven en een praktijkdag.

Groetjes
   René

Ronnie

De Reynaert Wijn & Biergilde (Lokeren) richt jaarlijks in het voorjaar vanaf februari een cursus voor nieuwelingen in.

Lesgevers zijn Hugo Laget en ikzelf.

De reeks bestaat uit:
- Theorie deel 1
- Theorie deel 2 telkens op een vrijdagavond met 1 week ertussen.
- praktijk: op zaterdag 1 brouwen zelf en daaraan actief deelnemen: één groot brouwsel (100 L) en simultaan 1 klein (30 L).
             Tussendoor praktijk over de giststarter en over brouwhygiëne.
              5 dagen nadien hevelen > lageren

op zaterdag 3 weken na brouwdag: schoonmaken en desinfecteren flessen + bottelen.

- opvolging: de cursisten worden aangeraden in kleine groepjes met de gilde installatie een brouwsel zelf te doen en te bottelen. Maand na brouwdag is er dan op een vrijdagavond evaluatie + proeven en beoordelen + overzicht of men dingen nog niet begrepen heeft.
- In het najaar is er dan een avond theorie voor wat meer gevorderden.

Succes: wij houden steeds 20 % van de nieuwe cursisten blijvend actief, dat is de klassieke 80/20 regel, zie je ook bij wijnmaken en andere hobby's. Van die 20% is er dan weer 20% die zich echt gaan verdiepen en het brouwen aanpakken zoals sommigen hier op het forum..

Op langere termijn zijn er dan weer die stoppen of geen lid meer zijn.
De meeste die blijven brouwen blijven lid (voordeelkost materiaal als hop en graan).
> 150 leden, algemeen is er een jaarlijke groei van 4% gemiddeld, leden uit > 40 gemeenten in Vlaanderen en Zeeland.

Ronnie

Lessenreeks in ROESELARE, stad van de Rodenbach!

Voor onze vele nieuwe West-Vlamingen en Roeseloarenoars:

Hugo Laget, mijn collega lesgever van de Reynaert Gilde geeft op vrijdag 24 oktober 2008 om 20 uur een eerste theorieavond over brouwen.

Het is de eerste in een reeks waarbij ook een hele zaterdag praktijk zit.

Aan dat laatste zullen we met onze gilde de Roeselaarse gilde vooruithelpen opdat ze naast een volwaardige wijngilde ook een ervaren brouwersgilde kunnen worden.

Info via r.w.b."at"pandora.be de "at" natuurlijk vervangen door een @

bazje

De cursus die ik mocht krijgen in Meerssen bestond uit 4 theorieavonden, een praktijkzaterdag en een bottelsessie op een zaterdagochtend.
Tijdens de reguliere biergroep bijeenkomsten van het gilde zullen de bieren vervolgens geproefd en beoordeeld worden.

De cursus wordt aan max. 6 personen gegeven vanwege het feit dat je dan op een praktijkdag met 3 installatie's, een medecursist en een mentor optimaal leerresultaat haalt uit deze praktijk.

Voor het bottelen moesten we allemaal een kratje met lege schone flesjes meenemen die vervolgens vol mee naar huis gingen.
De overige afgevulde liters komen terecht in de kelder van het gilde om tijdens de gildebijeenkomsten genuttigd te worden.  :proost2:

Naar ik weet zijn er zeker twee à drie mensen die serieus verder gaan met het brouwen, een opbrengst van 50% dus!

bazje

Ik ben lid "geworden" van het wijngilde midden-limburg alwaar ze recentelijk met een aantal wijn en likeurmakers ook een cursus bierbrouwen hebben gevolgd (gegeven door Gelfling).
Op verzoek van de cursisten mocht ik helpen met het brouwen van hun huiswerkbier.
Het bleek voor velen toch moeilijk te zijn een (eenvoudige) installatie bij elkaar te krijgen waardoor er slechts 2 cursisten hun huiswerkbier hebben kunnen brouwen.

Als lid ga je je dan afvragen hoe je dit soort dingen op zou kunnen lossen.
Verder bordurend hierop kom je al gauw op ideetjes als herhalingscursusen, gezamenlijke brouwdagen, meespeuren naar materialen, gezamenlijk inkopen van materialen en ingrediënten en zelfs een complete cursus bierbrouwen.

