Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Leidsch Blond

Gestart door wim, 03-02-2005 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

wim

Leidsch Blond

Herkomst:   Leidsche bierbrouwerij De Wijde Wereld (edoch gebrouwen in België rekening houdend met het Leidse waterprofiel.
Gedronken:   01/02/05 in droog Leute glas
Drink temp: +/- 11GrdC
Tht:      23/03/05
Gekocht:  Februari 2004
Fles:      0.75 L, hergisting
Etiket info:   leidsch Blond is een fris fruitig bier, gebrouwen met uitsluitend de allerbeste ingrediënten: gerste-, cara-, tarwe en munihmout, Hallertau- en Saaz hop.
"Het is een bier van hoge gisting op fles dus voorzichtig uitschenken"
"Vrolijk gezelschap op een terras" door de schilder en bierbrouwer jan Steen (1626-1679) slaande op het plaatje op het etiket. Voor informatie www.leidschblond.nl
Alcohol:  6.5%
Prijs:      ?
Fles:       lange slanke 0.75L fles kurk met kooitje beugel met één etiket
Etiket:      Eenvoudig. Strak met pontificaal de eerder genoemde afbeelding van een vrolijk gezelschap. Mooi simpel loge ("Leidsch blond" in een rood/wit geschaakt schild. Aan beide zijden van de afbeelding is bovengenoemde informatie te vinden. Presentatie (fles en etiket e.d.) (8 van 10)

Kleur:       Helder, Goudgeel. Echt blond. (10 van 10)
Schuim:   Stevig, lang houdend licht plakkend. (8 van 10)
Geur:      Bloemig. Hoparoma  (7 van 10)
Smaak:      Volle moutig frisse smaak. Licht bloemig. Aangename hopbitterheid. (7 van 10)
Afdronk:    Bitterig. Moutig, maar bitterheid is duidelijker. Fruitig.  (7 van 10)

Beoordeling: Slecht/Matig/Redelijk/Goed/ Zeer goed         Goed.

Toch ben ik benieuwd welke gist de brouwer gebruikt, kan er een tip worden opgelicht ???

:degroeten:

Wim

Herman

Ik zou zeggen, vraag JW/Brewzilla?

wim

Herman,
Dat deed ik op subtiele wijze maar inderdaad gewoon lekker direct.

Brewzilla,

JW, wat zit er in voor een gist?

En die allerbeste ingredienten zijn die nu beter de ingredienten waar wij over beschikken ;)

Wim

Brewzilla

Wim,

In november 2003 ben ik met mijn recept naar de Proefbrouwerij in Lochristi gegaan om daar het Leidsch Blond te laten brouwen. Er is toen een proefbrouwsel van 60 liter gemaakt met 5 verschillende gisten (waaronder 2 korrelgisten). Tijdens de proefsessie in januari 2004 bleek wat een enorm verschil de gist maakt voor het bier. Iets dat ik thuis ook al meerdere malen ondervonden had bij het splitsen van batches met verschillende gisten. Om een lang verhaal kort te maken: welke gist er gebruikt wordt ga ik je niet verklappen, want dat is essentieel voor de unieke, complexe smaak van het Leidsch Blond.

Met 'uitsluitend de allerbeste ingrediënten' wil ik benadrukken dat het gaat om een speciaal bier dat met zorg is gecreëerd en gebrouwen. Goede mout en verse hop kun je zelf natuurlijk ook kopen. De watersamenstelling is wel een hoofdstuk apart. Ik heb daadwerkelijk de Leidse waterspec's opgevraagd bij het duinwaterleidingbedrijf en de brouwer (Dirk Naudts) houdt daar rekening mee bij het conditioneren van zijn brouwwater.

Als je nog meer wilt weten over Leidsch Blond dan hoor ik het wel!

Grtz, JW

wim

Wat was ik graag bij die proeverij van de partij geweest.  :proost2: samenvol

Is het bier afgevuld met de originele gist? (wel toch???)

Wim

SiriS

Als ik dit bier tegenkom zal ik een proef rapport maken en een uitspraak doen welke gist van fermentis er gebruikt is.

Groet, SiriS

MO

JW,

even zeuren: waar ben je nu precies bang voor. Dat er drie brouwers opstaan die jouw bier, eventueel onder dezelfde naam, wellicht tegen een lagere prijs, op de markt gaan brengen?

Die kans is toch minimaal?

Ik heb nooit goed begrepen waarom brouwers zo geheimzinnig over hun recept doen. Zodra een speciaal bierbrouwer op commerciele schaal bezig is, is mijns inziens het  doel om een zo uniek mogelijk bier op zo opvallend mogelijke wijze op de markt te zetten.

Kortom: ben je er echt bang voor dat iemand met jouw recept aan de haal gaat?

Wel sympathiek dat je zo snel hebt gereageerd.

Johannes

Als je geheimzinnig wilt doen vemeld je natuurlijk niet welke mout en hopsoorten er worden gebruikt, dus geheimzinnig doen is hier niet het geval en als de gist dan ook nog opkweekbaar is....

Johannes

Titus

Ha Jongens,
ik kan me wel voorstellen dat JW weinig wil prijs geven van z'n ingredienten, laat staan de gist die hij gebruikt.
Ik moet zeggen dat ik regelmatig op de club avond van 't wort wat een Leidsch Blond nuttig.
Ik vind het een fijn bier. Helaas zit er geen gistdepot in de fles dus van opkweken is geen sprake.

Ik ben wel benieuwd SiriS hoe je achter het type gist kan komen? Puur door smaak?

greetz, Titus
 :proost2:

Hopmans

Lekker bier.

Ik heb 'm ook gedronken op de vereniging.
Hoppig, maar toch proef je niet wat voor hop het is.
Dat is dus de kunst.

CiteerHa Jongens,
ik kan me wel voorstellen dat JW weinig wil prijs geven van z'n ingredienten, laat staan de gist die hij gebruikt.

En terecht. Go brew your own receipe's.  >:(

Vergelijkbare Topics (6)

11721

Gestart door MaartenM

Reacties: 2
Gelezen: 2197

2090

Gestart door wim

Reacties: 7
Gelezen: 5001

11541

Reacties: 3
Gelezen: 3142

1805

Reacties: 4
Gelezen: 3744

2818

Gestart door MO

Reacties: 8
Gelezen: 8850

17186

Reacties: 1
Gelezen: 2919

14-03-2011 08:11 u
door Erick

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.