Voor wat betreft dit laatste tast ik natuurlijk helemaal in het duister en heb ik van Oscar het cursusboek van het HAB mogen ontvangen dat een bewerkte versie is van EBC (?) die vroeger in het Zeeuwse cursus gaf.
Het cursusboek voorziet vooralsnog in voldoende theorie en ik kan dat wel overbrengen denk ik.

Bij een cursus organiseren komt echter meer kijken en ik ben dan ook reuze benieuwd naar:

1. Hoeveel cursisten laat je toe en welke voorwaarden voor zo'n aantal stel je jezelf ?
2. Als je ingrediënten uitreikt, reik je dan ook materialen uit zoals bijvoorbeeld een sg meter en een maatglas?
3. Andere absoluut noodzakelijke materialen die elders dan een bierbrouwwinkel niet te krijgen zijn?
4. Wat moet je als cursusgeld vragen en heeft iemand misschien een voorbeeldbegroting voor mij?
5. Waar ligt, naar jullie idee, de financiële grens voor mensen om deel te nemen aan zo'n cursus?

Vooral de laatste twee vragen zijn van belang indien je een cursus aan wilt bieden waarbij je ook materialen aanbiedt, zoals ook in het cursusboek van Oscar staat beschreven.

Verder natuurlijk allerlei probleempjes zoals
wat is een geschikte locatie om theorie en praktijk te geven,
verzorging van de lunch tijdens de praktijkdag,
hoe en vooral waar kun je het beste reclame maken,
wat voor bedrijven vragen jullie om de cursus (of je club, maar da's meer wat voor een ander topic) te sponsoren,
Wil je de mensen introduceren in het bierbrouwen, wat kun je dan nog meer aanraden. (Festivals, dit forum, etc.)
kortom, tips en trucs!

Adrie

Ik ben ook druk bezig met het voorbereiden van een brouwcursus voor onze jonge club. De helft van onze leden heeft nog nooit gebrouwen maar wil snel aan de slag. Ik heb het cursusboek van EBC en Oscar hier en daar flink herzien en aangevuld en ben nu bezig met een presentatie voor de cursusavond. Onze cursus bestaat uit 1 theorie-avond, een cursusboek, een praktijkdag en een pakket met mout, hop en gist voor het eerste brouwsel. Apparatuur is niet inbegrepen, omdat sommigen wellicht al iets hebben en via Brouwland of een andere verdeler is apparatuur snel besteld.

Op de cursusavond ga ik niet het brouwproces behandelen, want dat staat al netjes in het cursusboek (er zit ruim een maand tussen de avond en de praktijkdag, dus er is tijd genoeg om alles door te lezen). Maar ik ga meer in op allerlei zaken die direct of indirect met brouwen te maken hebben (waarom zou je brouwen, welke uitdagingen ga je tegemoet, welke ontwikkeling maak je door als hobbybrouwer, aspecten rondom proeven, het bij houden van een logboek en nog wat zaken). Mijn ervaring is dat men op een praktijkdag veel meer leert dan tijdens het aanhoren van een lezing, dus meer dan 1 theorieavond zie ik persoonlijk niet zitten. Bovendien is er natuurlijk later, tijdens de reguliere clubavonden alle ruimte om vragen te beantwoorden en problemen te bespreken. Verder wil ik ook stimuleren dat leden eens bij elkaar komen brouwen, want als je bij een ander meekijkt doe je altijd weer goede ideeën op.

De theorieavond houden we bij de Hanze-Stadsbrouwerij, waar we ook de clubavonden houden. De praktijkdag wordt gehouden in de kantine van de brandweerkazerne te Eerbeek. Een van onze leden is daar brandweerman. Tevens handig voor als de brander té enthousiast zijn vlammen rondstrooit.

De hele cursus (dus inclusief het boek en het brouwpakket) kost 25 euri.

MO

Adrie, voor hoeveel mensen ga je de cursus houden? Ga je hem alleen geven. Ziet er schitterend uit, wat je zo van plan bent.

Adrie

Er hebben zich een stuk of 6 man nu opgegeven, dus dat is niet heel erg veel. Ik verzorg het cursusboek en de theorie-avond en onder andere Albertus en Johannes doen de praktijkdag (waar ik helaas niet bij kan zijn).

bazje

Citaat van: Adrie op 05-09-2008  09:18 uik ga meer in op allerlei zaken die direct of indirect met brouwen te maken hebben (waarom zou je brouwen, welke uitdagingen ga je tegemoet, welke ontwikkeling maak je door als hobbybrouwer, aspecten rondom proeven, het bij houden van een logboek en nog wat zaken).

Een aantal van deze vragen had ik al opgenomen, o.a. om tijdens de introductie of in reclamemateriaal te verwerken.

Waar heb je het over als het gaat over de ontwikkeling die je als hobbybrouwer mee gaat maken?

Adrie

Er zijn hobbybrouwers die gelijk als een idioot aan de slag gaan en maar wat aan rommelen. Dit soort mensen houdt het als hobbybrouwer meestal niet lang uit omdat de resultaten tegenvallen. Dat is jammer en onnodig. Daarom denk ik dat het goed is om nieuwe brouwers voor te houden dat je jezelf de tijd moet gunnen.

Naar mijn idee moet je als je serieus aan de slag wilt als hobbybrouwer de tijd nemen om het brouwproces onder de knie te krijgen, ingrediënten te leren kennen en biertypen te leren brouwen alvorens je echt creatief kunt gaan brouwen. Ik zie dus de volgende ontwikkeling:

1. Brouwproces onder de knie krijgen: gevoel krijgen voor wat je moet doen, wat er gebeurt en hoe je je brouwapparatuur het best kunt benutten. Na deze fase is brouwen bijna een automatisme.

2. Leren kennen van ingrediënten. Brouw regelmatig met 1 soort mout en 1 soort hop. Gebruik vooral niet teveel mout- en hopsoorten door elkaar in 1 bier, want dan leer je de smaken van de afzonderlijke ingrediënten niet kennen. Brouw vooral eenvoudige recepten. Schrijf alles op wat je doet en wat je proeft, ruikt en voelt. Hier valt ook het goed omgaan met gist onder.

3. Zo goed mogelijk leren brouwen binnen biertypen. Het is een hele opgave om een perfecte tripel, pils, witbier of wat voor biertype dan ook te brouwen. Dit vereist kennis van biertypen, ingrediënten en het brouwproces. Wedstrijden zijn ideaal om te peilen waar je staat.

4. Eindelijk: creatief brouwen. Je kent het proces en de ingrediënten zo goed, dat je gericht smaken kunt gaan creëren door te spelen met ingrediënten en het brouwproces. In deze fase probeer je nieuwe smaken en bierbelevingen te maken en je persoonlijkheid uit te drukken in je bieren.

Uiteraard lopen fase 1, 2, 3 en zelfs 4 een beetje door elkaar heen. Maar volgens mij kun je pas fase 4 geslaagd ingaan als je de eerste drie goed beheerst, kun je pas fase 3 beheersen als je fase 1 en 2 perfect beheerst. Natuurlijk kun je als beginner best eens een keer een experimenteel bier brouwen, maar de kans van slagen op een hemels bier is pas echt aanwezig als je de eerste drie fasen hebt doorlopen.

bazje

:duimop: Dank je A3, is helder.

Op de letter nauwkeurig gelezen denk ik zelfs dat heel veel (aspirant)brouwers blij zijn als ze fase 3 onder die knie hebben.
Iets minder op de letter nauwkeurig is het natuurlijk zo dat de fasen door elkaar bewegen.

Mijn eigen ervaring is dat wanneer je fase 1 voorbij bent, je al best tevreden bent en vanzelf, al of niet via fase 2, in fase 3 terecht komt.

Jou faseindeling is echter een hele andere opzet dan de fasen die in de verschillende brouwcursussen worden gehanteerd. Zeker ons moederdocument uit het Zeeuwse sluit hier nou niet echt op aan.

Het belang van een logboek is door jou nu heel helder omschreven.  :duimop:

Al met al begin ik nu ook te twijfelen aan het nut van 4 theorieavonden en zou je die misschien beter kunnen vervangen door 4 brouw-dag-delen waarbij je onder het brouwen de theorie kunt verhelderen. (of 3x praktijk, 1x theorie)

v.w.b. de materialen wil ik toch Oscar nog verzoeken zijn verhaal hier te doen, daar in hun cursusboek wel iets in die trant staat vermeld. Hebben ze dat wel/niet gedaan in het twentse en zo ja, wat zijn de ervaringen ?
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar wat je zeker nodig hebt zijn materialen zoals een maatglas, sg meter, maischthermometer, gistvat, een hevel(slang) en bijvoorbeeld 100 gr. chempiro. Hiermee kun je een zgn. standaardisatie aanbrengen bij alle cursisten die proberen het proces onder de knie te krijgen (fase 1).
Plotseling zit ik dan op € 60,- incl. ingrediënten voor 1 bier en het cursusboek.
Huur van de ruimte, koffie, lunch, etc. zitten hier dan nog niet bij inbegrepen, evenals de korting die evt. nog geritseld zou kunnen worden.
Cursisten dienen dan nog steeds zelf te zorgen voor een hevelfilter, een weckketel en nog wat materialen.

Hmmm, misschien wel leuk om in een ander topic te discussiëren over minimaal benodigde (start)materialen en de daarbij behorende prijs. (zal eerst de zoekfunctie gebruiken)
Ook leuk om te komen tot een bepaald keuzepakket... (minimaal, standaard, luxe)

Adrie

Citaat van: bazje op 05-09-2008  14:51 u:duimop: Dank je A3, is helder.

Graag gedaan!

Citaat van: bazje op 05-09-2008  14:51 uOp de letter nauwkeurig gelezen denk ik zelfs dat heel veel (aspirant)brouwers blij zijn als ze fase 3 onder die knie hebben.
Iets minder op de letter nauwkeurig is het natuurlijk zo dat de fasen door elkaar bewegen.

Mijn eigen ervaring is dat wanneer je fase 1 voorbij bent, je al best tevreden bent en vanzelf, al of niet via fase 2, in fase 3 terecht komt.

Jou faseindeling is echter een hele andere opzet dan de fasen die in de verschillende brouwcursussen worden gehanteerd. Zeker ons moederdocument uit het Zeeuwse sluit hier nou niet echt op aan.

Inderdaad is de fasescheiding niet zo strikt als het hier lijkt, maar het is wel een handvat om je eigen ontwikkeling als brouwer in te plaatsen en om in de gaten te houden als je een volgend brouwsel wil plannen.

Het cursusboek is natuurlijk voornamelijk bedoeld om de theorie achter het brouwen en enkele praktijktips te geven. Ik denk dat een theorieavond hierop moet aansluiten maar niet moet overlappen. Vandaar mijn afwijkende invulling van de praktijkavond.

Citaat van: bazje op 05-09-2008  14:51 uHet belang van een logboek is door jou nu heel helder omschreven.  :duimop:

Al met al begin ik nu ook te twijfelen aan het nut van 4 theorieavonden en zou je die misschien beter kunnen vervangen door 4 brouw-dag-delen waarbij je onder het brouwen de theorie kunt verhelderen. (of 3x praktijk, 1x theorie)

Volgens mij moet de cursus niet te lang duren. Veel mensen zijn al druk zat en drie praktijkdagen doet wel een behoorlijke aanslag op de beschikbare vrije tijd. Is het niet beter om de praktijk te beperken tot 1 dag en daarna een soort buddy-systeem te hanteren? Hierbij wordt elke nieuwe brouwer gekoppeld aan een ervaren brouwer. De nieuwe brouwer kan dan naar behoefte en beschikbare tijd een of meer keren meekijken als de ervaren brouwer brouwt.

bazje

Voor wat betreft dat Buddy-Brouwen.
Ik heb het zelf al eens meegemaakt en het blijkt toch niet echt te werken én ik heb gemerkt dat je een soort groepjes gaat krijgen die samen brouwen en samen blijven brouwen.
Het grote, complete groepsgevoel van de club komt hiermee ernstig in gevaar.
Clubjes in een club, zogezegd.

Ik ken een gilde dat zijn gildekampioenschappen ernstig heeft om moet gooien omdat tijdens de wedstrijd de bieren niet werden beoordeeld maar veroordeeld. (is wel het meest ultieme uit de hand gelopen probleem denk ik hoor).
Het gevaar zit er hoe dan ook in dat het niet beantwoord aan het verenigingsgevoel.

Een aantal gezamenlijke brouwdagen (die ik ook mee heb mogen maken) heeft bovendien nog het voordeel dat ik op dit moment de enige "ervaren" brouwer ben.
Bovendien is het gezellig, zeeer leerzaam voor iedereen, ook voor mij, en men leert elkaar kennen, evenals elkaars werkwijzen, installatie's, etc.
Als je het slim aanpakt kun je ook een bottelsessie doen op bijvoorbeeld de tweede brouw-praktijk-dag.

Hopmans

Citeermaar de kans van slagen op een hemels bier is pas echt aanwezig als je de eerste drie fasen hebt doorlopen.
Soms is een bier van een ander proeven ook verstandig.
Jos brouwt tegenwoordig juwelen van bier.
Ik kan daar niet meer tegenop brouwen.
En dan zie je vaak ingredienten in het bier waarvan je denkt; hey, die kan ik ook eens gebruiken,
of die heb ik een tijd niet meer gebruikt.
Soms zit je namelijk vast in een stramien, en dan moet dat weer ff los.

bazje

In mijn verder onderzoek kwam ik op internet in Amersfoort deze pagina tegen : http://www.amervallei.nl/biercursus.htm

Zij voegen zelfs een alcoholmeter toe (?) aan hun pakket met materialen die ze voor € 30,- ook achteraf beschikbaar stellen.
Da's nog eens een goeie prijs!

De complete cursus kost € 117,- (147 incl. attributen).
Leden van de Amervallei : Hoevaak is het max. aantal leden van 25 bereikt in de 14 keren dat deze cursus is gegeven ?

Ik ben ook reuze benieuwd naar dat cursusboek van 210 pagina's.

Hopmans

Heb jij dan nog een cursus nodig Bazje?
Je hebt toch al de nodige ervaring?
 :weetniet:

Misschien dat een cursus gistkweken wat interessanter is.
Die was trouwens wel goed bij 't Wort wat.
Jan Willem Den Hartog gaf die cursus.
Hij is gediplomeerd Braumeister.
Hij werkt nu bij Gulpener.
Maar de kennis is er natuurlijk nog.
Daar krijg je inclusief de cursus voor ong. 30 Euro een complete set labspulletjes.
En een compleet geplastificeerd boekwerk.

Adrie

Citaat van: bazje op 05-09-2008  15:56 uIn mijn verder onderzoek kwam ik op internet in Amersfoort deze pagina tegen : http://www.amervallei.nl/biercursus.htm

Zij voegen zelfs een alcoholmeter toe (?) aan hun pakket met materialen die ze voor € 30,- ook achteraf beschikbaar stellen.
Da's nog eens een goeie prijs !

De complete cursus kost € 117,- (147 incl. attributen).
Leden van de Amervallei : Hoevaak is het max. aantal leden van 25 bereikt in de 14 keren dat deze cursus is gegeven ?

Ik ben ook reuze benieuwd naar dat cursusboek van 210 pagina's.

Dat is nou niet bepaald een laagdrempelige cursus. In mijn optiek moet een cursus de basis bieden en zijn de clubavonden ervoor om kennis en ervaringen te delen en te verspreiden.

bazje

:D Ik beschouw mijzelf als een fase 2 brouwer die met heel veel plezier geslaagd is voor fase 0 én 1.  :weetbeter:
Daarbij hoorde ook een cursus bierbrouwen.

Nee Hopmans, ik ben bezig mijzelf te oriënteren op het GEVEN/VERZORGEN van een brouwcursus.

hmmm,
Bij de Gulpener brouwerij zeg je...

Hopmans

Ik weet niet of hij nu lid is van een gilde in Limburg.
Volgens mij is hij verhuisd daar naar toe (kan niet anders).
Naar mijn weten is het Duitse papiertje wat hij op zak heeft
het hoogste wat je kan halen op biergebied.
Toppertje dus.
Gulpener is ook top.
Mooi wat die gasten doen.

Hopmans

Citeerhmmm,
Bij de Gulpener brouwerij zeg je...

Mmm, het kwartje valt nu pas.
Jij woont daar vlakbij natuurlijk.
 ;D

Menno

Citaat van: Adrie op 05-09-2008  09:18 uApparatuur is niet inbegrepen, omdat sommigen wellicht al iets hebben en via Brouwland of een andere verdeler is apparatuur snel besteld
Heb je namens het gilde al evt. afspraken gemaakt met Brouwland m.b.t. inkoop? Club-korting etc... ;)

Citaat van: Adrie op 05-09-2008  09:18 uDe hele cursus (dus inclusief het boek en het brouwpakket) kost 25 euri
Strakke prijs, Adrie! :duimop:
Is dit niet té strak? :weetniet:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.